sunnuntai 18. lokakuuta 2009

17.10 Karvalakkikisa

Kuva: Kopu
Kilpailukauden päätös; mukana peräti 49 venettä. Isossa Lyssisäkin 17 venettä viivalla.
Kisaa varten venettä vähän säädettiin: rake takaisin, vähentäminen ei ollut oikea liike. Myös alavantteja löysättiin lisää. Muuten hyvä nyt mutta alavantit pitää kiristää takaisin. Nyt kuitenkin saatiin iso istumaan lähes sellaisena kun halutaan. Kilpakumppani Tomppa myös nosti kaikkien genuoiden skuuttikulmaa 10 senttiä; nyt saatiin inhauleri toiminaan kunnolla. Lisävirityksiin on talveksi pitkä lista mutta niistä myöhemmin. Mukana 7 hengen miehistö, päätettiin heti että jos ei voiteta niin syynä vajaat puntit laidalla.

Itse kisaan. Tuuli maalta ja hemmetin sekava. Kryssilähtö (onneksi) mutta ylämerkki tosi lähellä. Lyhyehkö lähtölinja jossa poijupää rajusti edullisempi; tuomarialus ei selvästi halua massiivista ruuhkaa lähelleen... päätös kuitenkin lähteä tuomarialuksen läheltä jotta venda päästään heittämään nopeasti (virhe 1). Linjalla sitten lopulta erittäin hyvin tilaa ja meillä lähtökiihdytys aivan liian hidas ja myöhään (kts. kuva). Lexus ottaa poijulta nappilähdön ja menee heti menojaan. Ylämerkille kuitenkin kolmantena heti Woltin takana ja Foxy Ladyn edellä.

Spinnu päälle ja ulos kohti Trutkobbenia. Luodon kierto jiipaten ja saamme Wolttiin sisäpaikan. Jiippi kuitenkin pipariksi kun spinnupuomin mastopäätä ei saada nopeasti paikalleen. End-for-end puomi saa lopullisen tuomionsa juuri silloin... Rysäkarin reimarin kierron jälkeen strekki kohden Päntaria. Lexusta ei enää kunnolla erota edessä, ja takaa Foxy saavuttaa. Mutta erityisen hyvin tulee Dondo. Ottaa Foxyn kiinni, mutta molemmat sentään pysyvät takana.

Päntarilla toinen yritys Woltin ohitukseen ja nyt onnistuu. Molemmat nostamme spinnun pabiksella mutta me jiippaamme nopeammin ja pääsemme sisäkautta ohi. Seuraavan vartin aikana tuuli nousee 22 Knotsiin TWS. Vene saadaan surffeissa yli 10 solmun vauhtiin ja me päätämme vaihtaa keulaan C4:en eli kovan tuulen fokan. Woltti kulkee paremmin ja saa sisäpaikan Malmgrundille. Yritämme hidastella jotta emme joutuisi ulkopuolelle. Käännökseen tultaessa olemme juuri saamassa keulamme viitan ja Woltin väliin kun Woltti käytännössä pysähtyy. Heillä genoa vain puoliksi ylhäällä mutta spinnu vielä kokonaan. Nopea väistö ulkopuolelle, mutta siellä on nyt 100 neliötä täysin pallona olevaa spinnua. Ruori poikittain ja saamme juuri ja juuri väistettyä. Woltti pelaa tässä itsensä ulos jääden ratkaisevasti. Foxy ja Dondo saavat meitä rajusti kiinni mutta kun pääsemme vauhtiin he ovat kuitenkin vielä takana.

Edessä hyvä kryssi Uusimatalalle. Vene kulkee hyvin ja sijoitus saadaan pidettyä. Uusimatalalta slööri Koirasaarelle. Nostamme heavy-spinnun ja vene vauhtiin. Sinänsä perusslööriä mutta aaltojen väli hankala; muutaman kerran vene jää "jumiin" kahden aallon väliin väärässä kulmassa, ja kampeaa väkisin broachin. Tulipahan testattua missä peräsimen pidon raja on. On muuten tällaisellä veneellä aika raju repäisy kun peräsin haukkaa ilmaa.

Spinnun lasku menee huonosti ja Dondo livahtaa ohi. Meillä takaisin heavy ykkönen keulassa; strekki Trutkobbenille ja sitten vielä hyvä kryssi maaliin. Vedämme stybiksellä Lauttasaaren selälle asti ja shifti tulee kuin tilauksesta. Venda pabikselle ja vähän aikaa olemme menossa Dondon edelle. Foxy jäi tässä vaiheessa lisää otettuaan kryssin lähempää Melkkiä. Shiftaa kuitenkin sen verran takaisin että Dondo pääsee juuri edestä. Jäljellä köröttely maaliin.

Sijoitus? Todennäköisesti pääkilpailijat ovat Lexus (joka hävisi horisonttiin) ja X-99:t joiden pitäisi olla yhtä paljon takana. Kun tulokset tulevat, olemme kakkosia. Lexus voittaa ja Dondo kolmantena. Eroa Lexukseen vähän alle 3 minuuttia. Mastonkaatajaisissa muutaman oluen jälkeen tuo ero oli kurottu kiinni; vajaat puntit laidalla ja se yksi alamerkkihässäkkä. Ja tietysti puoli kierrosta liian löysät alavantit.

Ei kommentteja: