tiistai 7. kesäkuuta 2011

WBRTB Race

Hieno purjehduspäivä takana. Tosin tuuli tälle kisalle "tyypillinen" eli 8-12 solmun välillä ja alatuuli todella heikko. Mutta mukana ennätysmäärä ORC-veneitä; on hienoa että ratapurjehduksen arvostus näillä isoillakin veneillä kasvaa. Hieno, tapahtumarikas kisaaminen jossa vielä manööverit hioutuvat (tai puutteet tulee esiin).

ORCi1:ssä kahdeksan venettä eli fliitti kasvanut edellisvuodesta. Lähtö yhtäaikaa IRC-veneiden kanssa toi mukavasti lisää porukkaa linjalle. En vaan jaksa ymmärtää miksi pitää purjehtia eri säännöillä. Ainakaan sellaisella joka ei näihin meille tyypillisiin, vaihteleviin olosuhteisiin sovi.
Mutta kisaamaan. Eka startti saadaan leelipulta vapaissa (kts. Sailpixin eka kuva) ja vene kulkee hyvin. Reitin valinta myös putkeen ja ylämerkille päästään heti isoimpien (Audi,Luna ja X-41:set) perässä ja siinä pysytään. Tuloksena 2. Audin voittaessa.

Toiseen lähtöön tuuli moinaa; löysäämme rikiä ja otamme VMG-spinnun käyttöön. Startti OK, mutta ajaudumme vasempaan laitaan kun emme halua dipata ja ottaa stybiksellä sinnittelevän Dondon periä. Olisi pitänyt. Menee ihan pieleen ja oikealta tulevat kaikki edellä ylämerkille. Ja isossa klungassa ja kevyessä kelissä parikin ylämerkkiä menee turhaan häiriytyneessä tuulessa ajamiseksi. Maaliviivalla saamme sentään kuitattua Dondon ja Nornanin. Sijoitus 5. Audin voittaessa selvästi.

Ja kolmas lähtö tulee sittenkin. Kaikki ahnehtivat linjaa: Luna ja One (X-35) ovat OCS. Me OK toiseksi alimpana veneenä ja vapaissa. Kryssi menee tällä kertaa putkeen ja ylämerkille tullaan heti Cramon (X-41) perässä. Lensseillä laidat vetää puhtaamman tuulen ansiosta. Nämä kaikki OK ja edellisen lähdön turhaumat vähenee. Lopulta olemme 2.

Loppusijoitus 2., voiton mennessä (yllätys) autotrokareille. Täydelliset tulokset täällä: Ja Sailpixin hienoja kuvia runsaasti täällä: Laskin tuossa myös tuloksen jos olisimme olleet IRC:ssä viimevuotisella luvulla: sijoituksemme kakkonen Xinin jälkeen. Jos siellä olisi ollut myös Audi; olisi voittanut sielläkin kaikki lähdöt.

Kyyti pääosin kunnossa muutamasta ajoittaisesta hyytymisestä huolimatta. Meillä on tänä vuonna kolme uutta miehistön jäsentä joten manöövereissä vielä pientä hieromista. Mutta kun ympärille katsoi niin oli sitä muillakin. Myös taktiikkapuolta pitää kehittää. Ja nyt kun ajamme ilman Proffaa niin olemme oikeastaan siirtyneet takaisin "luomupurjehdukseen".

Ei kommentteja: