torstai 25. marraskuuta 2010

LOW AMP:n vuoden bloggaajaksi

Onnittelut LOW:lle; tiimi äänestettiin parhaaksi bloggaajaksi  ja palkittiin AMP:n syyskokouksessa. Viihdyttävää, suomalaisittain itseironista tarinan iskentää! Palkinnoksi A-Linkin 3G Pad; joten ensi kesänä varmaan saadaan jorinoita myös livenä;)

Blue Café tuli ihan kunniakkaalle kakkostilalle. Mutta miksi blogata? Ja miksi näitä pitää saada lisää? Blue Café:lle syitä ovat ainakin:

1. Tiimi
Tiimin rakentaminen ja sen vaaliminen on tällaisen purjehduksen ehkä haasteellisimpia asioita. "Oman" blogin seuraaminen ja tietty julkisuus lisää tiimin henkeä. Myös jälkipuinti ja kisojen analysointi on systemaattisempaa ja sitä kautta parantaa tuloksia.

2. Lajin edistäminen
Kuten syyskokouksessakin joku mainitsi:" Blogit on parasta uutisointia kisoista, ja on erittäin hyödyllistä lukea miten muut on kisan nähneet ja kokeneet". Kyseessä siis tietynlainen sparraus sosiaalisen median avulla.

3. "Arkistointi"
Blogiin jää kuvia, trackejä  jne. matkan varrelta paremmin kuin vain kovalevyn syöveriin.

Eli lisää tarvitaan venekuntia mukaan! Aloittaminen on äärimmäisen helppoa. Ilmaisia blogisaitteja on pilvin pimein (esim. meidän käyttämä http://www.blogspot.com/) jossa voi valita valmiita pohjia ja alkuvalmista syntyy hetkessä. Tyylin voi sitten itse päättää: me olemme pitäneet henkilöt, lomat jne. taka-alalla. Ja kun blogi on pystyssä niin AMP:n webmasterille tieto niin saadaan linkki näkyviin. Rohkeasti vaan; mitä muutakaan sitä näin talvella olis tekemistä.

6 kommenttia:

Petri kirjoitti...

Niin no, henk. koht. taas bloggailu on taas harvinaisen huono ratkaisu mediajulkisuudelle.
Blogeja pistetään pystyyn jokatoiselle veneelle ja 80%:n kohdalla päivitykset loppuvat siihen ekaan tiistikseen missä ei tullutkaan voittoa. 10% kohdalla päivityssykli hidastuu eksponentiaalisesti ja n. 10% blogeista on aktiivisia.

Kisaraportit ovat toki ihan jees, mutta jos samasta kisasta 10 venettä kirjoittaa raporttinsa omissa blogeissaan niin ollaan vasta puolimatkassa lajin edistämistä, mitään aitoa interaktiota ei synny hajaannuksen takia ja parhaimmillaan ehkä yksi tai kaksi ihmistä jaksaa ristiinkommentoida asioita. Lopputulos on siis ihan samaa kyräilyä omissa oloissa kuin ennenkin, vain siirrettynä webbiin näennäisen julkisesti.

Vaihtoehtoja suuremman interaktiivisuuden osalta toki on ja omassa luokassamme homma onkin hoidettu mallikkaasti, sääli vain ettei oikeastaan kenelläkään muulla tunnu olevan intoa samaan.

Näin pitkän linjan internet-veteraanina on sinänsä tavallaan kummallista, että vuosien mittaan tekniikka onkin kehittynyt entistä enemmän sosiaalista kanssakäymistä segregoivaan suuntaan. Ennenwanhaan _kaikki_ olivat purkeissa tai nyysseissä, nyt tekniikka on taas ohjannut ihmisiä blogeihin, suljettuihin tai rajattuihin facebook-faniryhmiin jne.

Mutta tämä vain omana mielipiteenä.
Ei siinä mitään, mukavahan näitä blogejakin on lukea, parempi se kuin ei mitään.

jr kirjoitti...

Bloggailusta ja foorumeista, on ihan totta, että foorumeilla keskustelu soljuu vuolaampana, mutta jostain syystä luen kisarapsoja mielummin blogeista. Ehkä syynä on -kuten ylempänä mainitaan - juurikin nuo tyyliseikat. Jokaisella blogilla on omanlaisensa tapa kertoa ja kuvittaa asioita, mutta foorumeilla tavarasta tuppaa muodostumaan hiukan tasapaksua. Lisäksi, olisi hiukan hassua, jos kisatarinat olisivat eri paikassa kuin muut bloggaajan sanomiset. Foorumeille voi sitten jättää kinastelut ja yleisemmät keskustelut.

Mistä tuli mieleen, kisaträkeille tulisi kyllä löytää yksi yhteinen paikka ja träkkien uppaaminen saisi olla hiukan aktiivisempaa. Muutamana vuonna Karvalakin pikkuluokan träkkejä on löytynyt H-venefoorumin Action Replaysta, ja niitä on todella viihdyttävää ja opettavaista kelailla talven kylminä iltoina...avarit voisivat suuren portaaliuudistuksen yhteydessä virittää samanlaisen palvelun.

Petri kirjoitti...

Totta tuokin, joskin itse näen että kyse on paljolti siitä tahtooko kisaraporttien olevan vain raportteja tapahtuneesta vai sytykettä keskustelulle. Ainakin itse koen oppineeni paljon siitä vit..kritiikistä mitä kisaraporttini ovat aikaansaaneet. Ja tässä kontekstissa blogien eristyneisyys ei ole eduksi laajemman yleisön kannalta.

