sunnuntai 14. marraskuuta 2010

Scandinavian Boat Show 2010

Ja taas oli aika käydä Tukholman syksyisessä venenäyttelyssä. Keväällä on toinen näyttely: "Allt för Sjön" mutta jos on purjehtija niin sen voi huoletta unohtaa, paikalla melkein yksinomaan moottoriveneitä. Lauantaisena aamuna kun Ruotsin lautat olivat tyhjentäneet lastinsa niin näyttelyvieraista varmaan kolmannes (?) oli Suomalaisia. Kun iltapäivällä ruokajonot olivat venyneet yli tunnin mittaisiksi voitiin todeta että pahin on veneteollisuudelta ohi.

Tuo purjeveneiden polarisoituminen on yhä selvempää: toisaalta edullisia, tilavia merellisiä kesämökkejä, toisaalta performance- veneitä jotka purjehtivat hyvin ja joilla voi kisatakin. Ja nyt näyttää että tuo performance- puoli ei jää vain marginaaliseksi markkinaksi vaan uusia veneitä on siihen segmenttiin tulossa voimakkaaasti. Arcona 410, Dehler 41, XP38/XP44, FinnFlyer 34/36/42, Swedestar 410, First  35/40, Elan 350/410. Näissäkin kyllä kaksi hinta/laatu luokkaa jaolla pohjoismaat vs. keski-eurooppa.

Tuo segmenttien erottuminen on myös koko ajan voimistunut. Mökkipuolelle on tullut avattavat uimatasot, sitloodan kiinteät pöydät, keulapotkurit jne. Performance-puolella syvät kölit, vinyyliesteri rungot vakuumilla, avoimet perät, hiilimastot jne. Hienoa nähdä että ala ei seiso paikallaan. Ja kokemuksesta voin sanoa: nykyaikainen performance-vene on hemmetin kiva purjehtia. Myös vaimon kanssa.

Eroja kuvannee parhaiten ehkä oheinen kuva: toinen on Performance- puolen FF 42 ja toinen kesämökkisegmentin Bavaria 40. Saatte arvata kumpi on kumpi.

4 kommenttia:

Petri kirjoitti...

Niin, haittapuolena kai sitten se että sillä performance-paatilla voi käytännössä purjehtia Hangosta Helsinkiin edestakaisin kun minnekään muualle sitä ei saa parkkiin syvän ja kolhuille herkän kölin takia (puhumattakaan miten kölin lasikuitukotelointi tykkää kevyestäkin pohjakosketuksesta nm. kokemusta on HSK:n poijupainojen kanssa). Vai montako kertaa olet käynyt kokeilemassa uusia tuntemattomia luonnonsatamia Blue Cafen kanssa?

Sikäli ennen asiat olivat paremmin kun tehtiin veneitä, jotka olivat asuinmukavuuksiltaan ok mutta myös purjehtivat kelvollisesti. Nyt välimuotojen määrä on sitten ilmeisesti vähentymässä?

Kimmo L kirjoitti...

No, tuosta köliasiasta olen täsmälleen samaa mieltä. Nykyisistä mittasäännöistä ainakin IRC sekä yleiset muotivirtaukset suosivat kölejä jotka sopivat äärimmäisen huonosti Itämerelle. Siihen kun vielä laitetaan fakta että T-kölin ja painopisteen eteen viemisen takia etureuna on hyvin edessä ja pystykeulan takia rantakalliolle joutuu todella hyppäämään niin... Luonnonsatamat jää vähälle.

Toivoakin on; ORCi-puolella on näkynyt muutamia sääntöoptimointeja jossa alle on laitettu suhteellisen matala T-köli. Ja uusi tuleva yhteinen sääntö muutaman vuoden sisällä tullee moderoimaan kaikkeja extreemejä. Tosiasia kuitenkin on että mittasäännöt ohjaa aika paljon kehitystä.

Niin ja tuo lasikuitukotelointi on varmaan hankala. Meillä bulbi ja rosterilapa on sabluunoiden avulla epoksikitillä muotoon kitattu ilman muita päällysteitä. Työläs ja siksi ei kovin teollinen tapa viimeistellä köli. Toistaiseksi on sitten riittänyt bulbin ala- ja etuosan viilaus/kittaus/hionta pohjakosketusten jäljiltä.

Anonyymi kirjoitti...

On mahdollista ostaa pienellä lisäkustannuksella Nostoköli, voit sillä mennä mihin vaan...

T Hasse...

Anonyymi kirjoitti...

Miksi pitää päästä joka paikkaan?
Harva autoakaan hankkii sillä perusteella että pääsee tiettömään korpeen. Vaikka moni muuta väittää,ovat purjehdusominaisuudet veneen tärkein ominaisuus. 70-luvulla itkettiin pitkäkölien perään ja yli 2 metrin lapakölillä ei Suomen saaristossa tehnyt mitään,nyt menisi lapaköli mutta bulbi on kamala. Nykyaikaisilla navigointijärjestelmillä on helppo välttää karilleajot ja matalat lahdet jättää suosiolla moottoriveneilijöille tai laiskoille koneella ajaville purjeveneen omistajille.