lauantai 10. syyskuuta 2011

Aktia Pentala Race ORCi 2011

Toiseksi viimeiseen ranking-kisaan ilahduttavan paljon veneitä; kaikkiaan 24. Ykkösessäkin 4, joista puolet tälle vuodelle uusia venekuntia. Luvassa kevyttä, ja kun rata on se tuttu jossa monia legejä, kaksi kierrosta  ja vielä kryssilähtö niin luvassa mielenkiintoinen päivä. Tuli sitten joillekin turhankin mielenkiintoinen....

Poijun etu, ja kun vielä vasemmalla näyttäisi tuulevan tasaisemmin niin sieltä menoksi. Kippari arveli eilisen rapuillan vieneen häneltä kovimman terän, mutta startissa taisi muilla olla vielä pahemmin unet silmissä. Saamme täysin vapaana ottaa poijulähdön. Lyhyt kryssi menee siftien kanssa ns. putkeen ja lenssille pääsemme jo reilun etumatkan turvin. AP spinnu ja staysail vedossa saamme rakoa lisää kun takaatulevilla vaikeuksia päästä saaren takaa ulos; kakkosena tässä vaiheessa Aquamarine (Arcona 400).  Tulemme reimarille ja hieno spinnun lasku ja kryssille kohti länttä. Kohta kippari tarkastaa plotterista suunnan ja toteaa että kierretty on jotain muuta kuin oikea reimari. Tuollainen keltainen reimarin tapainen  on pudotettu reitille.... No, ei muuta kuin takaisin lenssille, spinnu ylös ja toivotaan ettei takanatulleet huomanneet mitään...

Oikealta reimarilta koetamme ajaa ensin spinnulla mutta pian joudumme pudottamaan. Sitten aluksi tiukka strekki ja lopussa välillä oikea kryssi. Tuuli siftailee tuollaisen 15 asteen sektorissa, mutta seassa myös ihan kunnon reikiä ja hieman haasteellista löytää kunnon rytmiä. Mutta taakse saamme rakoa lisää; tosin Audi on tullut kovaa ja saanut ykkösen veneitä kiinni. Örskärin kääntömerkillä pabikselle ja lähes kryssi ylös. Pääsemme vendaamatta Systrarnasin jääpoijulle, josta AP spinnu ylös. Kytön kiertoreimarille tullaan hyvällä kulmalla. Ero taakse on jo huomattava, mutta odottakaa vaan...

Vuorossa kryssi sisään kiertämään järjestäjien laittamaa keltaista merkkiä. Tätä joutuu sitten moni jahtaamaan turhankin pitkään... Tuuli tilttailee, välillä alle kolme knotsia. Ja lisäksi kovia siftejä. Pääsemme lopulta kiertämään, AP-spinnu joudutaan pian vaihtamaan VMG:ksi. Mutta sitten tuuli kuolee täysin. Samaan aikaan edellisellä legillä käydään mielenkiintoista kisaa... Ykkösen muut, koko kakkonen ja kolmonen ovat käytännössä yhdessä nipussa ja yrittävät eri tyyleillä päästä meidän juuri kiertämälle merkille. Stella ja Audi klungan edellä....

Meillä spinnu on tiputettu ja windseeker keulassa, pian tuuli on yli 10 knotsia ja toivotaan että windseeker kestää (on code zero kangasta). Kytöstä sitten toiselle kierrokselle; eli ensin spinnulla ja staysaililla itään. Ja toteamme että takaa jahtaavat ovat parkkeeranneet ja yrittävät isona klungana päästä kiertämään tuota rannan kääntömerkkiä.

No, meillä tuuli tuollaiset 10 knotsia ja ei suurta hinkua jäädä muita odottelemaan. Lenssi reimarille, ja kryssille länteen; tuuli siftaava 8-10 knotsia ja vene kulkee mukavasti ja siftit tulevat sen verran rytmissä että niihin on helppo vendata. Ja samalla vilkuillaan muuta klungaa, joka edelleen on kiertämässä sitä samaa kiertomerkkiä! Kun olemme tulossa Örskärin merkille toista kertaa niin vihdoin näyttäisi että klunga pääsee liikkeelle. Mutta ovat nyt tosiaan kaukana. Meillä pabiksella code, tuollaiset 8 solmua venevauhtia ja itse asiassa vähän tylsää.

Jääpoijulla fellaus, code alas, spinnu ylös, jiippi ja menoksi. Tässä vaiheessa saamme itse asiassa seurata (kaukaa) takafleetin peräpeilejä. Mutta ovat toki kierroksen jäljessä. Sisääntuloa odotamme pienellä kauhulla; ja tilttaa tietysti. Mutta liumme maaliin kuitenkin yli 2 solmun vauhdilla tiukalla spinnuslöörillä.

Voidaan osittain oikeutetutuskin sanoa että oli vähän tsäkää kun voittaa 39 minuutilla, mutta samalla tosiasia on että bändi teki alusta asti ja koko ajan eleettömän varmasti manööverit kisajengin tyylillä ja tällä päästiin heti eri tuuliin ja pitkälle muiden edelle. Tämä muutamaa rullavendaa lukuuunottamatta, jossa toki selityksenä se että Timolla oli vitsi kesken. Toki korjasi hienosti tekemällä seuraavan rullavendan kuperkeikalla. Täydelliset tulokset löytyvät täältä...

5 kommenttia:

Joakim kirjoitti...

Kyllä teille hyvin kävi! Tuloksista näkee hyvin kuinka te olitte ainoa pärjännyt nopea vene. Koko kakkosluokka purjehti radan nopeammin ympäri kuin 1-luokan muut veneet. Ja vastaavasti puolet 3-luokasta purjehti nopeammin radan läpi kuin koko 2-luokka.

Aika erikoista huomioiden sen, ettei kisassa ollut alkupläkää eikä kovin kamalaa loppupläkääkään.

Me pääsimme monta kertaa karkuun (1-3 muun veneen kanssa), mutta aina tuli koko fleetti takaa samaan nippuun. Sitten Ramdata karkasi oltuaan hetki aiemmin selvästi takana ja kukaan ei sitä enää saanut kiinni.

Kimmo L kirjoitti...

Ei tossa mitään erityisen ihmeellistä ollut. Meidän bändi on vaan niin hemmetin hyvä ;)

Anonyymi kirjoitti...

Harvoin nähdään että autotalo on pökänä. Luokan GPH-ääripään kirous tai autuus, mikä niille kävi?

- harald

Joakim kirjoitti...

No jos luokan selkeästi nopeimmalla veneellä tulee maaliin suorassa ajassa sijalla 5/8 ei kyse liene suuren GPH-luvun ongelmasta.

Yleisesti kyllä ko. kisassa tultiin "yhtä aikaa" maaliin eli pienimmän luvun veneet olivat kärjessä. Syynä siis se, että kaikki paitsi BC olivat yhtäaikaa yhdessä klungassa pläkässä Vargenin poijua kiertämässä ja sitten koko klunga pääsi 10 minuutin aikana liikkeelle ja nopeasti maaliin 5-7 m/s tuulessa.

Anonyymi kirjoitti...

Taas oli sellainen kisa, joka oikein toi esille tasoitusluokkien kaikki pahimmat puolet. Ihan sama miten purjehdit, kun kilpailun aikana tapahtuu kolme-neljä uusintastarttia, jossa koko fleetti tulee yhteen kasaan ja viimeinen kasautuminen tapahtuu n. 0,5 mpk ennen maalia. Kuten tuloksista näkee ei luokkien nopeimmilla ollut mitään mahdollisuuksia kärkisijoille.
Onnea silti voittajille.