sunnuntai 11. syyskuuta 2011

Syysseilaus ORCi 2011

Toinen hieno aamu; ja samalla kaikki totesivat että tämä formaatti jossa kisataan viikonlopun molempina päivinä on jees. Ajellessa Kytön rata-alueelle voitiin todeta että tulee taas kevyehkö ja kovin siftaava päivä jota vielä maustaa kunnon reiät. Tuuli radan startissa tuollaiset 12 knotsia, on heavyn rajalla ja päätämme ajaa sillä.

Ratakisa
Eka kryssi on lyhyt  ja kun keli on siftaava niin tarkoituksena yrittää ottaa muut heti kontrolliin. Saammekin leeveneenä hyvä startin ja vielä Nornanin linjan yli. Kun eka sifti sitten on nenille, saamme vendattua pabikselle ja kunnolla heti irti. Tuuli siftaa lopulta reilusti oikealle ja lopulta oli parasta ottaa ylämerkillä heti jiippinosto ja alhaalla heti stybikselle jotta säilyi pieni siftien ottomahdollisuus. Puhdas voitto.

Saaristokisa
Ennen uutta starttia ihka oikea lounastauko. Tuuli edelleen erittäin siftaava ja nopeus 6-12 knotsia. Pähkäilyn jälkeen edelleen heavyllä liikkeelle. Saamme taas muut kontrolliin, mutta nyt kryssistä tulee tosi vaikea. Veneitten välillä 50 metriä ja aivan eri tuulessa. Olemme selvästi edellä kunnes saamme oikealla ollessamme pabiksella kovan liftin. Ja pakko sieltä on nilkuttaa headerissä takaisin. Mutta, lopulta sekä Nornan että Kind of Magic ovat ajaneet pabiksen leikkarin pahasti pitkäksi ja pääsemme sittenkin kärjessä slöörille.

Code ylös ja menoksi. Meillä trimmivaikeuksia ja Nornan tulee hienosti istuvalla codella lähes samaa vauhtia. Knapperskärin reimarilla venda stybikselle ja sellaista melkein kryssiä länteen. Saamme rakoa taakse ja kun tulemme Rödgrundetin vihreälle kääntömerkille niin olemme lasketuissa ajoissa selvästi kärjessä.

Mutta tuo pitkä slööri ei mene ilman tilastomerkintöjä.  Ensin AP-spinnu on laskettava kun tulee sivusta kunnon sutareita. Sitten code ylös joka ei meinaa taaskaan vetää kunnolla. Sitten fokka ylös. Sitten code ylös ja fokka alas. Sitten Alskärin leessä (siinä sisääntulossa) täyteen pläkään. Sitten code alas ja spinnu ylös. Sitten spinnu alas. Fokalla koukkaus jotta saadaan parin kolmosluokkaisen sisäpuolelta paikka kiertää kääntömerkki Haukilahden selällä. Strekki ja lopulta kryssi Hauklahteen. Tuuli siftaa todella rajusti ja on täynnä reikiä. Maaliin kuitenkin päästiin.

Tulosten tullessa todetaan että ratakisa on hylätty tuulen kovan kääntymän takia. Eli lopputulokset vain saaristokisasta. Aikoja tarkastellessa voi todeta että me olimme melko tarkkaan yhtä nopeita kuin kolmosluokan kärki. Ja eilen oltiin noin tunnin nopeampia; tää on elämää.... No, voitto on aina voitto.Täydelliset tulokset löytyvät täältä.   

7 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Olipa typerä päätös kaudelle.
Sunnuntaiaamuna herätys 6.30, jotta ehdit kisaamaan. Kisaat koko päivän ja sitten illalla todetaan, että aprillia ei mitää kisaa aamulla ollutkaan. Ihmettelen suuresti kilpailulautakunnan toimintaa. Jos tuulen kääntyminen todettiin jo radalla, niin miksei laitettu uutta ala/ylämerkkiä tai sitten keskeytetty kisaa ja laitettu uutta ratakisaa heti perään. Nyt saavat salaliittoteoriat aineksia. Tekikö joku protestin ratakilpailusta ja miten hylkäys käsiteltiin?

Petri kirjoitti...

