keskiviikko 16. helmikuuta 2011

Helsingin Venenäyttelyn satoa....

Tuo jokakeväinen sosiaalinen tapahtuma taas menossa.... mahdoton poimia mitään jymyuutuuksia, mutta tässä joitain huomioita.

Pikaisesti kun kävi tuon ison moottorivenehallin läpi niin oikeastaan ainoa joka pisti silmään on noiden perämoottorien kasvu. Mercuryltä löytyy nyt 350 heppainen. Ja löytyy myös pitkäperäisenä joten voi asentaa H-veneeseen...

Välineistä voisi sanoa vain pari uutuutta: Tuollaiset "soft loopit" tekee tuloaan perinteisille plokimarkkinoille; etuina keveys. Alla esimerkkinä Prosailorin uutuus:
Ja potentiaalisesti kunnon uutuus on Seldénin ekana ehtinyt "reversible winch". Eli kahvan nappia painamalla voi vinssata hallitusti ulospäin. Ainakin meillä tuo voisi olla hyvä ison saksalaiseen skuuttaukseen. Nämäkään eivät oikeasti ole vielä myynnissä ja nähtäväksi jää milloin ja miten muut seuraavat. Harkenilla tuollainen toiminto on jo sähkövinsseissä.

Ja sitten purjevenehalliin. Ensimmäisenä kiinnittyy huomio oheiseen; Hanse 325:n alakerta siinä. Matala T-köli yhdistettynä kiinteään potkuriin. Mitäköhän järkeä (kuin ehkä muodin seuraaminen) tuossa on ?
Sitten HP 1030:sen luokse. Projekti pahasti myöhässä. Yksi ohikulkija kyseli että onko peräsin lisävaruste? Mutta vanha kunnon puolivalmiste konsepti näyttää tehneen paluun ;) Kova hinta, mutta veneellä on varmaan kiva slöörailla kun tuulee yli 10 m/s. Mitä muuta?

Ja lopuksi kunnon veneisiin: Finn Flyer 42:sta löytyy hieno toteutus plottereille; eivät tarvitse välttämättä sitä pöytähökötystä keskellä sitloodaa. Omistaja on IT-alan yrittäjä ja on halunnut ison kasan härpäkkeitä.

Ja löpötankin huohotinputken voi myös toteuttaa kaidetolpan läpi....

Ja lopuksi; kun kaikki kuitenkin kyselee, niin tuon päälaipion tapetin voi itse valita. Eli vaikka Marimekon Unikko. Oikeesti, eikö ole ihan hienoa että sellaistakin saa mitä itse haluaa?

Ja lopettakaa nyt se juoruilu että Blue Café:sta olisi tulossa Ravintola. Mitään tuollaista ei ole päätetty ;)

11 kommenttia:

ilu kirjoitti...

Moi,

Ja tähän pursiuutuuksien listaan voisi vielä lisätä hiilikuitumastoisen Dehler 41 dual purpose uutuuden, josta tosin oli Dehlerin ständillä esillä vasta piirroskuvat !
Hinta on erittäin kilpailukykyinen ensimmäisille veneille, eli hyvä kisavarustus, vacuum laminoitu runko, B&G maxinäytöt 3 kpl , Seldenin hiilikuitumasto, suuremmat vinssit jne. Hintaan 258.000 € !! Ensimmäinen vene osallistuu kesällä Gotland Runttiin ja veistämön tilauskirjoissa ilmeisesti vielä tilaa ainakin yhdelle tilaukselle kesäksi !
T: Dehler agent Ilkka

Kimmo L kirjoitti...

Joopa; noita Dehler 41:sen piirustuksia tutkailin mielenkiinnolla ensi kerran syksyn Tukholman venenäyttelyssä (ja Dehlerin nettisivuilla). Hyvä suunnittelija, hyvän näköinen vene ja potentiaalia radalla... ;)

ilu kirjoitti...

Jep, olisi enemmän kuin kiva saada yksi tuollainen D41 myös Suomeen ensikaudelle eli jos vaikka joku potentiaalinen kisateam innostuisi vuoden 2012 ORCi kisoista .....
Ja Kiitoksia Kimmolle hienoista BC:n nettisivuista !

jr kirjoitti...

Noista plokeista tuli mieleen, paljonko paino tippuisi esim. BC:n kokoisella veneellä, jos kaikki plokit korvaisi tuommoisilla dyneemaversioilla? Arvauksia/tietoa?

Kimmo L kirjoitti...

Itse tuossa kerran laskeskelin ja punnitsin että jos kaikki sakkelit vaihtaisi niin putoaisi reilut 2 kiloa. Ja nyt arvailen että jos plokitkin niin kyllä varmaan yli 10 kiloa kevenisi. Onko nuo luvut paljon vai vähän niin riippuu varmaan kukkaro/ambitio - suhdeluvusta.

jr kirjoitti...

Joskus jossain ruotsalaisella palstalla arveltiin, että 100 kiloa olisi yksi pinna lyssissä...no, asia ei varmaan ole niin yksioikoinen, asia riippuu aika paljon siitäkin, mistä paino lähtee.

Joakim kirjoitti...

BC:n GPH-luvussa 100 kg vaikuttaa aika tarkasti 1 sec/m eli 0,17%, joten 1 pinna LYSissä olisi kyllä hurja määrä tuosta. Tietysti LYSissä pitää jossain vaiheessa se "hyppy" tehdä, mutta yleisesti painon vaikutusta vauhtiin yliarvioidaaan todella rajusti.

Tavallisille veneille voi karkeasti arvioida, että GPH-luvun (tai minkä tahansa veneen yleistä suorituskykyä kuvaavan luvun) muutos on 1/10 painon muutoksesta eli 10% muutos painoon = 1% muutos vauhtiin.

jr kirjoitti...

No, jos ne ruotsalaiset puhuivat jostain kevyemmästä venemallista...

Anyway, yllättävän vähän näyttäisi tuo paino vaikuttavan, eli edelleen voi sen kaljakeisin ottaa föliin.

Kimmo L kirjoitti...

Kaljakeisin siirtely puolelta toiselle kryssillä on kiellettyä. Joten se kannattaa juoda ennen starttia niin on niinkuin köyhän miehen painolastitankit auttamassa kryssivauhtia.

Tosta painosta vaan senverran että kilo maston huipussa varmaan merkkaa jo jotain mutta 10 kiloa pilssissä ei varmaan mitään? Meillä oli 505-jolla aikoina (jonka minimipaino on 127 kiloa) yleisenä periaatteena että 2-3 kiloa sai olla yli (eli reilut 2 prosenttia) mutta tämän jälkeen piti jotain tehdä.

Anonyymi kirjoitti...

Minkälaista rengasta/plogia käytätte inhaulereissa ? RST-rengas on toimintavarma, mutta syö nopeasti skuuttiköyden. Antal rengasta ?
JP

Kimmo L kirjoitti...

Fokan inhaulerissa, kuten myös spinnun barbereissa käytämme Antalin "low friction rings". löytyy täältä: http://www.antal.it/Inglese/Inglese.htm
ja tuolta accessories osastosta. Kiinni molemmat on kuten tuolla näkyy "barber" esimerkkinä. Barberi tuo pienin ja inhuleri pykälää suurempi. Meillä oli aluksi metallirenkaat mutta meni ihan soikeaksi ja kitkaa on tosi paljon. Alun puolitus tosin jouduttiin virittämään kannelle; eli meillä nyt inhaulerissa puolitus+kolminkertainen talja; riittää just. Spinnun barberi on suora eli ei mitään välitystä; riittää hyvin. Vielä kun välillä suihkauttaa McLubea niin käytössä on hyvät ja kevyet ratkaisut. Antalia löytyy Marnelasta, mutta nyt keväällä myös Prosailoriin tulee samanlaisia alumiinirenkaita.