sunnuntai 4. syyskuuta 2011

Henri Lloyd Race

                                   Photo: Amiraali Finell
Pientä kilpailuväsymystä kun isossa luokassa on katoa osallistujista. No, kokonaisuudessa ORCi:ssa ja myös ykkösessä on sentään ilahduttavan paljon enemmän veneitä kuin viime vuonna...

Meillä startti IRC-veneiden kanssa yhtä aikaa, ja paras seurata kisaa kuin he olisivat mukana. En tiedä miksi, mutta taas kerran on pohjoistuuli ja lähtö pabiksen spinnulla kohden Isosaarta. Poijupää on se mistä pitää lähteä. Olemme vähän myöhässä mutta luussa sen verran nostelua/hässäkkää että pääsemme yläklungan leestä kunnolla matkaan. Vielä leessä Xini Freedom joka on päättänyt ottaa varman päälle fokalla ja jyräämme heidät spinnulla.
Husunkivelle sen verran tiukkaa että joudumme lopuksi liputtamaaan AP- spinnua sinne noustaksemme (kippari kun oli päättänyt jättään heavy-spinnun rantaan, hemmetti). Santahaminan eteläpuolella normaali sekava tuuli jonka Charisma selvittää selvästi parhaiten. Me vedämme osittain codella mutta vaihtoihin tuhrautuu aikaa.

Ja vuorossa pitkä, alussa lähes lenssi Kasuunille. Yritämme välttää Isosaaren leetä jiipppaamalla ulos ja näyttäisi alussa toimivan erittäin hyvin. Kuitenkin, uusi tuuli tulee sivusta ja etumme kuihtuu siihen. Saamme kuitenkin kuitattua edelle ehtineet Viuhutar (FG43) ja Ithaga (First 40) ajamalla alakautta heidän edelleen.

Eli kasuunin pääsemme kiertämään kolmantena, vain Charisma ja Xini edellä. Nornan on tässä vaiheessa jäänyt pahasti Isosaaren bläkään. Pabiksen kryssi joka pian vaihtuu strekiksi välillä tiltaten lähes kokonaan. Gråsan jälkeen ensin ihan tiltti ja takaa tullaan ihan iholle. Sitten sadekuuro joka panee meidät vaihtamaan heavyn keulaan. Menee ihan hyvin ja saamme vähän rakoa taakse. Mutta Melkillä jäämme taas täyteen reikään; yritämme ulos codella mutta emme saa sitä millään vetämään. Nyt puskee taas takaa Touch Down ja Spirit of Juniper iholle. Ja menevät lentäen Pihlajasaaren kohdalla luusta ohi aivan eri tuulessa.

Mutta  vielä on tapahtumia jäljellä; takaa puskee sekaan Tallinnan laiva, me näemme Xinin edellä vendanneen stybikselle mutta menevän samaan suuntaan. Ja sieltä se vika sifti tulee, ei tarvitse juurikaan keulaa kääntää, vain siirtää fokka toiselle puolelle. Maalissa edelleen kolmantena. Tuloksissa reilu ero Nornaniin. Laskin tuossa vielä IRC:nkin. Mukana emme olleet, mutta viimevuotisella mittakirjaluvulla olisimme olleet siellä kolmantena; Spiritin ja Touch Down:nin takana mutta Xinin ja Charisman edellä.

Olosuhteet niin sekavat että vähän vaikea sanoa performance-puolesta mitään. Kevyen kelin kyyti sinänsä näyttää parantuneen. Ajoimme kisan seitsemällä ja kun kaikki eivät olleet vakiopaikoilla niin oli pientä säätämistä manöövereissä. Meillä code on nyt rullalla ja sen kanssa on vielä työtä että saadaan homma pelittämään kunnolla. Täydelliset tulokset löytyvät täältä: Ja alle lisätty vielä meidän track Google Map:iin siirrettynä


View Larger Map

8 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Mahtaa olla turhauttavaa kisailla ORC1:ssä kahden veneen voimin. Kannattaisiko oikeasti siirtyä IRCin eikä vaan kotona laskeskella miten meillä olisi mennyt jos...
IRC1issä sentään oli 7 venettä radalla. Aika selkeä trendi on, että uudet ja modernit isot veneet purjehtivat IRCissä eikä ORCissa. ORC jää vanhoille veneille.

Kimmo L kirjoitti...

No, ensi viikonlopun ranking-kisoissa ei ole yhtään IRC-venettä. Eikä ollut kevään ProSailorissakaan...

Enkä nyt millään kehtaisi kutsua Touch Down:ia tai Spirittiä uusiksi ja moderneiksi. Toki ovat hienoja pelejä.

Eiköhän jätetä tämän jauhanta jonnekin suomi24:ään tai muualle

Petri kirjoitti...

Toki Kimmolle on täsmennettävä etteivät ensi viikon kisat ole IRC-rankingia, joten miksikäs IRC-veneitä pitäisi siellä ollakaan?

Sinänsä tuossa lienee nyt vähän sellaista muna-kana-ilmiötä, uudet modernit veneet mitataan IRC:iin, koska uudet ja modernit veneet mitataan IRC:iin. Siitä huolimatta tosin IRC-SM:eissä ~puolet veneistä oli enemmän tai vähemmän "vanhoja". Kiistaton ongelmakohta kuitenkin on, että isojen veneitten kisaaminen on Suomessa pattitilanteessa missä tällä hetkellä kaikki häviävät. Toisaalta en kyllä oikein näe mitään järkeä siinä että suomalainen tasoituspurjehdus jakautuisi selvästi "kauniisiin ja rohkeisiin" ja sitten "shitboxeihin" mikä tavallaan on väistämätön assosiaatio jos kaikki isot&kalliit veneet siirtyvät IRC:iin ja suuret massat vanhempia veneitä kisaavat ORC:ia.

Segregaation välttäminen ei kuitenkaan taida olla kauhean korkealla prioriteeteissa kenelläkään ja periksi ei anneta.

Kyllä keskustelua sikäli on ihan hyvä käydä edes jossain, muuten touhu menee lähinnä laiturijuoruamiseksi venekunnittain ja faktat väistämättä alkavat hämärtyä mutta "varmat" mielipiteet taas vahvistuvat, puolin jos toisin. Onko sitten BC:n blogi oikea paikka keskustelulle, se on toki eri asia, mutta kyllä pitäisi löytyä joku välimuoto Suoli24:llekin.

Anonyymi kirjoitti...

Näin ulkopuolisena tarkkailija (ei veneen omistaja) täytyy ihmetellä tätä eri mittasääntöjen välistä kiihkoilua. Pitäisi kait tästä tilanteesta edes pystyä keskustelemaan. Miksi poterot on niin syvät? Tosin samanlaista ajattelua löytyy suomalaisesta urheilumaailmasta muualtakin. Hyvä esimerkki on suomalaisten hiihtoniilojen vastustus yhteislähtöjä ja vapaata hiihtotapaa vastaan.
Toivottavasti kv-järjestö pystyy sopimaan yhdestä säännöstä, kun täällä paikallisesti ei siihen tunnu halukkuutta olevan. Jos yksi sääntö on riittävän helppo järjestäjille, niin sitä voitaisiin käyttää myös viikkokisoissa ja päästäisiin eroon LYSistä.

jr kirjoitti...

Eihän Lyssistä tarvitse eroon päästä, sehän on aivan erinomainen tasoitussääntö just viikkokisoihin ja muihin vastaaviin "ei niin vakavahenkisiin" kisoihin.

Joakim kirjoitti...

ORC1-luokan rankingissa on kaudella 2011 kisannut 25 venettä ja yhteensä kisalähtöjä on ollut 48 kpl ennen sarjan kahta viimeistä osakisaa.

Kaikkien ORC-luokkien osalta luvut ovat 95 venettä ja 207 lähtöä ennen kahta viimeistä osakisaa. Lisäksi BOWissa oli 9 venettä 4-luokassa, joka ei ole mukana sarjassa.

Vastaavasti koko IRC-rankingissa on ollut mukana 23 venettä ja kisalähtöjä yhteensä 56 kpl kun sarja on päättynyt. IRC-rankingsarjan osallistujista arviolta 6 venettä ja 13 lähtöä ovat veneitä, jotka eivät olisi ORC1-, vaan ORC2- tai ORC3-luokassa.

SM-kisoissa oli ORC1:ssä 10 venettä ja koko kisassa 50 venettä. IRC-SM-kisoissa oli 15 venettä, joista 9 menisi ORC1-luokkaan ja loput 6 2-3 luokkiin.

Verrattaessa kauteen 2010 on ORC-rankingissa jo ennen viimeisiä kisoja ylitetty edellisen kauden aktiivisuus kolmella lähdöllä (kahdesta vikasta kisasta tullee yli 40 lisää). IRC:ssä lähtöjä oli kaudella 2011 7 kpl vähemmän kuin 2010.

LYSistä ei (juuri) kukaan halua päästä eroon. Sehän on ainoa järkevä sääntö viikkokisoihin.

Petri kirjoitti...

Nyt pitää muistaa myös se, että perus-kisaajalle LYS on ilmainen sääntö, iso osa Suomessa olevista veneistä löytyy taulukosta ja näin ollen kisaan lähtö ei vaadi muuta kuin ilmoittautumisen.

Oli sitten sääntö ORCi tai IRC, ne vaativat maksullisen ja vuosittain päivitettävän (€€€) todistuksen.
Jos nyt iltakisoissa käy veneitä jotka saattavat huvin ja urheilun vuoksi kisata pari kilpailua vuodessa, niin arvailtavaksi jäisi miten moni niistä veneistä ikinä lähtisi kivana kesäiltana iltakisaan jos se vaatisi etukäteissuunnittelua mittakirjan hakemisen muodossa ja lisäksi sitten toki vielä maksuliikennettä.
Tuskin olen kauhean paljon väärässä, jos väitän että tämä näkyisi osallistujamäärien tippumisena kautta linjan.

Harrastekilpapurjehduksen elinehto on tuollainen LYS:n tapainen "jokamiesluokka", vaikkei se aina kaikkein oikeudenmukaisin olisikaan.

Kimmo L kirjoitti...

Tosiaan; tuohon ORCi/IRC keskusteluun en enää lähde. Tuli sen verran rajusti turpiin IRC:n hallitukselta, kun viime syksynä yli kymmenenen veneen (molemmista säännöistä) edusmiehenä olin ehdottamassa kompromissiratkaisua jolla olisi saatu tänä vuonna koemielessä purjehdittua yhdessä.

Mutta FINLYS:n suhteen kantani on selvä. Sääntö voi hyvin; on erinomainen hölkkäsarjan sääntö ja juuri sitä mitä tuollainen entry-level sääntö kuuluukin olla.

Eikä sitä saisi viedä tuohon Ruotsin suuntaan; kun IRC siellä floppasi ja ORCi:kin voi heikosti niin paljon veneitä on siirtynyt SRS:ään ja nyt pitää toimittaa valokuvia ja voi jopa tilata kolmannen desimaalin. Ja on täysin väärin että kilpasarjalaiset siirtyvät hölkkäsarjaan...