Ongelma tuossa on se, että moniluokkakisassa pitää toimia todella nopeasti jos tahtoo siirtää ylämerkkiä. Edellisen luokan hitaimman ja seuraavan luokan nopeimman ero on monesti varsin pieni ja etenkin Kytöllä missä poiju saattaa olla jopa 40m vedessä ei poijun siirtäminen käy ihan tuosta vain. Kilpailupäällikön pitää noissa olla vain hereillä ja kun itse oli jossain ihan muualla, on paha sanoa minkälaisella kokoonpanolla olivat järkkäämässä.

Voi lautakunta itsekin todeta että rata oli liian vino, ei se kilpailijan protestia vaadi.

Toki yksi vaihtoehto olisi ollut ampua koko startti seis ja lähettää koko kisa uudestaan mutta pakko sanoa että sellaista tekoa harvoin tulee nähtyä (joskus Webassa on tainnut tapahtua sillä lailla).

Kimmo kirjoitti...

Hommassa ei tarvitse siirtää merkkiä, jos molemmilla poijuveneillä on mukana toinen poiju. Nyt kalustoa oli sikäli hyvin, että lautakuntaveneen lisäksi oli kaksi poijuvenettä, näillä ei vain ollut kuin yksi poiju per vene mukana. Ja seuraavan merkinhän ei tarvise edes vielä olla vedessä kun veneet tulevat edelliselle merkille. Siellä vain kerrotaan, että rata muuttuu ja kilpailijat tietävät, että merkki on jossain mahd. suoraan myötä tai vastatuulessa. Näin hommaa tehtiin EM-kisoissa, joissa esim. 49:eillä alkusarjassa erot kärjen ja peräpään välillä olivat joskus reilusti enemmän kuin yksi legi.

Mä en ole koskaan nähnyt Suomessa lähtöjä vihellettävän poikki. Nytkin kääntymä tuli jo ekalla kryssillä, joten se olisi ollut täysin perusteltua, jos rataa ei saada käännettyä.

Anonyymi kirjoitti...

Kilpailulautakunnan toiminnasta jäi kyllä outo sivumaku. Miksi ihmeessä pyörittää veneitä radalla kun shifti taphtui heti alussa? Ainakin 2010 BOW-kisoissa kilpailu (-ja?) laitettiin poikki ihan samasta syystä.

Salaliittoteorioita syntyi kaiken lisäksi siitä, ettei kolmosluokan veneille annettu maaliintulosta minkäänlaista merkkiä. Unohtiko lautakunta että kolmoset kiertävät vain kaksi kierrosta? No - hieno purjehduspäivä ja kaikki kunnia ja onnittelut Astraialle hyvin vedetystä saaristokisasta.

t Staffan / Alexia

Joakim kirjoitti...

Kyllä 2010 BOWin vikana päivänä ammuttiin lähtö poikki, kun kryssillä nousi ekat spinnut. Sitten odotettiin pitkään tasaista tuulta.

Ei se kääntymä niin suuri ollut vielä ekalla kryssillä. Toki selvä oikean laidan etu, mutta ehkä "vain" 10-20 astetta. Lenssillä kääntyi lisää, mutta edelleen ainakin 2-luokassa fleetin kärki ei tehnyt vendaa läheskään heti merkiltä tokalla kryssillä. Häntäpää taisi päästä jo merkiltä merkille ja me lopulta slöörailtiin merkille, vaikka tehtiin venda ennen "leikkaria".

Kolmas "kryssi" meni sitten jo merkiltä merkille muistaakseeni.

Kimmo L kirjoitti...

Juuri palkintojenjaosta tulleena päivitys. Salaliittoteoriat yms. voidaan unohtaa. Rataa ei ehditty kääntää ja ei voitu panna poikki kun keskeytyslippu oli unohtunut kotiin.

Eli unohduksesta voidaan arvostella, mutta tämä lienee paljon kevyempi kritiikki kuin nuo muut arvelut.

Selvisi muuten myös että me olimme Nornanin ohella ratalähdössä OCS. Eikä muuten varmana rotestoitu tmv;)

Joakim kirjoitti...

Siltä se vähän näyttikin, että molemmat olitte selkeästi yli. Olin aluksen takana juuri katselemassa starttinne aikana. Tietysti teistä oli vaikea sanoa, kun Nornan peitti näkyvyyden. Kind od Magic oli vielä kaukana linjasta.

Luulin jo, että tulee yleinen takaisinkutsu, kun tuli lähdön perään toinen paukku, mutta pian nousi yksittäisen takaisinkutsun lippu. Ihmettelin kovasti, kun kumpikaan ei kääntynyt takaisin.