maanantai 11. huhtikuuta 2011

Mitä ihmettä...

Kilpailijoiden psyykkaus alkakoon... Mikä onkaan se ensi kesän vauhtia lisäävä tekijä jonka takia Blue Café:n mantookitolpat on lähetetty pajalle pientä fiksausta varten?

15 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Tukitolpat?

Tai sitten S-malliset tolpat niin että porukka voi hengailla 90° kulmassa :)

- Harald

Janne W kirjoitti...

...sorvaat niihin siipiprofiilin?

-jw-

Kimmo L kirjoitti...

Hei, tukitolpathan meillä jo on, näkyy tuossa kuvassa. 5:n pisteen vihje; jotain joka esim. Lexuksessa ja kaikissa kunnon kisaveneissä jo on ja meille vasta tulossa.

jr kirjoitti...

Muutellaan tietysti reikien paikkoja paremman vääntömomentin saavuttamiseksi.

Jarkko kirjoitti...

Lisätuet/vahvikkeet tolppiin jotta kestävät paremmin hengausta eivätkä väänny.

Kimmo L kirjoitti...

Eikö jr-insinööriltä mikään pysy tarpeeksi vaikeana? Lisätuethan me ollaan jo ekan kesän vääntyilyn jälkeen laitettu kahteen keskimmäiseen tolppaan (pelkät tuet näkyy kuvassa). Nyt lasketaan kaikkien 4:n tolpan per puoli alavaijeri säännön minimiin. Meidän bändi kun alkoi hengaamaan kunnolla viime kesänä ja urputti että alavaijeri painaa...Se on normaalisti veneissä puolivälissä eli 300mm:ssä mutta sääntö sallii sen laskun 230mm:iin kannesta. Alempi on normaalia ehta kisaveneissä ja nyt esim. uusiin XP-veneisiin voi tikata optiona.

Eikä tää nyt sentään ihan tuulesta temmattu ole... Sailing World testasi noin vuosi sitten eri hengaustapojen vaikutusta oikaisumomenttiin. Peruskölivene-tapa eli jalat laidan yli mutta kroppa kaidevaijereiden sisäpuolella vs. "täysi" eli kroppa vaijereiden välistä ja taivuttaminen ulos (jonka alhaalla oleva alavaijeri sallii paremmin) toi 10-15% enemmän momenttia. Meidän 680:stä kilosta 500 hengaa tuollai eli kyllä tämän eteen vähän kannattaa tehdä töitä?

Anonyymi kirjoitti...

http://www.blur.se/2011/01/19/hur-skall-ni-bli-battre-2011/

SSinko

jr kirjoitti...

Saisko saman efektin aikaiseksi, jos teippaisi laitagastien takamuksiin 20 sentin solukumityynyt? Vauhti vois ehkä parantua, jos pinnamies ei kuole nauruun.

Janne W kirjoitti...

Tämä solukumi on muutenkin must! Syväjäädytin perseeni pari vuotta sitten VSSR:ssä Fun 4 Us:n kosteisiin kansitiikkeihin niin, että se alkoi tuntua sulalta vasta tiistain tienoilla...

Anonyymi kirjoitti...

Ollaan huomattu että fendarit kun nyörii pitkissä kisoissa railiin kiinni niin siinä on oikein oiva peffankorotuspala. Katsastusvarusteena ovat vielä muutenkin veneessä kisan aikana.

Jotkut vain karsastavat sitä että nk. kisaveneessä on fendarit kannella. No, palkintopallilla voi sitten ilkkua takaisin :)

- Harald

Kimmo L kirjoitti...

Jos fendarin työntäisi housuihin niin ei tarvitsisi nyöriä kiinni? Ja jos sen vielä täyttäisi kuumalla vedellä niin Jannenkin persaus voisi hyvin ja olisi samalla lisää momenttia.

Pitäisi kyllä muistaa ottaa pois ennenkuin tulee kotiin.

Janne W kirjoitti...

Kun tulisi kotiin leppari housussa, voisi vastaanotto olla kovinkin innokas. Pitänee testata joskus. Palkintojenjakotilaisuudessa kannattaa kuitenkin poistaa ainakin väliaikaisesti....

Anonyymi kirjoitti...

Huh Huh....

Promeininkiä sano. Me (mä) oon saanut gastit veneessä oikeelle laidalle mutta jos ne saisi vielä istumaan niin, että perse ei oo kajuutan katolla ja jalat siinä "alakannella". Jos istuu jalat ulkona niin kengäthän siinä kastuu.

Pitääkö mun nyt oikeesti hinkkaa tota pohjaa illasta toiseen?? Pärkkele sentään....

jp

Tomppa kirjoitti...

Voisko jokainen saada vielä ilmatäytteisen tyynyn jolla saisi hienosäädettyä oman korkeutensa alavaijeriin,Velcrolla kiinni housuissa....niin ja samalla ne huohotinputket tolppiin. Go Fast!

Kimmo L kirjoitti...

Toi pumpattava barbara persuksissa olisi varmaan parempi kuin nuo fendarit, mutta miten aiot selittää casen kotona???

Huohotinputkea tolppiin kyllä mietittiin, olisi säästynyt 1.5 kiloa putkea joka nyt menee perään kaasupullokoteloon. Mutta joku olisi kuitenkin vaatinut uusintamittauksen tms.