sunnuntai 12. kesäkuuta 2011

Volvo Suursaari Race 2011

Luvassa aurinkoinen ja kevyt Suursaaren kierto; eli hieman edellisvuodesta poikkeava. Tähän Suomen suurimpaan oikeaan avomeripurjehdustapahtumaan oli tänä vuonna ilmoittautunut  127 venettä kun edellisvuonna ilmoittautuneita oli 145. Suurin kato oli LYS (49 vs. 70) sekä IRC (15 vs. 21). ORC:ssa saatiin viivalle enemmän veneitä (46 vs. 43). Ja First 31.7 on saanut rakennettua hyvän 10 veneen OD-fleetin (joka myös kisaa ORC:tä, eli hieno konsepti). ORC1:stä (7 venettä) verotti muutaman veneen siirtyminen kakkoseen luokkarajan muutoksen takia. Ja tietysti automiesten rahdattua veneensä välimerelle kärjen kamppailu voisi saada uuden ilmeeen.

Vene satu huippukuntoon ja trimmattua kunnolla. Miehistö treenannut keskiviikkoisin ja alkaa ihan oikeasti olemaan kisatrimmissä ja -motivaatiossa. Codea leikattu vähän uudestaan ja laitettu rullalle. Elektroniikka vähän hakusessa mutta päätetään että kauden teemana on luomupurjehdus.

Lähtö IRC-veneiden kanssa yhtäaikaa, joka sinänsä vähän outoa, mutta toisaalta nämä ovat tuttuja kisakumppaneita ja näin saamme kunnon sparrausta. Mutta en edelleenkään ymmärrä miksi pitää ajaa kahta sääntöä ja mitä lisäarvoa IRC on tuovinaan suomalaiseen tasoitussääntöpurjehdukseen ORC:n ja FINLYS:in lisäksi? Se höpinä että jotkut veneet eivät reittaa kunnolla ORCi:ssa on historian (eli IMS:in) peruja, eikä nykyaikaa. Päivittäkää hyvät ihmiset vanhat, aikansa ikääntyneet näkökantanne.

Mutta kisaamaan. Startissa voimakas leelipun etu, stybiksellä pääsee vain vaivoin linjan yli. Eli pienempänä veneenä pakko lähteä leelipulta vaikka odottamalla vuoroaan. Onnistuu hyvin; paukun tullessa 10 metriä lipulta pabiksella, vapaissa ja ei jouduta dippaamaan ketään. Parhaiten lähtevät Luna ja Xini irtoavat pian joukosta. Meillä kyyti hyvä ja Melkille tullaan ilman sekoiluja. Strekki Kasuunille ja Code ylös (ensimmäinen aika monesta).
Kasuunilta kryssille. Suunnitelmana ajaa stybiksellä muutama maili (shitfiä odotellessa) mutta ei niin pitkään että optiot katoaa ja alkaa olemaan "kaisa kulmaan". Keulan Light joudutaan pian vaihtamaan Heavyyn kun tuulta sen verran että höjdejä kaivataan powerin tilalle. Venda pabikselle ja pian alkaa näyttämään että meni oikein; banaania alkaa muodostumaan Kallbodalle päin ja tuulta riittää BC:n mielikeliin eli power-kryssiin.

(Tässä vaiheessa on katkos kun kippari ottaa pienet unet). Nukkuminen vaikeaa kun bändi testaa välillä coden pysymistä, välillä strekki ja välillä täysi kryssi. Kaikki tietää miltä vinssin vääntäminen kuulostaa jos sen alla nukkuu. Kotkan portille tullaan tietämättä mistään mitään. Mutta ohituksia kuunnellessa näyttäisi että vain Luna on karussa. Missä muut?  Lopulta tilanne selviää: olemme luokkamme selvässä johdossa: Premium (X-41) lähimpänä mutta takana sekä tasoituksissa (25 min.) että baanalla. Ja Lunaa lukuunottamatta kaikki isot veneet takana. Not bad.

