maanantai 16. elokuuta 2010

Aktia BOW: finaalipäivä

Ulos tyynelle merelle. Lähtemään ei päästä ja ajanvietto huvittelu alkaa. Kuvassa Virolaisten tyylinäyte. Me yritämme kalibroida Nexuksen kompassia, jossa kummallinen virhe. Että tiedoksi vaan, emme olleet humalassa...

Lounaasta tulee pilvi joka tuo tuulen. Nouseekin jopa 15 solmuun, ja löysättyä rikiä äkkiä kiristämään ja heavy keulaan. Meillä erittäin hyvä startti ja olemme ekan kierroksen aivan isojen kyydissä. Tuuli kuitenkin kääntyy liikaa, kuolee ja lähtö paukutetaan poikki.

Lopulta viriää, ilmeisesti merituuli, ja päästään matkaan. Taas hyvä lähtö ja pysymme vapaissa. Oikealta kuitenkin tullaan shiftillä erittäin hyvin ja jäämme taakse. Jatko menee kuitenkin hyvin, manööverit virheettömiä ja vene kulkee. Tuulen kääntyessä ja ollessa näin hiljainen erityisesti ylämerkeillä tapahtuu. Levittäjäpoiju olisi ollut tarpeen. Lopulta olemme neljäs. Arvelemme että oli tiukkaa... Lexukselle häviämme pari minuuttia, mutta kakkoselle (Lady Bird) vain 13 sekuntia ja kolmoselle (Xini Freedom) 8 sekuntia. Ja Hilja voitetaan reilusti; eroa 4 sekuntia.

Tässä on hieman tuo tasoituspurjehduksen ongelma. Kun veneet ovat niin erikokoisia ja erot kasvavat niin helposti laiskistuu ja herpaantuu (noiden kuuluukin olla edellä ja noiden kuuluukin jäädä taakse...). Lopulta kuitenkin tasoitusten jälkeen erot ovat täysin verrattavissa yksityyppiluokkien kisoihin. Joka manööveri ja aalto tuo tai vie sekunnin, pari.

No niin, vielä yksi lähtö. Alamerkin etu joka viime minuutin aikana tasoittuu lähes kokonaan. Pysymme poissa alamerkiltä ja saamme täysin vapaissa ja kohtuuvauhdilla hyvän lähdön keskeltä. Pysymme alapuolen isojen veneiden kyydissä eivätkä pääse vendaamaan ennenkuin me lähdemme. Erittäin hyvä eka kryssi ja olemme Xinin ja Lady Birdin kanssa yhdessä koko ekan kierroksen ja alamerkillä vielä Xinin edellä. Tuuli kääntyy koko ajan ja yläpoijun siirrosta huolimatta lähes yhden vedon kryssi. Kaikki veneet nyt kuitenkin ajamassa samaa suoran pätkää edestakaisin ja tuulen ollessa kevyt kryssillä oli paras ajaa leikkarin yli ja vapaissa hieman slepaten kryssimerkille. Vastaavasti ylämerkki meni vaikeaksi. Nyt meinasi jo alkaa tulemaan säpäleitä, levittäjäpoijua olisi todella tarvittu. Teimme joka kerran jiippinoston, reilusti ylös vapaisiin (ylämerkille tulijoita varoen) ja kryssivien yläpuolella leikaten yli optimikulmien. Alamerkillä leehen lasku jotta kamat taas oikealla puolella. Tuntui toimivan. Kun vielä keksitään miten alamerkillä saadaan genoan luun skuutti äkkiä kiinni jotta venda päästään heittämään tarvittaessa heti niin...Sijoitus lopulta 3:s, nyt jo hieman selvemmiiläl eroilla.

Yhteistuloksissa ollaan lopulta 4:s pienimmällä mahdollisella erolla Hiljaan. Pitkän avomeren pettymyksen jälkeen hyvät radat toivat lohtua. Erityisesti manööverit alkavat olemaan todellisen kilpajengin tasolla. Ajoittaiset kulkuongelmat vaivaavat vielä. Erityisesti tuo fokkaveneiden vaikea alue: kryssi kun tuuli on alle 8 solmua. Lopputulokset täällä:

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Hei,

Katselin tässä tuloksia vähän tarkemmin. Mielestäni järjestäjät ovat tehneet teidän pisteissä virheen. Teiltä on poistettu yhteispisteissä saaristokisan pisteet, vaikka säännöt sanovat että huonointa ratapurjehdusta ei oteta huomioon.

Näin ollen teidän yhteispisteiden pitäisi olla 24,3, ei 22,3 ja lopputuloksissa 5. Hiljan jälkeen.


Voin olla väärässäkin, mutta mielestäni olen asian jo monta kertaa tarkistanut

Akseli Sajaniemi
S/Y Hilja

Kimmo L kirjoitti...

Kato hemmetti. Käsittääkseni olet oikeassa. Otan järjestäjiin yhteyttä että korjaavat.

Kimmo

Kimmo L kirjoitti...

no nyt korjattu; eli Hilja kipuaa neljänneksi. Onnittelut, Kimmo