keskiviikko 15. joulukuuta 2010

Vuosihuolto: jatkuu...

Pientä parannusta heloitukseen voi ja pitää aina tehdä, jos ei muuten niin psyykkausmielessä. Tässä ensimmäisenä kohteena genoan ja ison skuuttivinssit. Vanhoja (Genoa Harken 46 ja iso Harken 40) sai kovalla kryssillä kiertää ihan tosissaan (nyt puhutaan kisakäytöstä). Vanhat 46 genoa vinssit on nyt siirretty isolle; lisää tehoa ja kun kehä on suurempi niin nopeutta myös lisää. Genoalle on asennettu uudet Harken 50.2 STA vinssit. Ulkonäkö on todella hieno, mutta on niissä ainakin pari todellista ja erittäin hienoa muutosta. Rummun pinta on muutettu ja pitäisi olla huomattavasti vähemmän köyttä kuluttava. Mutta tärkeimpänä; paino on pudonnut todella reilusti. Nämä 50:set painavat vähemmän kuin vanhat 40:set!
Ja toinen kohde: Spinlockin vapauttimet. Kun rikissä (masto, purje, falli,skuutti) mikään ei nykyään anna periksi ja jousta niin vapauttimiin kohdistuu kovat voimat vanhoihin aikoihin verrattuna. Nyt on vaihdettu falleihin pienemmän köyden hampaat. Spinlockin XTS:ssä std. hampaat on köysille 8-14, mutta kaupasta voi hakea hammassetin 6-10. Fallimme ovat 10mm:siä ja tuon pienemmän läpi menee ilman ongelmia. Vaihto on yksinkertainen, mutta joutuu kyllä irroittamaan kannesta. Todennäköisesti joudumme edelleen ainakin kovemmalla kelillä jättämään fallit vinsseille, mutta pito kyllä paranee huomattavasti. Spinlockilla on myös tullut uutuutena vapauttimet joista köyden voi vapauttaa vain ottamalla vedon ensin vinssille. Noissa pito pitäisi olla erinomainen. Seuraavan veneen falleille!?

5 kommenttia:

jr kirjoitti...

Mihin tuota rapulukkoa vinssin vieressä käytetään?

Kimmo L kirjoitti...

Ihan hyvä huomio. Tarkoitettu säilytyskäyttöön eli löysän spinnugaijan pitämiseen. Meillä spinnulle tuplaskuutit ja skuutin kääntöplokissa (kun se tulee takaisin eteen) on lukko ja tämä rapulukko siis sen gaijan säilyttämiseen. Totuus on kuitenkin tarua ihmeellisempi... Me johdamme koko matkan sekä spinnuskuutin että gaijan kaiteiden SISÄpuolelta (tämä IMX 40:sen trimmiohjeista poimittu). Kokeilkaa ihmeessä; melkein aina sisäpuolelta itse asiassa tekee vähemmän mutkaa ja isona bonuksena on kun skuutit on alhaalla; jäävät kaiteiden sisäpuolelle eivätkä roiku meressä. Tämän takia nuo rapulukot on vähän pienemmällä käytöllä. Jos rullaat alemmaksi kohtaan "Blue Café voittaa Rankingin ja zoomaat kuvaa niin huomaat että tuossa lukossa on spinnnuskuutti säilytyksessä. Ja kaikki spuutit kaiteiden sisäpuolella...

jr kirjoitti...

Metkaa. Asiaa miettimättä luulisi, että spinnu sulkee liikaa, jos skuutit menevät kaiteiden sisäpuolella.

Kimmo L kirjoitti...

Kannattaa kokeilla sisäpuolisia skuutteja. Meillä leen skuutti ei paina kaidevaijeriin käytännössä koskaan, joskus nojaa kevyesti. Gaija painaa jonkin verran lenssillä (siis ulospäin)mutta tärkempää että tiukalla slöörilla (jolloin paine on kova) ei nyt väännä kaiteita sisäänpäin. Ja tosiaan säilytyksessä ovat nätisti sisäpuolella.

Anonyymi kirjoitti...

Mahtavaa että purjehdus jatkuu myös talvella, lykkyä tykö parannuslistan läpikahlaamiseen.

Blue cafe:lle tulee sisarvene ensi kaudeksi tosin huomattavasti vaatimattomammin viritettynä. Tämähän ei tunnetusti estä osallistumasta joten eiköhän joissakin koitoksissa päästä mittailemaan venevauhteja.

Kimmolle kiitos vaivasta käydä esittelemässä BC yhtenä aamuna, tästä oli paljon apuja, ja onnittelut vuoden FF-purjehtijan palkinnosta.

Kuvia veneestä ei vielä ole mutta ensimmäinen kisakoitos FF 36 #9 on jo meneillä www.blur.se sivuilla. samallahan voi jopa äänestää mieleistään...

Purjehdusterveisin (ja hyvää joulua)

Palle Eklund
VindUngen
FF36, FIN-11369