Kisaträckirintamalla on kyllä käynnissä kehitystä kahdeltakin rintamalta, mutta ainakin toistaiseksi valitettavasti molemmat lähtökohdat ovat kovin rajoittuneita verrattuna GPSAR:n fiitsöreihin, mutta tämä nyt on vain tällaisen insinöörishenkisen ihmisen mielipide ja olen kyllä esittänyt palautetta/konsultoinut molempien alustojen kehittäjiä, mutta ilmeisesti jotkut ominaisuudet ovat vain vaikeampia toteuttaa kuin toiset.

Eihän GPSAR nyt missään nimessä ole mikään erityisen käyttäjäystävällinen, mutta toistaiseksi kuitenkin aika suvereeni alusta mahdollisuuksiensa takia, nämä pääosin google maps-pohjalle rakennetut "haastajat" ovat hieman rajoittuneita vs. merikorttipohjat GPSAR:ssä, puhumattakaan analyysimahdollisuuksista.
Hyviä puolia taas muissa vaihtoehdoista lienee suora kännykkälinkitys ts. trackien automaattinen upload kännykästä jne. GPSAR kuitenkin vaatii noin marginaalisesti säätöä ennenkuin trackit ovat netissä. Tosin ainakin omat kokemuksemme kännykkäpohjaisista GPS-trackeista ovat tuoneet esille pieniä ongelmia aikasynkronisoinnissa, tiedä sitten onko kyse rautatason viasta/ominaisuudesta vai vain käytetystä softasta (Trekbuddyä nyt muuten ei juuri voi kehua liikaa).

Kimmo L kirjoitti...

No niin: pientä interaktiota, jees.

Samaa mieltä Petrin kanssa: blogit ei ole parasta mediajulkisuutta. Toisaalta kuten saitilla kerroin; se ei olekaaan ainoa eikä edes tärkein syy kirjoittaa. Mutta mediamielessäkin parempi kuin ei mitään, ja kynnys on matala.

Mutta ei kukaan jaksa metsään huudella jos koskaan ei tule mitään takaisin. Siksi kaikki kommentit (eli interaktio) on tärkeää. Valitettavan vähän ja vähillä blogeilla mitään kommentteja näkyy. Itsekin tuota olen yrittänyt lisätä arvauksilla yms.

Olen myös mukana AMP:n projektissa kehittää nettiä. Eli kaikki rakentavat kommentit on tervetulleita:
- eli Petri: mihin luokkaan/saittiin viittaat jossa interaktio toimii?
- ja JR: tuo trackkien julkistamisen parantaminen on hieno kommentti. Meillä tuo nykyinen kompastui kai siihen että pitää jotenkin modifioida fileä ja proffa oli sitä mieltä että ei ole aikaa. Pitää sitten varmaan olla mahdollisimman yksinkertaista?
- ja kaikille yleiskysymyksenä: paras tapa/tyyli hoitaa AMP:n virallinen tiedotus, foorumi ja omat blogit?

Petri kirjoitti...

FE83:ista siis kyse, käytännössä miltei jokaisesta kisasta missä FE:itä on ollut mukana niin miltei jokaiselta FE:ltä tulee jonkinlainen raportti ja keskusteluihin osallistuvat myös muitten luokkien/veneitten edustajat. Mutta nyt viitisen vuotta suomalaista nettipurjehduskeneä katselleena olen tullut siihen tulokseen, että kyse on vain juuri tietynlaisen ihmisjoukon keskittymästä, ylivoimaisesti suurin osa purjehtijoista valitsee yhä lähinnä vaimolle valittamisen kisa-analyysimuodokseen eivätkä kovinkaan helposti kontribuoi julkisesti.

Trackiasiaan on tosiaan olemassa niin yksinkertaisia ratkaisuita, ettei kannata takertua siihen ettei trackia saa kaivettua helposti ultrahienosta taktiikkaohjelmasta :)
Ajan puute on vain taidon puutetta ;)

30 eurolla saa ostettua GPS-loggerin, josta tiedot saa ulos sekunteissa USB:n/Bluetoothin yli ja tosiaan kuten sanoin, kännyköihin löytyy useampikin ohjelma (käyttöliittymästä riippumatta) joilla puhelimen sisäistä GPS:iä hyödyntäen voi trackia kerätä. FE83-luokassahan vielä hommattiin luokalle 10 kpl loggereita, joita käytetään aina suuremmissa ratakisoissa (ja lainataan muille luokille) jotta jokaisesta veneestä saadaan varmasti trackit talteen ja talvisin sitten trackeja käydäänkin läpi yhdistyskokousten yhteydessä.

AMP:n viralliselle tiedotukselle se pääsivu lienee ihan hyvä tapa, josta sitten linkki vaikka aina foorumiin jatkokeskusteluita varten (tyylii Hesarin nettikeskustelut, joissa uutisesta on aina linkitys keskusteluun missä pieni insertti itse uutisesta toimii ensimmäisenä viestinä&keskustelun aloittajana).

Kimmo L kirjoitti...

No, tuo FE83.org on toki noussut samanlaiseen kulttimaineeseen kuin itse venekin! Ilmeisesti tulos monen vuoden ja muutaman tosiaktiivin väsymättömästä työstä ja jatkuvasta kirjoittamisesta. Tuo loggeri-edistäminen täytyy ottaa Amp:ssä esille mitä voitaisin tehdä.