tiistai 18. tammikuuta 2011

Key West Race 2011: eka kisapäivä

Harvoin näillä isoilla veneillä on 5:n päivän regattaa, varsinkaan sellaista jossa ei ole poisheittoa. KW:ssä näin on ja läpi yritetään saada 10 lähtöä. Eli alussa ei kannata pelata itseään pois. Ekalle päivälle luvattiin taktikkojen painajaista; itätuulta kääntyen etelään pilvien ja mahdollisen ukkosen tuoden kovia siftejä. Alussa 14 solmua keveten päivän mittaan. OK keli siis Kalevalalle (jota ajetaan vain fokilla) niin kauan kuin ei mene alle 10 solmun. Työnjaossa allekirjoittaneelle taktikon ja crew bossin rooli kipparin ajaessa.

Ekaan starttiin planin tekeminen hieman vaikeaa. Kun tuulen odotettava kääntymä, vasemman kovempi virta ja pilvet on mietitty niin oikea on se minne mennään. Startti saadaan tuomarilaluksen vierestä Rushin (J-109) ottaessa tuomarin. Kunnolla päästään pabikselle Rushin heittäessä heti. Kryssi OK, mutta lopussa tiputaan hieman.  Rundit menee keventyvässä tuulessa pikkuisen heiketen. Lopulta hävitään kakkostila 7 sekunnilla.

Seuraavaan lähtöön tuuli kevenee, ja vaihdamme light-fokan eteen.  Startissa haemme tuomarialusta ja menee tiukaksi. Rush luussa ja paikalle slööraa Galilée (First 44.7) joka viime hetkellä yrittää fellata Rushin alle eikä onnistu. Heillä pitkä spinnupuomi joka keihästää Rushin ratin osuessaan takakylkeen. Meillä todellisia vaikeuksia väistää syntyvää härdelliä ja startissa ajaudumme toisten taakse. Venda pabikselle pelastaa tilanteen. Mutta keventyvässä tuulessa olemme todellisissa vaikeuksissa vauhdin pitämisessä. Lopun lenssille kääntyessä tilanne kulminoituu; tuuli kuolee 5 solmuun ja luokan pienimpänä veneenä olemme todellisissa vaikeuksissa; sijoutus toiseksi viimeinen vain protestin pelastaessa vikan paikan. Huomenna uudet kujeet, mutta luvassa niin kevyttä että vaikeuksia on odotettavissa.

4 kommenttia:

Joakim kirjoitti...

Aika harvinaista voittaa kolarista syntyneen aikahyvityksen voimin. Miten ihmeessä aikahyvitykseksi on määritelty juuri 3:03?

http://www.yachtscoring.com/event_protests.cfm

J/111 vaikuttaa aika nopealta tuossa kelissä.

Petri kirjoitti...

Eikös noita harkinnanvaraisia aikahyvityksiä ole käytetty Suomessakin, joten ei siinä sinänsä mitään uutta ole :)

Kimmo L kirjoitti...

Eikös se yleisin aikahyvitys ole se että saa tuosta lähdöstä kaikkien lähtöjen keskiarvon? Rushilla meni ratti ihan solmuun kun tuo pitkä carbon puomi meni siitä läpi katketen kaamealla paukahduksella. Rush sai lopulta taivuteltua rattia sen verran että pääsi lähtemään. Tuo aika tuntuisi olevan jokseenkin se kuinka kauan paukun jälkeen ylitti lähtölinjan.

J 111 on pieni ja kevyt kokoisekseen ja sisältä ei kyllä tosiaan mikään vaimolle myytävä. Toisen lähdön kevyessä kulki tosi hienosti ja pystyi isolla assyllä ajamaan yllättävän syvälle lenssillä. Veneessä suunnittelija itse poikansa kanssa joten varmaan tietävät miten pitäisi ajaa.

Joakim kirjoitti...

Omien lähtöjen keskiarvoa käytetään, jos ei pääse maaliin. Tuollaisesta tapauksesta varmasti voi antaa aikahyvitystä. Lienee joku hyvä peruste antaa juuri 3:03 eikä vaikkapa tasan 3. J/111 näyttää tehneen hyvityspyynnön hyvityksestä.