perjantai 31. heinäkuuta 2009

BOW 2009

Baltic Offshore Week oli tällä kertaa Hangossa ja mukana 31 venettä. Loistavat olosuhteet; aurinko paistoi ja tuulta oli siten että purjevalikoima saatiin käytyä läpi. Isossa ORC1:ssä oli 8 venettä; vähemmän kuin vuosi sitten. Mutta viimevuotisen kisan kovatasoinen neljän kärki oli paikalla, joten kunnon kisat tiedossa.

Pitkä avomeri:
128 mailin rata: slööri Viron puolelle, jossa kunnon kryssi ja sieltä takaisin lenssi/slööriä. Heavy ykkönen keulaan, kohtuullinen startti, kryssipoijulta assy ylös ja sivutuulessa Viron puolelle neljän tunnin uuvuttava vetäisy. Sen verran tiukka (monet eivät ajaneet spinnulla ainakaan koko matkaa) että ei päästy surffailemaan eikä venettä saatu kunnolla muutenkaan vauhtiin; kääntömerkillä olimme viimeisiä. Tuolla kääntömerkillä oli vettä niukanlaisesti; alle sadan metrin päässä (kartasta riippuen) metri tai alle ja kolme hylkyä. Ilmeisesti tässä joku kakkosluokassa ajoi kivelle tai hylkyyn. Öinen kryssi länteen kunnon tuulessa ja nyt saatiin vene kulkemaan. Tiedossa oli tuulen heikentyminen ja kääntyminen vastapäivään ja luultavasti kaikki pyrkivät pysymään Viron rannikolla ensin Osmussaaren rantoja nuollen (kuinkahan luotettavia tämän puolen syvyysmerkinnät ovat...). Aamuyöllä siftin tullessa saatiin se suht. nappiin; light ykkönen keulaan ja toiveissa että jotkut olisivat olleet ulkona merellä tai ajaneet pahasti överiksi. Mutta ei, kärki otti legin oikein. Molemmista X-43:sta (Galaxy ja Xaviar) päästiin kuitenkin ohi ja X-41 Premium saatiin keulan eteen ylämerkille tultaessa. Avoin slööri takaisin Hankoon ja vene saatiin sen verran aalloissa surffailemaan että perässä tulleeseen Xaviaariin saatiin vielä lisää rakoa. Mutta ei auta, kärki karkasi ja sijoitus 5:s, Lexuksen voittaessa. Lady Bird unohti tulla maaliin; seurasi kuulemma jotain turistivenettä Itäsatamaan suoraan ja sai siten DNF. Kannattaa lukea orderit...

Toinen kisapäivä:
Hieno keli; tiedossa kaksi rataa ja saaristopurjehdus. Ensimmäisen radan startti oli huono mutta siitä sisuuntuneena vedettiin manööverit virheettömästi ja erityisesti kryssillä sen verran kovaa että tuloksena kakkossija; tuollaisella reilulla 7 sekunnin erolla kolmantena tulleeseen X-41 Forte:een. Toinen rata samalla kaavalla, mutta nyt jäätiin 6:ksi. Tosin ero voittajaankin oli "vain" 3 minuuttia; erittäin tasaista kärjessä. Ja vielä päivän päätteeksi saaristokisa. Oli tosin käytännössä tuollainen kryssi/lenssi/kryssi rata (onneksi). Tuulta oli sen verran että eteen pantiin kovan kelin fokka ja vene kulki erittäin hyvin. Tasaista oli taas; voittajalle jäätiin alle 2 1/2 minuuttia, mutta sijoitus 5:s. Toisen päivän jälkeen kokonaissijoitus 4:s ja mennyt odotuksia paremmin.

Kolmas kisapäivä:
Auringon paiste jatkui, mutta nyt luvassa kevyttä ja vielä päivän aikana kevenevää keliä. Light ykkönen keulaan ja light spinnulla lenssit. Ekassa lähdössä juuri starttiin osui tiltti ja käytännössä kaikki saivat huonon lähdön, erityisesti me. Kärki karkasi ja me jäimme Xaviarin kanssa kisaamaan. Kun molemmille oli selvää että kärki on mennyt niin vedettiin keskenämme match race-poikanen vendaskaboineen ja alamerkkitaistoineen. Xaviar sai pidettyä meidät takanaan viimeiselle alamerkille asti; jossa siftillä ja privaatti puuskalla kuitattiin kaverit. Hieno kisa ja loistava fiilis, vaikka sijoitus olikin lopulta 6:s. Toisen radan lähtö onnistui sinänsä hyvin, mutta yläpuolella startannut Lexus jyräsi väkisin ohi. Nyt pysyttiin kiinni kärjessä ja odotuksena oli hyvä sijoitus. Lopussa kuitenkin kelin koko ajan kevetessä erot kasvoivat liian suuriksi. Kun vielä Xaviar oli koko ajan takana niin heistäkään ei saanut lisäjännitystä. Sijoitus taas 6:s.

Tyytyväisiä ollaan; kärjelle jäätiin, mutta uudelle veneelle ihan kelpo suoritus. Lexus purjehti hienosti ja ehdottomasti ansaitsi voittonsa.
Kokonaistulokset:
1. Lexus (GS 42R)
2. Forte (X-41)
3. Audi Sport (GS 42R)
4. Blue Café (FF 36)
5. Lady Bird (Akton 395)
6. Premium (X-41)
7. Xaviar (X-43)
8. Galaxy (X-43)

Ei kommentteja: