lauantai 17. syyskuuta 2011

Blue Café: Avomerirankingin voitto

Blue Cafén bändi uusii viimevuotisen ison luokan avomerirankingin voittonsa. Ykkösessä  pisteille 25 venettä, edellisestä vuodesta lisäystä yksi, vaikka luokkarajan noston takia muutama vene siirtyi kakkoseen. Ilahduttavaa myös että noista 25:stä veneestä peräti yhdeksän on uusia.

Ranking-sarja kokonaisuudessaan ylsi 2000-luvun ennätykseen; 261 starttia. ORCi-mittakirjoja 86 kappaletta eli pari enemmän kuin edellisvuotena.

Tulokset ja pisteet löytyvät täältä:

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Onnittelut voittajalle!

Jotain realismia kuitenkin tuohon osanottajahehkutukseen. Kahdestakymmenestäviidestä ykkösluokan veneestä osallistui vain neljä vähintään neljään kisaan ja vain kuusi vähintään kolmeen kisaan. Kannattaisi varmaan miettiä Avomeripurjehtijoiden hallituksessa miten saataisiin oikeasti aktiivisuutta lisättyä. Tilanne on aika sama myös kakkos- ja kolmosluokissa. Yksittäisiä osallistujia kyllä on, muttei kovin moni kierrä neljää kisaa, joiden perusteella pisteet lasketaan. Voisiko esim. harkita kilpailuiden määrän vähentämistä ja keston lyhentämistä. Esimerkiksi miksi Hanko-Sandhamn kisaa roikotetaan vuodesta toiseen mukana, kun siihen osallistuu niin vähän veneitä. Samoin voisi miettiä voisiko matka- ja ratakisojen jakoa uudistaa. Nyt rankingissa ei ole mukana kuin yksi (WB) oikea ratakisa. Erilaisia kehittämisideoita voisi kerätä vaikka nettikyselyllä, johon koitetaan saada mukaan mahdollisimman suuri joukko vsataajia, vaikka vastaajien kesken arvottavan palkinnon avulla.
Toivottavasti ensi kesän koti MM-kisat lisäävät kotimaan aktiivisuutta. Sen tiimoilta voisi yhdistys vaikka masinoida valmennustoimintaa, joka sisältäisi sekä teoriaa maalla että käytäntöä vesillä ja maalla. Voitaisiin koota epävirallinen avoin maajoukkue niistä venekunnista, jotka aikovat osallistua MM-kisoihin. Tämän maajoukkueen avulla voitaisiin sitten toimintaa organisoida.

Kimmo L kirjoitti...

No, osa tästä kuuluisi varmasti paremmin AMP:n sivuille, mutta tietysti tärkeintä että ainakin jossain keskustellaan.

Osallistumisaktiivisuus on aina ollut ongelma; suurin osa porukasta ajaa vain muutaman (tai yhden) kisan. Tosiasia on kuitenkin että kulunut kesä oli paras kymmeneen vuoteen (kun edellinen oli huonoin). Vähemmän mutta isompia kisoja on varmasti yksi tapa ainakin yrittää. Enemmän ratakisoja olisi ainakin meidän bändin mieleen.

Ja kyllä näitä asioita AMP:n hallitus takuulla miettii. Useampi vuosi sitten oli kuulemma myös treeniviikonloppu keväällä; jos anonyymi tai muu olisi valmis roudaamaan niin varmasti kokeiltaisiin taas. Ja ei kai parin viime vuoden North U. tilaisuudet mitenkään huonoja ole olleet?

Eli tarvitaan ideoita mutta myös niitä vapaaehtoisia jotka ovat valmiita ihan oikeasti näitä asioita edistämään. AMP:n sivuilta löytyy meikäläisen yhteystiedot että mielellään tieto tänne niin saadaan lisää lihaksia toimintaan.

Petri kirjoitti...

Itse järkeilin sillä lailla, että jonkun noista syksyn saaristonkiertelyistä voisi korvata ratakisalla. Keväällä kuitenkin on jo WB ja BOW:ssa sitten on rataa, mutta loppusyksy sitten onkin vain slöörailua milloin minnekin eikä EMK:n syysseilauksen yksi ratalähtö nyt ole mikään merkittävä helpotus.

Sitten kyse on vain siitä että mikä kolmesta kisasta, HL, Syysseilaus tai Pentala-race on se jonka voisi muuttaa ratakisaksi. Sinänsä Syysseilauksen kohdalla se olisi helpointa, jos seura joka tapauksessa roudaa paikalle "ratakaluston". Mutta entä jos koko saaristonkiertelyviikonlopun korvaisi yhdellä koko viikonlopun ratakisalla? Vai onko joku oikeasti sitä mieltä ettei kisakalentereista löydy tarpeeksi vesilinjakisaa?