tiistai 5. lokakuuta 2010

TP 52: vielä MM-kisat....

Kauden lopuksi TP 52:set käyvät perinteisesti vielä mestaruuskisat. Valenciassa 9 venettä; ETNZ lienee jo matkalla itään. Lisäksi Team Origin ei ole paikalla; tiimi myös juuri ilmoitti että ei tule osallistumaan seuraavaan America´s Cup:iin. Jo toinen korkean profiilin drop-out...

Quantum Racing vei ekan lähdön, venäläinen Synergy toisen. Mukana pari vanhempaa venettä: Pace joka alunperin vuoden 2007 Patches ja Weapon of Choice, joka aluperin Vrolijkin suunnittelema Matador. Molemmat "eläkkeellä" IRC:ssä.

Kisan kehittymistä voi seurata täällä:  Juuri tätä kirjoittaessani kolmas lähtö alkanut....

6 kommenttia:

Petri kirjoitti...

Synergy taitaakin sitten olla jonkinlainen isompi purjehduskonsortio (todnäk netistä löytyy tavaraa vain kyrillisillä aakkosilla joten ei maksa vaivaa googlata), koska samalla nimellä liikkuva MR-tiimi kävi kisaamassa myös NJK:lla järjestetyssä Baltic Match-kisassa.

Öljy/kaasu/metalli/mafiarahoilla sekin varmaan toimii, ruotsalaistiimit taas IT-rahoilla, koska nähdään kunnollinen suomalainen ammattilaisprojekti?
OP:n Farr40-projekti tietenkin oli jo pieni yritys sen suuntaan, mutta resurssit eivät tainneet ihan riittää vielä tuollaiseen luokkarajat ylittävään toimintaan.
Eipä kai Suomessa sitten kuitenkaan ole tarpeeksi rikasta ja purjehduksesta kiinnostunutta kaveria joka voisi rahoittaa vastaavaa, liekö toisaalta Suomessa edes potentiaalia Kiwi-tiimin tapaiselle organisaatiolle.
Sääli sinänsä, koska mikään muu ei kyllä ikinä nosta suomalaismedian kiinnostusta purjehdusta kohtaan kuin suomalaismenestys. Pelkkä edes osittain suomalaispohjainen VOR-projekti todnäk veisi jo pitkälle, mutta kun Nokiaa ei kiinnosta niin eipä taida mistään löytyä sitä ~10 miljoonaa jolla projektin saisi läpivietyä.

Kimmo L kirjoitti...

Synergyllä on kyllä englanninkielisetkin sivut:

http://synergyteam.ru/content/blogcategory/28/115/lang,en/

Mutta rahoituksesta yms. ei kyllä ole paljon tietoa. Veneessä ollut paljon ei-venäläisiä, mutta ainakin näihin kisoihin puolalainen Jablonski vaihdettiin pinnasta venäläiseen kaveriin. Tiimi on kyllä nostanut profiiliaan koko ajan ja pärjännyt vanhahkolla veneellä erittäin hyvin.

Ei Suomessa uutiskynnystä taida ylittää kuin VOR-projekti, tai vaikkapa vain yksi kaveri siellä. Esim. ihan hieno Tieto Passion- projekti ei paljonkaan palstamillejä ole saanut.

Kimmo L kirjoitti...

...Ja ensi kesänä ruotsalaisilla on peräti kaksi Tp 52 tiimiä. Ràn liittyy mukaan. Omistaja on Niklas Zennström, Skypen yksi perustajista ja sen ilmeisesti ihan hyvällä rahalla myynyt. Kaverilla on jo 72-jalkainen Ràn sekä Farr 45. Ja hän ajaa itse. Asuinpaikkana on Englanti ja siellä on tiimin keskus. Nämä ei sitten ole mitään pikkuprojekteja; laskin juurin tuossa että toisen ruotsalaisen, Artemiksen, "shore team" on 15 hengen vahvuinen...

Petri kirjoitti...

