sunnuntai 5. joulukuuta 2010

Blue Café vuosihuolto

Kun on vene jolla myös kilpaillaan niin vuosihuoltolista sisältää myös pientä viilausta vauhdin parantamiseksi. Heloituksen toimivuutta voi aina parantaa ja pientä vauhtiviritystä voi ja pitääkin tehdä. Meillä lista on kokonaisuudessaan 30 riviä, mutta tässä nyt aluksi muutama:
- Potkuri kolmilapaisesta kaksilapaiseen
- Uusi Light fokka tulossa (lisää myöhemmin..;)
- Veneen "tietohallinto" siirretty Windows XP-pohjalle
- Fokan skuuttipisteen säätö kevyemmäksi
- Staysailin halssikulma ja skuuttaus kanteen paremmin/nopeammin
- Ison "flickeri" takaisin (kevennys tuhosi toimivuuden)
- Fokan  ja ison vinssit (lisää myöhemmin)
- Fokan ja ison fallien lukot (lisää myöhemmin)
- Miehistökäsikirjan päivitys

Ei kai  muutkaan tyydy vain kylkien kiillottamiseen?

7 kommenttia:

jr kirjoitti...

Eikös tämmöiset virittelyhommat ole ns. liikesalaisuuksia, ei niistä pruukata huudella vastustajille :)

Petri kirjoitti...

Tai sitten kyse onkin juuri siitä, tehdään valtava kehityslista joka pistää kilpailijat panikoimaan kun oikeasti porukka vaan vetää koko talven massakautta ja nauraa räkäisesti kun kilpailevan veneen kippari vahaa paukkupakkasissa ruffia ilmanvastuksen minimoimiseksi "kun se Bluu cafeekin tekee sitä ja tätä".

Kimmo L kirjoitti...

Älä nyt Petri kaikkea paljasta ;) Kilpailijoiden psyykkaus kuuluu lajiin kuin lajiin, vai miksi tässä muuten olisi kerrottu että listalla on 30 riviä mutta esille otettu vaan muutama. Näkisittepä listan vauhtia parantavat kohdat. Esimerkkinä: me otetaan ne kaidevaijereissa olevat fokkaa suojaavat sählypallot pois niin saadaan ilmanvastusta pienennettyä.

Sitä paitsi trimmeistä voi aina syöttää disinformaatiota...

Petri kirjoitti...

Niin last season-kamaa tollainen sählypallojen korvaaminen, me tehtiin se jo tälle kaudelle :)
Maritimista ostin 4kpl sellaisia pyöreitä muoviheloja (a' 1€) joissa on reikä, helat tolpan ympärille vastakkain ja dyneemanartsalla kiinni toisiinsa keskustoistaan. Ilmanvastuksen kannalta efektiivinen pinta-ala pieneni ehkä helposti 50% mutta suojausvaikutus lienee samantasoinen.

Mitä nyt ensi kauteen valmistautumiseen tulee, niin itsehän olen jo tässä talvikautena ajanut yli sata yli 30 veneen ratastarttia (ihmisten kontrolloimina) 3D-purjehduspelissä, eli ainakin spatiaalinen hahmotuskyky ja sääntötuntemus pysyvät kunnossa.

Kimmo L kirjoitti...

Real sailors go for full... Me ei aiotakaan korvata sählypalloja millään! Gastit väittää että kun ei ole mitään (paitsi numerokangasta purjeen suojana) niin helman voi saada yli paukauttamalla kädellä takana kaidevaijeriin. Kaikki tällaiset hilavitkuttimet estävät sen. Sitäpaitsi meidän ilmanvastus putoaa 100% ;)

Vakavasti: näin tosiaan yritetään ensi kesänä; katsotaan toimiiko paremmin kuin nyt; sählypallot on suojannut mutta purjeen helma ei tule yli ilman keulagastin apuja.
Tätä pahempi on itse asiassa tuollainen avoin keulakaide; kun halssikulma on slöörilla tai nostaessa mennyt kaiteenpuolikkaan ympäri niin joutuu löysäämään reilusti, keulagasti ihan keulaan... homma ihan syvältä. Ensi kesäksi suljemme kaiteen alemman vaijerin kohdalta. Toiminee paremmin.

Anonyymi kirjoitti...

Samasta syystä meilläkään ei enää ole sählypalloja.

-harald

Anonyymi kirjoitti...

Meillä on naru, joka sidotaan keulapulpitiin aina kisassa jos tulee fokka/genoa jippejä. Harvemmin noita tehdään kuitenkaan ja meillä tuo pulpit törröttää sen verran että aika harvinainen ongelma tuo loppujen lopuksi on. Naru roikkuu siinä valmiina jos on tarvetta kuitenkin, se ei kovin paljon paina.