Kierto ilman ihmeellisyyksiä. Tosin Suursaareen kuuluvaan mystiikkaan liittyvä puhuri (22 knts.) heti länsipuolella ja joudumme lopettamaan surffailun Codella ja vetämään eteen Heavyn. Ja tässä Premium pääsee ohi. Fokka vaihtuu spinnuun, jolla meinataan vetää loppumatka Kasuunille (kuinka väärässä kippari olikaan...). Tässä vaiheessa tilanne allaolevan kuvan mukainen (Swan 45, X-41 ja FG-43 takana, not bad...).
Kotkan portille tultaessa meillä edelleen tasoituksissa Premiumiin 25 minuutin etu. Ja 48 minuuttia edellä luokkamme lopulliseen voittajaan...
Eikä muuta kuin lenssi kasuunille ja slööraten himaan... Lenssin alussa Swan 45 kuittaa meidät luusta ja Xini leestä. Mitä noista, isompia veneitä ja vieläpä eri luokassa (vaikkakin samaan aikaan lähteneitä....). Xini vetää puhtaasti ulos merelle hienolla vauhdilla, ja häviää. Meille eka tiltti pian kierron jälkeen. Sivuille paahtaa koko 1/2 tunnin takafleetti. Yritämme pabiksella sisään ja tuuleen. Ajaudumme keskiglungassa pläkästä toiseen vaikka bändi tekee kaiken voitavansa ja kun pääsemme tilanteen herraksi, ainoana vaihtoehtona  on kuitata tappiot ja vetää stybiksen leikkarille ja sieltä kohden Kallbodaa.
Leikkarilla on koko kakkos- ja kolmosluokan eliitti ja muutama ykkkösen peluri. Tappion karvasta kalkkia niellään; olemme hävinneet yli tunnin lähes koko fleettiin näihin reikiin. No, menoksi. Mutta tappion takaisin ottaminen avotuulislööreillä on mahdotonta.

Kasuunilla jiippi ja avoin slööri maaliin. Eiku, heti kierron jälkeen meidän (super)keula ilmoittaa että edessä spinnut on alhaalla ja genoat ylhäällä. Vaihtomme hienon nopea ja eikun kryssimenoksi kotia kohden. Gråskärsbodanin ilmoituksia kuulleen näyttää mahdolliselta ettemme olekaan vikana. Maaliintulo tyypillisen vaiherikas; meidän bändi vielä täydessä iskussa; Melkillä spinnu hienosti ylös ja lukuisia (ei tosin oman luokan) veneitä kuitataan matkalla maaliin.

Ja se siitä. Alku (siis Kotkan portille) superhieno, ja paluun tiltit täysin päin .... Nyt joku sanoo että tämä on avomeri purjehduksen  suola.... No joo... Kryssi oli tosiaan superhieno ja  takaisin tulo ei. Tilttiajoa pitää parantaa. Nyt liian kauan vitkutelttin AP-spinnulla ja ilman light-skuuttia. Tuloksissa kolmas heti pikkusisko Nornan IX jälkeen. Voittajana Aquamarine  (Arcona 400). Ja he siiis olivat vielä Kotkan portilla 48 minuuttia perässä. Pitää kysellä mikä oli heidän reitinvalintansa, ajoivat hienon superkisan takaisin tullessa. Täydelliset tulokset väliaikatilanteineen  täältä: Ja kuvia esim. tämän linkin kautta:

1 kommentti:

Mikko kirjoitti...

Karkeahko track löytyy täältä. Kotkan portti - Kalbådagrund oli tosiaan hieman hoipertalevaa. Toisaalta, jos oltaisiin tultu tuo väli vähän nopeammin, niin sitten olisi ilmeisesti seisty loppusuoralla - Premium oli Gråsalla vajaan tunnin edellä mutta maalissa eroa oli puoli tuntia vähemmän.