Törnqvistin rahoituslähteet sitten ovatkin mielenkiintoisemmat, pääosa rahoista on tullut kai venäläisen öljyn treidauksesta Gennady Timchenkon( joka on kai Suomen kansalainen, pitäisikö linkittää tämä keskustelu eteenpäin) kanssa perustetusta firmasta. Kai jotain kertoo miehen tavoitteellisuudesta, että heti ensimmäisenä TP52-vuotena taktikoksi pestattiin Russel Coutts, ei ketään vähäisempää nimeä.

Zennströmm tosiaan myi Skypen miljardilla/naama yhteistyökumppanin kanssa ja ostivat sen sitten takaisin "pikkuhiluilla", joka tapauksessa siis omaisuus lienee sellaine 8-9 numeroinen summa.

Sama se kai pätee Ellisoniin ja Bertarelliin, kun pätäkkää on niin ettei 10 miljoonan hiilarimaston katkeaminen haittaa tippaakaan ja toiminnan ROI:lla ei ole väliä niin silloin näitä projekteja on helpompi toteuttaa.

Suomesta vastaavassa tilanteessa olevia ihmisiä ei oikeastaan ole, Nallenkin likvidi omaisuus ei taida olla riittävän iso kymmenien miljoonien hassaamiseen kun iso osa on kiinni osakkeissa joita tarvitaan vaikutusvallan ylläpitoon. Ollilat yms. ovat kuitenkin loppupeleissä aivan liian köyhiä tuollaiseen.

Ruotsissa sitten tietenkin löytyy myös vanhaa rahaa, jolla rällätä, Suomeenkun valitettavasti se "siirtomaaomaisuus" ei Ruotsin vallan aikana pahemmin kulkeutunut.

Anonyymi kirjoitti...

Onhan noita IT-miljonäärejä Suomessakin ja yksi Konepaja-yrityksen omistaja, jolla on taustaa myös purjehduksesta. Lieneekö lapsuuden kokemukset olleet liian rankkoja, kun ei enään kilpapurjehdus kiinnosta....

Petri kirjoitti...

Sanoisin, että miljonäärillä tulee nopeasti raja vastaan niissä kuluissa mitä joku kilpailukykyinen TP52-projekti (tietenkin samalla pitäen rinnakkaisia M24/M32 projekteja treenialustana ammattimiehistölle) kustantaa. Ja kun toiminnan ROI on yksityisrahoittajalle lähellä nollaa niin paljoa tuottoja ei toiminnalle voi laskea.

VOR tosiaan vielä onnistuisi kai jollain 10M panostuksella, mutta projekti pitäisi sitten startata about nyt. Kauas on menty siitä kun Whitbreadissa oli vielä kolme suomalaisvenettä, no kustannuksetkin ovat toki nousseet.

Eli avainsana on ehkä monimiljonääri ja niitä ei Suomessa niin montaa kuitenkaan ole, miljardööreistä puhumattakaan.
Miljonäärillä kun ei kauaa riitä rahat jos vuositasolla niitä katoaa miljoonavauhdilla.

Tavallaan sääli että Suomessa nationalistinen ylpeys nähdään lähes paheksuttavana ilmiönä. Ei nyt joku Team Finland esim. World Match Race Tourilla tai M32-piireissä ihan mahdoton asia ole, mutta huonojen tulosten pelko ja/tai sopivien suomalaisgastien puute tuntuu ajavan kaikki yrittäjät nopeasti ulkomaanihmeitten pariin (esim. Blue Nights). Pitkäjänteisemmällä tähtäimellä voisi ihan puhtaasti suomalaisellakin miehistöllä olla mahdollisuuksia ja PR-arvo olisi suurempi, ilman mitään "uramahdollisuuksia" lähes jokainen potentiaalinen ammattipurjehtija väistämättä päätyy amatööripurjehtijaksi kun ruokaakin pitäisi syödä ja kattokin olisi hyvä olla pään päällä, ainakin talvella. Jos ~99% suomalaisista kilpapurjehtijoista purjehtii pääosin 6kk vuodessa, menetetään tavallaan valtavat resurssit kun niitä ei hyödynnetä.