keskiviikko 6. huhtikuuta 2011

Blue Café:n jib inhauler

Yleisön pyynnöstä; ohessa kaavakuva virityksestä. Meillä tuo vika välitys on fiddle-plokeilla; talja kun makaa kannella ja on tuollaisen kannen alla niin toimii ja mahtuu. Pari asiaa lisäksi:

Fokan skuuttikulma pitää olla tarpeeksi korkealla (me jouduimme nostamaan 10cm). BC:ssä on spleissatut J-lockit skuuteissa jolloin selviää vähemmällä. Paalusolmut vievät enemmän tilaa. Tuossa aiemmin blogissa on kuva meistä Tallinna Racessa. Siitä näkee että kulma ei voi olla yhtään alempana.

Toiseksi tuon Harken 1500-helan paikka pitää olla mahdollisimman "neutraali" eli kun kiristetään, se ei saisi vetää efektiivistä skuuttipistettä eteen eikä taakse. Paras olisi jos sen paikan fiksaisi vasta kun on purjehtimassa ja fokka vetämässä.

13 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Ja tuossa vertailun vuoksa FE83 wikistä sisäskuutti;

http://www.fe83.org/wiki/index.php/Sis%C3%A4skuutit

-Harald

Joakim kirjoitti...

Eikös tuon 1500:n voi korvata yhdellä plokillakin? 1:8 välitys tuskin on sopiva sekä BC:ssä että FE83:ssa? Mikä on kantanne skuuttiin kiinnitykseen? Haraldilla on ploki, BC:ssä rengas ja joissain veneissä pelkkä dyneemaköysilenkki viimeisenä 1:2 välityksenä.

FE83:ssa näytetään käytettävän ~12 asteen kulmaa, Tempossa oli kiskot 10-11 asteessa eikä tullut mieleen laittaa inhaulereita. Mikäs kulma-alue on BC:llä havaittu sopivaksi?

Kimmo L kirjoitti...

Voi toki tuon 1500:sen korvata yhdellä plokillakin. Koettiin vaan että tuo on siistimpi ja ei hakkaa kanteen kun vendoissa inhauleri heiluu. On myös parempi gastien polville/persuksille?

Meillä tuo puolitus oli alunperin alussa, eli 1500:sta köysi kiersi Antalin sijasta metallirenkaan (kuten X-35:ssa). Metallirengas vaan meni ihan solmuun ja kitkat turhan kovia. Antal on toiminut hyvin. Tärkeää tässä on että on kevyt; hakkaa muuten vendassa ruffiin laidat ruvelle.
Meillä skuuttikisko on 10.5 asteessa. Ilman inhauleria kryssataan oikeastaan vaan erittäin kovassa kelissä. Sisimmillään on ollut 8 asteessa. Ihan kevyessäkin on 9 asteessa, muuten ei sola ole tarpeeksi kiinni.
Tämä on varmaan venekohtaista (ja fokkaveneet on aina eri asia). Meillä pienin kryssikulma (16kts TWS, flätti vesi) on ollut 36-37 astetta (+noin 4 asteen sorto).

TP 52:set kuulemma ajaa jopa 5-6 asteen fokkakulmilla...!

Joakim kirjoitti...

Casperissa siis tuo ensimmäinen puolitus on pelkkää dyneemaköyttä eli skuutti hinkkaa suoraan sitä vasten. Ei tuossa ole liikaa kitkaa ollut ainakaan inhaulerin säädössä, ei mennyt koskaan solmuun eikä mikään kolhimassa. Ehkä skuutin kiristämisessä onkin lisäkitkaa, mutta sitä on vaikeampi arvioida.

Ei Tempon kryssikulmat kaukana noista ole, alle 40 astetta sortoineen hyvissä oloissa 10-11 asteen skuuttikulmalla.

Mietiskelen tässä kaipaako Bavaria inhaulereita vai ei. Siinä kiskot ilmeisesti kutakuinkin samassa kulmassa kuin Tempossa. Lienee parasta kokeilla ilman?

Joakim kirjoitti...

Eiköhän tuon skuuttikulman pysty päättelemään aika hyvin VPP:n ennustamista AWA-kulmista, jotka pienenevät vauhdin ja/tai nousukyvin kasvaessa. Ne ovat 6-16 kn tuulessa FE83: 26,9-27,5, Tempo: 24,9-26,1, Dehler34SV: 24,2-25,5, Bavaria 35M: 23,8-24,6, BC: 22,6-23,8, Swan 45SD: 21,9-22,7 ja TP52: 20,7-21,6.

"Oikea" skuuttikulma näyttää olevan n. AWA-15 astetta, josta tulisi siis FE83: 12, Tempo: 10,5, Dehler34SV: 10, Bavaria 35M: 9, BC: 8, Swan 45SD: 7,5 ja TP52: 6 astetta.

