torstai 15. syyskuuta 2011

Blue Café; Westhouse Cupin voitto


Viimeisen lähdön poisjäännistä huolimatta, Blue Café onnistuu toistamaan viimevuotisen voittonsa tässä Suomen toiseksi suosituimmassa keskiviikko-sarjassa. Ja tässä videopätkää 11/12 lähdöstä, jossa tuulta hieman reippaammin. Kaikille kisakumppaneille terveisiä; ensi vuonna nähdään... Täydelliset tulokset löytyvät täältä:

21 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Grattis!

-harald

Anonyymi kirjoitti...

Aika monella vendalla lähtee video. Melkin p-puolelta ilmeisesti. Oliko siellä kuvan ulkopuolella tekijöitä jotka pakottivat, vai miksikö noin monta vendaa peräjälkeen?

- harald

Kimmo L kirjoitti...

Toi alku on kyllä ihan startista. Ja sitten on pätkitty siten että suoraan ajot on otettu pois.

Joakim kirjoitti...

Miten olet määritellyt WHC:n Suomen toiseksi suosituimmaksi keskiviikkosarjaksi? No sitä se tietysti voi ollakin, mutta onko toiseksi suosituin iltakisasarja? Edes LYS-veneille?

Espoostakin löytyy pari suunnnilleen yhtä suosittua (pienempi kokonaismäärä veneitä, mutta onko aktiivisuudessa eroa?):
http://www.esbosegelforening.fi/images/stories/Kappseglingar/resultat/2011/Onsdag/onsdagsseglingar2011.htm

http://www.kivenlahdenvenekerho.fi/kilpailut/11titulos.htm

Petri kirjoitti...

Niin, no, vaikka ESF:n kisainto onkin aika hieno juttu niin kyllähän kuitenkin numerot ovat aika selvät. WHC:ssa tuloksia on saanut yhteensä 43 venettä, ESF:llä 32 ja KLV:llä 32. Eli pitääkö sitten kymmenen veneen eroa suurena tai pienenä riippuu ihan itsestään. Toisaalta pitää myös muistaa, että WHC:n osanottajamäärissä ollaan nyt jonkinlaisessa suvantovaiheessa, onko tilanne esim. pienen luokan osalta pysyvä vai ei, on eri asia, mutta tilanne ei kuitenkaan aina ole ollut näin heikko.

Jos taas laskee veneitä joilla on puolet starteista luvut ovat KLV 17, ESF 20 ja WHC 21 eli erot toki tasoittuvat mutta on WHC silti muita edellä :)

Tosin aktiivisuudessakin toki voisi kysyä, että pitäisikö huomioida ylipäätänsä osanottajajakauma, eihän se sinänsä ole kilpailulle mikään meriitti että se on vain hiekkalaatikon sisäistä kilpailua vailla ulkopuolisia. Sinänsä juuri iltakilpailun pointti on se, että kuka tahansa mistä tahansa voi tulla siellä kääntymään, selvästikään ESF ei tässä ole onnistunut, joko tietoisesti tai sitten niin vain on käynyt. Kun kyse on oman seuran sisäisestä skabailusta tutusta kotisatamasta, voi kysyä miten moni veneistä lähtisi kisaan jos kilpailua varten pitäisi ensin ajaa tunti lähtöalueelle. Eli vertailu ei ole aivan yhteismitallista kun lähtökohdat kilpailulle ovat erilaiset.

Joakim kirjoitti...

ESF:n ja KLV:n kisat ovat kaikille avoimia. Kaikki ESF:n veneet eivät suinkaan ole Amiraalisatamassa. Mm. yhdellä aktiivisimmista on vene yhtä kaukana kuin Lauttasaari/Ruoholahti on WHC:sta.

ESF:n ja KLV:n lähellä ei ole muita aktiivisia kilpaseuroja. Lähin taitaa olla EPS ja sieltä on ~4,5 M ESF:lle ja lähes 7 M KLV:lle vs. 1 M WHC:hen, joten valinta lienee selvä.

Aika heikkoa on mielestäni aktiivisuus WHC:ssä ja KoPun tiistiksissä huomioiden venemäärät 3 M säteellä verrattuna ESF/KLV:hen. ESF:n köliveneistä n. 1/3 käy vuosittain keskiviikkokisassa. Montakos venettä on EPS+EM+EMK? Tai HSK+Vavk+KoPU+NJK+...

Kimmo L kirjoitti...

Jaaha, näyttää olevan kausi kohta lopussa kun nettiselaaminen kiihtyy...

Puuttumatta minkäkin "round-the- cans" kisasarjan paremmuuteen, näitä pitää ihan oikeasti tukea ja kannattaa. Monelle tämä on eka askel LYS:in maaailmaan ja toisille (kuten meille) hyvä harjoitusmahdollisuus johon oikeasti saa bändin paikalle.

Me ajoimme WHC:ssa tänä kesänä 11 kisaa 12:sta ja osallistumisprosentti 8 hengen bändillä oli yli 90%. Oikeesti tärkeää kun bändiä hiotaan yhteen.

Kopun tiistikset toki ovat enemmän "racing" ja kisakumppaneita siellä enemmän. Kävimme tämän läpi ja ainakin täksi kesäksi logistiikka voitti; nyt riittää että on rannalla noin 17.30; Kopuun pitäisi meidän lähteä noin 45 minuuttia aiemmin...

Petri kirjoitti...

No Racing ja racing...jos ei nyt Audia ja Ramdataa lasketa (sekä pikkuluokan Kiraa), niin ei se tiististenkään taso mitenkään päätä huimaa nm. tältäkin vuodelta paukku/voitto aika keskinkertaisella purjehduksella.

Mutta sen sijaan että miettii mikä viikkokisa on paras ja mikä ei (kun logistiikka kuitenkin dominoi valinnoissa), pitäisi enemmänkin olla huolissaan siitä mihin suuntaan osanottajamäärät ovat menneet, ks. http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=2655

En tiedä välittääkö kukaan Suomessa LYS:stä mutta kun ei yksittäisellä viikkokisalla oikein ole paukkuja lähteä sen kummemmin mainostelemaan itseään, niin on selvää että voisi olla hyvä jos joku taho edes vaikka yrittäisi markkinoida viikkokisaamista. Toisaalta myös kokemuksesta (itsekehu paras kehu mutta tosin tässä kohtaa kyllä aika perustellusti) tiedän, että tuollaisesta perustason kilpapurjehduskoulutuksesta ei ole mitenkään ylitarjontaa.

Viikkokilpailuitten rooli on toki merkittävä, mutta kyllä minua kiinnostaisi myös LYS-ratakisakin viikkokisana (ja Krunan ratakisat taas ovat logistinen ongelma)...ongelma on vain siinä että voisin kyllä hyvin järjestääkin sellaisen/sellaisia, mutta toisaalta tahtoisin kyllä purjehtiakin sellaisissa :)

Joakim kirjoitti...

Onhan KoPun tiistis varmaankin enemmän racing BC:lle, jolle ei kukaan muu kuin Hilja voi pärjätä suorassa vauhdissa WHC:ssä.

Muuten taso on noissa kaikissa neljässä sellainen, ettei sarjaa todellakaan helpolla voiteta. Tai ehkä se nykyinen voittaja joissain voittaa helpolla, mutta sen voittaminen ei olisi helppoa.

Hansen kirjoitti...

Onnittelut vakuuttavan tasaisesta kaudesta. Teidän mukanaolo toi kivaa säpinää sarjaan, eli toivottavasti pysytte espoolaisessa round the beer can:issä jatkossakin.

Blux gasti.

Kimmo L kirjoitti...

Me ollaan välillä mietitty että mitä se tekee sarjalle kun siellä kärjessä vetää näitä kisabändejä treeneissä (WHC:ssa molemmissa luokissa muutama) ja loput on ihka oikeita hölkkäsarjalaisia. Ollaan tultu tulokseen (joka toivottavasti oikein) että ei tuo sarjan suosiota vähennä.

Anonyymi kirjoitti...

Olen samaa mieltä. Itse näen venekuntamme vain sellaisena joka on kotonaan WHC:ssä, ja on oppinut hirveästi niistä. Välillä käy sitten isommissa kisoissa katsomassa mikä on taso muihin verrattuna ja palaa takaisin WHC:ehen.

