torstai 22. syyskuuta 2011

Saksan ORCi- inshore mestaruudet ratkottu...

Ja tuli vielä tuolta katsottua Saksan ORCi-inshore mestaruuskisojen tulokset, lähinnä kun kiinnostaa tuo XP-44:sen pärjäily. Ison luokan voitto, ei kovin yllättäen, Silva Hispaniolalle (Evento 42; euroopan mestari 2011). Xp 44 Xenia kolmantena, kulkee uudeksi veneeksi hyvin. Täydelliset tulokset löytyy täältä:

11 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Mikä on ensi kesän MMien voittajavene isossa luokassa, XP44,IMX40,Evento42,JV42,Rodman42,GS42 vai joku muu ?

Kimmo L kirjoitti...

Paljonhan tässä vielä ehtii tapahtua, mutta itse veikkaisin joko TP 52:sta tai IMX-40. Eikä pidä unohtaa X-41: siä. Varsinkin Virolaiset ovat hieroneet veneensä kovaan iskuun.

Kimmo L kirjoitti...

Hemmetti; unohtui vielä oma vene. Luokkaraja ei ole vielä selvillä joten ei tietoa meneekö BC isoon vai pieneen luokkaan. Mutta Nortti-kaupassa on käyty ja Kamun kanssa on sessio tulossa. Toppispinnuja ja/tai assyja on mietitty. Säännön muutosten jälkeen varsinkin assyja on alkanut ilmestymään paljon. Toisaalta sääntö näyttäisi nyt oleva aika fair eri purjeiden koolle ja tyylille. Ja meidän bändi kun haluaa aina vaan lisää vauhtia niin...

Anonyymi kirjoitti...

JV42 on musta hevonen mutta Evento ja Rodman ovat kulkeneet hyvien saksalaismiehistöjen käsissä.GS42 on aina nopea, varsinkin mittalukuunsa nähden, X41 nopea ja jäykkä ja IMX40 hyvä allround mutta vähän raskas ja kömpelö genuoineen.XP44 edellyttäisi veistämön panosta niinkuin aikoinaan satsasivat. Luulisi että löytyisi kaupallista intressiä voittaa MM:t. Mutta riittääkö potku FF36ssa näitä isompia vastaan, kuten myös X35lla? Muutama vuosi sitten MMssä Evento 47 näytti muille 40 jalkaisille peräpeiliä joka lähdössä. Toki miehistö oli erinomainen mutta kyllä veneen koko suhteessa muihin auttoi. Jos näiden väliltä veikkaisi, uskoisin sakujen tai italiaanojen hoitavan homman kotiin.

Joakim kirjoitti...

Tänä vuonna MM-kisojen kärkikahinoissa oli mukana myös GP42, Cookson 50 ja useampi Farr 40. Noita ei taida olla Norjaa ja Saksaa lähempänä, joten saa nähdä tuleeko tuollaisia MM-kisoihin ja ovatko miehistöt yhtä hyviä kuin Kroatiassa.

X-35 mennee pikkuluokkaan.

Petri kirjoitti...

Niin no, pessimisti ei pety joten enemmänkin pitäisi veikata tuleeko Suomeen yli 10 venettä ulkomailta. Tai no, sanotaan siis yli 10 venettä muualta kuin Virosta, Ruotsista tai Venäjältä.

Paljon saa AMP tehdä töitä, jotta kv. kiinnostus oikeasti realisoituisi. Ja aika tiukkaa treeniä saa kisaorganisaatiokin tehdä, ettei näitä tyypillisiä viime vuosina nähtyjä rookievirheitä nähtäisi MM-tasolla.

Anonyymi kirjoitti...

Edellytykset järjestää hyvät kisat ovat olemassa ja toivotaan että Kimmo saa väännettyä turboruuvia tarpeeksi ja myös muut suomalaiset esittävät kisoissa parastaan eivätkä ole vain mukana osallistujaluettelossa. Näytön paikka koko suomalaiselle avomeripurjehdukselle.

Joakim kirjoitti...

Jos "kotimaiksi" laskee kaikki lähimaat, niin vaikea on yli kymmnetä "ulkomaista" venettä saada mukaan. Ei niitä ollut Kroatian kisoissakaan, vaikka osallistujia oli ~120 15 eri maasta ja kolmesta maanosasta. Kroatian lähinaapureita (Italia, Slovenia, Itävalta (avomerifleetti tuolla), Kreikka jne.) suurin osa. Vain yksittäisiä veneitä muualta (Saksa, USA, Suomi, Venäjä, Brasialia jne.)

Samoin 2010 Saksassa. Reilusta 50 veneestä vain muutama muualta kuin Saksa, Hollanti, Ruotsi ja Tanska.

Kimmo L kirjoitti...

X-Yachts kaavailee satsaavansa XP-38:iin ja niitä olisi tulossa tänne 3 venettä, enemmän tai vähemmän tehdastalleja.

MM-kisaorganisaatio on pääosin kasassa, kotisivut lähes valmiit. Mutta todellinen testi on sitten tietysti itse kisat.

BC:n turboruuvi on jo aika kireällä; täytyy muistaa että vene on tehty yksinkertaisesti nopeaksi eikä kuitenkaan mitenkään puhtaaksi kilpaveneeksi. Ja vaikka perinteisesti väitetään että koolla ei ole väliä; niin jos joutuu starttaamaan radalle vaikka jonkun TP 52:sen vierestä (ta viime kesänä First 50:sen) niin saa siinä turboa vääntää...

Anonyymi kirjoitti...

Ei auta kuin panna paremmaksi.Hasse saa rakentaa viisi FF42sta,vielä pitäs löytää jotkut niitä seilaamaan.....Aika ihme on jos Italiasta asti joku tänne vaivautuu mutta kyllä itämeren alueelta ihan hyvä ryhmä kasaan jo tulee. Ei taida tosiaan lähteä kuin hauki rannasta jos TP52:n leehen joutuu.

Kimmo L kirjoitti...

FF 42:sia tällä hetkellä tulossa Suomeen ja kisaamaan vain yksi. Ruotsin Avantimea houkutellaan...