perjantai 12. kesäkuuta 2009

Moottoriongelmia... ohi on...

Update 3.7:
Perjantai ja kello 22.50 ja vene kotilaiturissa koneella (!) ajettuna. Siellä on nyt uusi kone jolla yksi tunti mittarissa (vanhalle ehti tulla 60 tuntia...). Näin tänään vanhan, oli tosiaan ruostunut sisältä ihan kunnolla ja jumiutunut kiinni. Syytä ei vieläkään tiedetä, mutta Volvo jatkaa selvitystyötä, joka tapauksessa vettä on päässyt koneeseen pitemmän aikaa. No, huomenna lomalle.
Update 2.7:
Uutta moottoria kuulemma/ehkä huomenna aletaan asentamaan. Volvo vastannee kuluista. Veistämö huokaisi helpotuksesta kun asennus oli ohjeiden mukaan tehty. Mutta ongelman syy on edelleen hämärän peitossa...
Update 26.6:
Kohta 3 viikkoa täynnä ja nyt sitten lopullisesti todettu että vanhasta koneesta ei kalua tule. Pakoputkiasennus on kuulemma tehty kunnolla, eli vika jossain muualla; missä ei vielä lopullista varmuutta. Uuden koneen asennusaikataulu auki...
Update 22.6:
Veistämö nyt kunnolla asian kimpussa. Näyttäisi tulevan kuntoon (moottori vaihdetaan), mutta aikataulusta ei vielä selvyyttä...
Update 18.6:
Tällaista tämä on; veistämö on vyöryttänyt asian Volvolle ja sieltä nyt tänään sitten on kaveri tarkastanut moottorin. Mutta ensin juhannus, kertovat sitten maanantaina mikä on tilanne! Edellinen veneeni oli tuontikamaa, ja kun siinä oli alussa pari ongelmaa, maahantuojan kaverit tekivät töitä yötämyöten korjatakseen kaiken pikaisesti. Nyt ei mikään etene...
Update16.6:
Voiko sanoa että edistystä: vakuutukseen ei (tietenkään) mene, ongelma näyttäisi olevan lappoventtiilissä ja/tai pakoputkiasennuksessa. Volvo ja veistämö tutkii asiaa ja koettaa saada korjauksen/koneen vaihdon aloitettua. Ilmeisesti itse purjehtija ei ole lopulta syyllinen. Aikataulusta ei tietoa...
Update 15.6:
No niin, ongelma kehittyy odotetusti. Ei kuulemma ole asennusongelma, eikä moottoriongelma. Paras versio on se, että tällaista voi tapahtua kun veneellä kilpaillaan koska vene on enemmän kallellaan kuin tavallinen Bavaria. Eli vika on omistajassa joka kallistaa venettä liikaa... Lisäongelma tässä on nyt että koneen vaihto on (jos ehditään) heinäkuun alussa, jolloin vaarantuisi sekä loma että BOW. Jatkuu....
---------------------------
VSSR:n jälkeen kone ei lähtenyt käyntiin. Epäiltiin starttiakkua. Kun ei latauksenkaan jälkeen toiminut, vene hinattiin/purjehdittiin Pencentralle Lauttasaareen. Nyt on selvinnyt että kone on imaissut pakoputken kautta vettä sisäänsä ja menee koko kone vaihtoon! Ja tähän tietysti muutaman viikon toimitusaika. Normaali "keskustelu" alkaa, onko vika asennuksessa vai koneessa. Watch this space; miten homman korjaus edistyy...

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Näille kävi samalla tavalla:

http://ingafromsweden.wordpress.com/2008/09/01/ingen-mer-segling-i-ar-for-inga/

Kimmo kirjoitti...

Joopa, ja kuulemma tämän kesän Watski Two Star Racessa Dehler 44 jouduttiin hinaamaan Visbyhyn kun maaliin tulon jälkeen paljastui sama asia. Tuossa Ingassahan on näköjään Yanmarin kone, joten ei siten näyttäisi olevan ainakaan pelkästään Volvon Pentan tyyppivika tms.