Minusta on erinomaisen tärkeää sarjalle että ne muut jotka eivät jaksa lähteä esim tallinnan bowille tarkastamaan tasonsa saavat kisata menestyneitä veneitä vastaan joka viikko. Tämä tietenkin sillä perusedellytyksellä että ne muut veneet haluavat tosiaan kehittyä.

Kauas ollaan kyllä tultu siitä kun -80 luvulla jokaisella oli kilpailukykyinen vene matkaveneenä. Nykyään pitää kyllä tehdä ihan oikeaa työtä sen eteen että vene olisi kunnoltaan sellainen että sillä voi pärjätä, ja rahaakin pitää laittaa varusteisiin kuten purjeet. Ja vielä pitäisi löytää aikaa.

Paradoksihan on siinä että ne, keillä on varaan hienoihin kisaveneisiin ja vielä projektin rahoittamiseen on harvoin aikaa harrastaa.

- harald

Kimmo L kirjoitti...

Kun itse aloitin avomeripuolella (-70/80 luvun taitteessa) niin kisattiin Antilla 30:sella, Murenalla ja Jon 30:sella. Ainoa mikä erotti cruisaajat kisaajista oli purjeiden määrä. Veneet on nyt eriytynyt (esim. kölit) ja purjeet erityisesti.

Mutta tätä varten on nyt(kin) FINLYS vs. ORCi.

Ja kyllähän tosiasia on että tämä on välineurheilua. Kamat ei merkitse kaikkea mutta kyllä niitä hieromalla (ei pelkästään ostamalla) vauhtia saa lisää.

Anonyymi kirjoitti...

Suurin ero tuli varmaan kalvopurjeiden vallatessa kuninkuuden venenopeudessa. Kun alettiin tinkiä (mukamas) kestävyydestä hi-tech purjeiden muodossa alkoivat varmaan muutamat huomata että ilman suurta periodista rahallista satsausta ei ollut asiaa kärkeen.

Aina ei se kehitys ole hyvää. Itse epäilen olisiko "planned obscolesence" jotain merkitystä ekvaatiossa. Uskon että tänä päivänä olisi tehtävissä (muoto)kestäviä purjeita joita ei tarvisisi uusia joka toinen tai kolmas vuosi. Ja joita uskaltaa käyttää matkapurjehduksessakin.

Nörtille kamat merkitsee kaikkea :)

- harald

Anonyymi kirjoitti...

Mitä tarkoitit että kölit on eriytyneet? Bulbit ja torpeedot vai?

- harald

Kimmo L kirjoitti...

Joo, siis nykyään veneitä saa ostettua ainakin kahdella eri kölivaihtoehdolla (juuri katsoin uutta Salona 38; 4 eli kölivaihtoehtoa). Ja tosiasia on että kisaköli on syvä. Ja sen(kin) veneen saa vinyyliesteriversiona jos maksaa lisähinnan. Ja melkein kaikki tarjoaa hiilimastoa jos haluaa maksaa. Eli tämä eriytymisestä.

Purjeista; tuohon vanhaan hyvään aikaan itse olin, opiskelun ohessa, purjeentekijä ja tosiaan kun laminaatit tuli niin homma meni laukalle. Mutta sama se on vanhassa kunnon dacronissanikin, jos haluat pitkää ikää niin kyllä tingit performancessa. Tänä päivänä saat hyvät purjeet jotka on nopeita 3-4 vuotta ja erittäin nopeat jotka on nopeita 2 vuotta. Tämä Suomessa koskee lähinnä light-genoaa joka aina menee ekana vaihtoon.

Meillä light-fokka (North 3DL) on nyt palvellut kolme kesää ja ensi kesäksi pitää uusia. Mutta kyllä se vanhakin vielä LYS-hyvältä näyttää.

Petri kirjoitti...

Kyllähän tuo ainakin suunnistuspuolella nähdään positiivisena juttuna lajille että Jukolan viestissä jokainen pääsee ottamaan mittaa maailman absoluuttisesta huipusta samoilla radoilla. Eli tuskin nyt sinänsä muutama yksittäinen huippuvene olennaisesti laskee ihmisten kisaintoa.

