tiistai 14. kesäkuuta 2011

WBRTB vielä kerran....


Ehkä vähän pitkä mutta tuossa meidän WB:n ratakisan eka lähtö osittain. Kommentteja manööverityöskentelystä saa esittää... Erityisesti huomatkaa mastomiehemme ekalla ylämerkillä...

8 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Hyvältähän tuo näyttää. Painonsiirrot merkkien kierroissa pitää ehkä katsoa kovempia tuulia ajatellen. Pikku pumppaus yläpoijulla tekee tosin ihmeitä jo kevyessäkin.

Ylämerkin luona pitäisi mahd. monelle varata mahdollisuus painaa vene luuhun kaarroksen aikana. Sama tietenkin alamerkilläkin, ja kaikissa muissa käännöksissä. Vendat näyttää tältä osin ok:lta.

- harald

Joakim kirjoitti...

Alamerkin kierrossa näyttää, että valmistelut alkavat aika ajoissa ja vauhti on hidas jo selvästi ennen merkkiä (liian vähän leikkausta vai sählinki/fokka hidastaa?). Luulisin, että otimme myöhemmin spinnun alas, vaikka purjehdimme kolmistaan, käytimme keulaluukkua ensimmäistä kertaa ja silti pääsimme hyvin kryssitrimmeihin heti merkiltä. Me otimme puomin pois ennen fokan avaamista (rullalla), mikä toimi OK ja kaikki sählinki fokan skuuttien ja ylä/alagaijojen kanssa jäi pois.

Rullavendat näyttävän aikalailla vesittyvän siihen, että 2-3 henkilöä menevät täysin epätahdissa. Tarvitaanko noin kevyessä fokan skuutille erillinen vetäjä ja miksi hän menee "väärälle laidalle". Eikö myös levangin voisi säätää alalaidalta ja sitten mennä rullauksessa ylälaidalle?

Viimeinen spinnunnosto ei näytä menevän kovinkaan hyvin. Olisiko kannattanut ajaa kuitenkin yläpuolelta 31.7:sta. Katso Shere Khanin videosta 2:00 paikkeilla Audin manööveri aika vastaavassa tilanteessa (video kuulemma 2x nopeutettu).


No me ei edes yritetty mitään rullavendoja tai jiippejä heti ylämerkiltä, mutta kommenttejahan halusit....

Kimmo L kirjoitti...

Jokke,
hyviä kommentteja; muutama takaisin:
- me emme missään tapauksessa, ainakaan kevyessä, uskalla ottaa puomia pois ennenkuin fokka on ylhäällä; jos spinnu vähänkin menee kasaan niin fokan latat noustessaan voivat rikkoa spinnun tai pahimmassa tapauksessa mennä keskenään solmuun.
- toi rullavenda kohta osu ja upposi, purimme juuri asiaa tänään keskiviikkokisassa ja oikeassa olet.
-tossa spinnunnostossa tärkeintä oli päästä jiippaamaan heti, kiertämällä olisimme luullakseni hävinneet. Meillä Audiin verrattuna tossa jiipissä on se ongelma että uusi luun gaija ei tule kireälle ollenkaan tarpeeksi nopeasti; Audilla on siihen uuteen luuhun laittaa kaksi miestä(vanhaan skuuttiin ja uuteen gaijaan). Nyt jouduimme ajamaan 7:llä ja se rokotti tässä. Mutta meillä on kehitteillä tähän ratkaisu...

Joakim kirjoitti...

Joo ei toi puomin poisotto ennen fokan nostoa/avausta ollut mikään neuvo. Ensimmäistä kertaa semmoista kokeilimme ja helpotti mielestäni meitä, kun käsiä oli oikeasti vähän eli 2 paria + yksi pari ratin takana aikalailla ilman auttamismahdollisuuksia. Saatiin puomi pois jaloista ajoissa ja kuitenkin pystyttiin pitämään spinnu vedossa lähes merkille saakka.

Vaikea hahmottaa, että 7:llä ajaessa olisi pulaa käsistä, kun omissa veneissä ei vielä koskaan ole kisoissa ollut neljää enempää ja en vielä ole keksinyt miksi nykyisessäkään pitäisi olla enempää kuin viisi, ellei sitten puhtaasti läskinä laidalla, jota en kaipaa, vaikka vauhti varmasti paranisikin. Isossa Audissa toki 10 yleensä ja pienessäkin kai 8. Tuplaskuutit ja dippipuomi varmaankin lisäävät tarvetta 1-2 henkilöllä.

Tuossa vikassa nostossa ei koko videon aikana spinnu vedä kunnolla ja epäilen, että jiipistäkään ette päässyt vauhdilla liikkeelle. Miksi oli niin kiire jiipata? Ei se 31.7:n pikkuriki niin paljon teitä peitä, ettei olisi ensin voinut ottaa vauhtia paremmalla leikkauskulmalla ja aloittaa jiippi vasta kun spinnu vetää.

Kimmo L kirjoitti...

Kyllähän mekin on vaikkapa spinnumanöövereitä tehty esim. VSSR:ssä viidellä, mutta kyllä siihen 7 on optimi. Ruori, iso, gaija, skuutti, piano, masto ja keula. Jos on 6 niin keula hoitaa myös maston, tai ihan kevyellä ruori hoitaa ison. Jos kahdeksan niin silloin se 8:sas saa tuo uuden gaijan nopeasti kireälle. Muun ajan kahdeksas on floater tai taktikko/navigaattori. Viisi on ehdottomasti liian vähän; sekä optimimanöövereihin että punttina(ainakin heti kun tuulee kunnolla)

Joakim kirjoitti...

Kun ei ole kaksia skuutteja eikä dippipuomia, jiipissä ei tarvita pianoa, riittää, että alagaijaan antaaa 10 cm löysää, jotta se ei haittaa puomin paikalleenlaittoa. Kaipa mulle riittää: Ruori, iso, skuutit ja keula. Viides tarvitaan sitten kovemmalla kelillä auttamaan keulamiestä, kun puomissa on painetta ja onhan hänestä apua myös vaikkapa barbereita vetelemään, mutta sen voi yhtä hyvin tehdä isoa hoitava, sillä ajoitus on eri. Mitä ihmettä ne loput tekisivät?

Kyllä 7 pitäisi riittää hienosti myös tuplaskuuteilla ja dipillä. Sullahan oli jo yksi, jonka homma oli gaija. Vanha gaijahan pitää olla auki ennen dippiä, joten eikö siinä ole tarpeeksi aikaa siirtyä uuteen gaijaan kunnes puomi on valmiina gaijan kiristykseen? Tuossa videon lopussahan gaijaa hoitanut kävi välillä pianon tontilla jotain tekemässä, jolloin gaija jäi liian löysälle.

Aika paljon muuten on porukkaa istuinkaukalossa. Eikö noin keveyllä lenssillä olisi hyvä saada painoa eteenpäin?

Kimmo L kirjoitti...

Palataan asiaan kun olet jiippaillut +100m2- spinnua kovemmalla kelillä. Tässä kokoluokassa se cross-over juuri on. X-35 ajaa (pelkkää ratakisaa) end-for-end puomilla (mutta sentään tuplaskuuteilla). Meillä tuo oli ekan syksyn mutta vaihdettiin nopeasti dip-poleen ja tuplaskuutteihin. Hitaampi, vaatii enemmän jengiä, mutta toimii kelillä kuin kelillä...

Anonyymi kirjoitti...

http://www.youtube.com/watch?v=sNCCJGmHPgA&feature=player_embedded
Videon alussa mallia miten ~35ft kokoisilla pulkilla jiipataan kevyessä kelissä. Meitä on 8 ja taktikko ja ruorimes on ainoot jotka ei koske naruihin eli kyllä siinä käsiä (ja jalkoja) tarvitaan.
Anssi