Tuolla perusteella Bavariassa olisi tarvetta 1-2 asteen inhaulaukseen. Mahtaako olla riesan arvoista? Tuohan tekee kuitenkin trimmien opettelun kertaluokkaa vaikeammaksi.

Joakim kirjoitti...

Albin Express näyttäisi olevan selkeä poikkeus sääntöön, sillä trimmiohjeessa ploki käsketään laittaa vain reilun 8 asteen kulmaan, vaikka VPP ennustaa tuolle 25,8-26,6 AWA eli edellisen säännön mukaan 11 astetta pitäisi riittää.

http://www.blur.se/polar/express_trimguide_north.pdf

Anonyymi kirjoitti...

Vaikka inhauluattu fokka ei välttämättä tuota parasta VMG:tä niin ratakisoissa se mahdollisuus että voi ajaa höjdiä pidempään kuin muut on mielestäni riittävä peruste sille että asentaa inf*ckerit.

Ratapurjehdus on muutakin kuin VMG-purjehdusta :)

- Harald

Anonyymi kirjoitti...

Voi hyvin olla että tuo on fokan suunnittelustakin kiinni, että toimiiko vai ei. Jos fokassa on kick-backia paljon niin inhaluaus ei toimi. Fokan pitää olla sellainen että takaliikin alaosa pysyy kölilinjan suuntaisena kun inhaulaa.

Tämä näkyy myös siinä että tuulenpuoleista skuuttia kiristimällä ei saavuteta samaa sillä veto on eteenpäin ja alaosa sulkee.

Kannattaa varmaan jutella purjemaakarin kanssa asiasta, purjeen voi suunnitella toimivaksi sekä 12° että 8° skuuttikulmalle jos olen ymmärtänyt oikein. Riippuen siitä mitä tarvitsee, maksimi VMG-ajoa vaiko maksimihöjdiä vauhdin liikaa laskematta.

Tuossa vielä pari lisälinkkiä aiheestA;

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1162

http://www.sailingworld.com/article/Gaining-Extra-Height-With-Inhaulers

Anonyymi kirjoitti...

FE83:sessa vakiokisko on 15°, optimi näyttää olevan noin 12° käytännössä ja 10° on vähän liian tiukka. Sikäli Joakimin laskelmat täsmäävät.

markku kirjoitti...

Yleisön puolesta kiitos kaaviosta! Tämän perusteella pitää aloittaa tällaisen inhaulerin ankarat suunnittelu- ja totetutusprosessit Finngulf 33:een!

Kimmo L kirjoitti...

Kyllä te insinöörit olette kovia. Heti kun tällainen ekonomisti heittää pari lukua niin teillä alkaa päässä surraamaan...

Kyllä ainakin meidän kokemuksenamme tällaisessa fokkaveneessä parikin astetta fokka sisään tai ulos on kriittistä. Kevyessä kun todella haluaisi sinne keulaan genoan niin fokalla tuon solan merkitys on aivan oleellinen (ja hemmetin vaikea löytää oikeat säädöt).

Ja mulle (vanhana purjeentekijänä) oli aika suuri yllätys noitten fokkien muodot ja niiden tärkeys. Tietokoneen mukaan fokkaveneessä kryssillä yli 80% eteenpäin vievästä voimasta tulee fokasta! Tämä tietysti vain jos sen takana on iso apuna. Meillä light fokka on hyvin genoamainen ja takaosa on hyvin pyöreä. Osoittaa kyllä selvästi keskilinjan yli. Heavy, joka on saman kokoinen taas on huomattavan suora takaosastaan. Vaihto kun vene on kunnolla vauhdissa ja heavyllä pääsee sitten ylemmäs.

Tomppa kirjoitti...

Entry ja exitkulmien pelaamisella purjetta suunniteltaessa on paljon suurempi merkitys kuin kulman sisäänhilaamisella 1-2 astetta. Sama asia voidaan toteuttaa kapeammalla entryllä ja tiukemmalla takaliikillä jota voidaan helposti säätää vain skuutilla. Moderneissa korkeatakilaisissa fokkaveneissä sisäänpäinvetämisellä voidaan purjeella saavuttaa lisäpainetta tarvittaessa mutta vanhemmassa genoaveneessä säätö on omaa psyykkausta.

Kimmo L kirjoitti...

Virhe kaaviossa; tuli tuossa veneellä katsottua tarkemmin ja välitystä on enemmän (16:1). Tuo lopun fiddle-häkkyrä menee siten että puolituksen päässä on 2656 ja peräpäässä 2655. Voiman tarve on venekohtaista mutta meillä ainakin välitystä ei saa olla yhtään vähempää.