Lisäksi etenkin pienemmissä veneissä varmasti tuo kisainvestointien suuruus suhteessa veneen hintaan painaa vaakakupissa kun (kisa)purjeissa on kuitenkin aika kova "aloitustaksa" jonka jälkeen sitten koko kasvattaa hintaa aika maltillisesti. Ts jos sitä ostaa käytetyn H-veneen 5000 eurolla saa kisasettiin helposti kulumaan puolet veneen arvosta. Vastaavasti 15 000 euron FE:n kohdalla pitääkin investoida kolmannes veneen arvosta purjeisiin ja kun tuon hintaluokan veneet käytännössä ostetaan käteisellä, se on iso summa. Lainaveneilijät ovat sikäli onnellisemmassa asemassa kun sen 60 000 euron Firstinkin (317) purjesetti irronnee varmasti alle 10 000 euron, eli prosentuaalisesti selviää paljon pienemmällä lisälainalla tms.

Kimmo L kirjoitti...

Se on kyllä (valitettavasti) niin että monesti purjeen koon kasvaessa hinta nousee ylisuhteisesti. Materiaalin osuus on purjeen hinnasta ainakin 1/3, ja jopa yli 50%. Vähänkin isompi moderni fokka (eli korkea ja kapea) on käytännössä pakko tehdä vähintään aramidista, mieluiten hiiltä ainakin seassa. Sama koskee isoa.

BC:n kokoluokan kisaiso maksaa tuollaiset 7000 euroa; minimaxien tietääkseni noin 50-60 tuhatta euroa (täyscarbon).

Ja uusia voi sitten ihan miten vaan. Kun itse nuorempana veti 505-jollaa ihan tosissaan niin kauden aikana meni vähintään kaksi täyttä settiä purjeita (setti 5000 markkaa). Näissä isoissa kärkiveneiden uusimistahti näyttäisi olevan 2-3 vuotta pääpurjeiden osalta.

Petri kirjoitti...

Mielestäni tuo koon mukana tuleva hinnankasvu purjeessa on silti voimakkaasti etupainotteinen ja erityisesti jos sitä skaalaa veneen hintaan niin kasvu on lähes merkityksetön.
15k FE:n racing-iso maksaa n. 1900 euroa joten siihen nähden 275k:n FinnFlyerin 7000 euroa ei oikein tunnu missään, vaikka tottakai sinänsä jos tuota 7000 euroa saa maksella parin vuoden välein niin kyllähän se ylläpitokuluna kirpaisee pidemmässä juoksussa paljon enemmän. Ja sikäli vaikka kyse on uudesta ja vanhasta veneestä ei sillä sinänsä ole väliä, samaa rahaa se kuitenkin on jota veneeseen pitää investoida jotta sellaisen voi saada. Mutta noin "uuden" kisaajan kannalta tuo on oikeastaan juuri se olennaisin relaatio, miten paljon rahaa pitää varata extraa hankintahintaan nähden jos tahtoo pistää veneen kisakuntoon.

Kimmo L kirjoitti...

Näinhän se on että kun kyse on välineurheilusta niin ....

Mulla oli joskus työkaveri joka harrasti triathlonia. Ja hän pani silmiä räpäyttämättä yli tuhat euroa uuteen fillarin vanteeseen!

Ja sitten meikäläinen täällä kotona miettii että onko varaa ostaa uusi sähköhammasharja vanhan kulahtaneen tilalle. Tämä sen jälkeen kun Northilla käynnin jälkeen tuli tilattua kolme uutta purjetta...

Anonyymi kirjoitti...

Niinpäniin, vuonna 1983 Americas Cupissa kohistiin kun Peter de Savary panosti purjeisiin 100 000 puntaa.... En usko että suhteellisesti katsottuna sen ajan dacronpurjeilla kustannukset olivat yhtään pienemmät kuin nykyään riippumatta siitä millä tasolla kilpailee. Jos talouden näkökulmasta asiaa katsoo, on kisan hävinnyt siinä vaiheessa kun on päättänyt aloittaa kilpaa purjehtimisen-