sunnuntai 8. marraskuuta 2009

Scandinavian Boatshow 6.11

Pikainen käynti Tukholman syksyisessä venenäyttelyssä. Purjeveneet ja purjeentekijät ovat näytillä syksyllä ja keväinen "Allt för Sjön" on sitten pienille veneille ja varusteille. Pahin lamakaamos näyttäisi olevan ohi, ja monet katsovat hieman toivekkaampana tulevaa kautta. Purjeveneissä tuollainen "polarisointi" näyttäisi jatkuvan. Eli toisaalta Cruiserit menevät yhä voimakkaammin suuntaansa ja toisaalta esille tuodaan tosi performance-vehkeitä.

Tuosta performance puolesta esimerkkinä "Extreme 25". Varmaan kiva leikkikalu, mutta itse kyllä menisin sitten suoraan Melges 24:een. Lähes sama hauskuus, mutta pääsisi myös kisaamaan!?Performance-Cruiser tarjonnasta esimerkkinä uusi Elan 310. Tällaisella voi vetää lomapurjehduksen sekä kisata LYS/IRC/ORC:ssa ja vieläpä kohtuukustannuksin. Köli on muodikas torpedo ja Rob Humphreys on vielä piirtänyt runkoon tuollaisen supermuodikkaan taitoksen perään vesilinjan yläpuolelle. Jos sitten haluaa huippulaatua ja painotuksen Performance-puoleen niin esillä ollut Finn Flyer 36 "Manix2" tarjosi siihen lääkkeen.Tuosta Cruiser-puolesta piti vastata Farr Yacht Designin (!) uusin luomus, Bavaria 32 Cruiser. Mutta kamera on näköjään varustettu jonkinlaisella filtterillä(?), kuvat ei tallentuneet. Mutta käykää Bavarian sivuilla katsomassa; extreemiä se on Cruising-kehityskin...

Varustepuolella ei mitään järisyttävän ihmeellistä. Harkenin vinssit ovat uudistuneet; face-liftin lisäksi näyttäisi toimivuuskin edelleen parantuneen. AIS, vieläpä lähettävä sellainen, yleistyy nopeasti tarjonnan kasvaessa. Purjeentekijöiden kanssa keskustellessa tuo ajankohtainen Code zero, tai oikeammin ehkä Code 1, (kun kyseessä litteä ja pieni assyspinnu) herättää edelleen vilkkaan mielipiteiden vaihdon, jokaisella hieman eri käsitys millainen sen pitäisi olla.

Ei kommentteja: