sunnuntai 16. lokakuuta 2011

Karvalakki 2011

Haastavaa keliä luvassa; alussa pitäisi olla nollakeli, joka pikkuhiljaa nousisi peräti yli 10 knotsiin. Lopulta sentään siten että startissa tuo lähes nolla olisi samalta suunnalta kuin jatkossa; eli ei menisi välitiltin kautta. C-rata, eli cruisailua Helsingin edustalla ristiin rastiin. Vakiobändistä 2 poissa, mutta saatiin korvattua vierailevilla tähdillä. Pohja BOW:in jäljiltä ja päätettiin etukäteen että tätä käytetään tarvittaessa selityksenä. Onko tämä nyt sitä kuuluisaa "älyllistä epärehellisyyttä" vai...

Jostain kumman syystä AP ei nouse vaan pikkuluokka pannaan lähtemään täyteen nollakeliin. Heistä viimeinen pääsee sitten linjan yli vasta muutama minuutti ennen meidän lähtöä (joka siis puoli tuntia myöhemmin). Olemme startissa ensin liian aikaisin ja ympyrä menee keturalle emmekä ehdi eturiviin. Sinänsä puhtaissa kunnes Speculator (FG 41) heittää suoraan eteen. Kun pääsemme lopulta babikselle niin loppukryssi poijulle menee sitten muiden pakkituulista nauttien. Rullavendatkin menee vähän niin ja näin. Ja tuossa tuulessa emme saa venettä kulkemaan muutenkaan kunnolla. Ero kahteen "pahimpaan" vastukseen (One ja X.O) kasvaa tässä ratkaisevasti.

Tuulen hiljalleen viritessä siinä on selviä siftejä ja ne menevät sen verran putkeen että Trutkobbenille pääsemme Charisman kanssa samaan aikaan. Tulemme babiksella; emme halua ottaa perää kun ranta on niin lähellä. Jostain syystä Charisma ei heti heitä vaan antaa meidän kasvattaa vauhti takaisin. Kun lopulta heittävät babikselle, me seuraamme heti ja pääsemme yläpuolelta ohi puhtaalla venevauhdilla. Mutta X-35:lla on melko tarkkaan sama vauhti kuin meillä ja ero heihin pysyy kiusallisen vakiona.

Rysäkarin reimarilta spinnu ylös ja perusslööriä Päntarnille. Erot eteen vakio, takana Charisma ei kumma kyllä pääse tarpeeksi ylös ja laskee spinnun juuri kun tuulessa on reikä. Nostaa kohta takaisin mutta rako meihin on kasvanut lisää. Kryssille käännyttäessä tuuli on tuollaiset 10 knotsia ja vene kulkee jo paremmin. X-35:set ajavat oikeaan kulmaan, me otamme pari siftiä ja välillä näyttää tosi hyvältä. Mutta lopussa tuuli jää oikealle noin 10 asteen siftillä ja ero kasvaa takaisin. Erot taaksepäin näyttävät riittäviltä mutta tiedä noista...

Lenssillä Länsimatalalle ei tapahdu mitään. Paitsi että päätämme vaihtaa heavyn keulaan. Että olis edes jotain vaihtelua. Kryssilllä Koirasaarelle joudumme vetämään lyhyen pätkän stybiksellä, mutta näytti siltä että takana päästiin suoraan. Ero X-35:iin pysyy vakiona ja myös takana tulevaan Charismaan. Trutkobbenilta maalisuoralle. Kun X:t lähtevät vetämään yläbanaania niin päätetään kokeilla josko alabanaani toimisi. Ei toiminut. Lopussa tuuli voimistuu sen verran että One ja X.O pääsevät fellaamaan hienosti maaliin. Charisma sentään seurasi meitä eikä pääse ohi. Kun me olemme lilluneet maaliin niin voimistuvassa tuulessa tulee jälkijoukko lujaa sisään. X:ille häviämme tietysti, mutta käy pian selväksi että jäämme tasoituksissa noille takanatuleville pienemmille veneille.

Tulosten tullessa (vaikka voittaja onkin alussa väärä) olemme sijalla 7, 16 veneen joukossa. Kauden huonoin sijoitus. Mutta kuten eräs bändin jäsen totesi: "jääpähän jotain tsempattavaa talven kuluksi". Täydelliset tulokset löytyy täältä:

15 kommenttia:

Petri kirjoitti...

Kimmo, sinänsä minua vaan ihmetyttää se että ensin hinkataan puoli talvea pohjaa sileäksi mutta sitten se käyttöhuolto laiminlyödään, se nyt vain on valitettava tosiasia että Suomessa ei riitä että pohjassa on myrkyt.

Se että mukavuudenhalun, taloudellisten syitten tai yleisesti laiskuuden/aikapriorisoinnin takia ei viitsi tehdä asialle mitään on sitten oma asiansa ja luonnollisesti riippuu siitä paljonko jaksaa panostaa johonkin yksittäiseen kisaan. Itse tosin olisin kyllä miettinyt BC:n pohjan pesua jo elokuun lopulla, jolloin itse kävin Olgan pohjaa pesemässä ja silti kun nostimme veneen pari viikkoa sitten, pohjassa oli limaa+näkkiäkin paikoin, mikä tilanne (ja tulokset loppukauden kisoissa) olisi ollut ilman pesua on sitten arvoitus. Tosin raportit veneistä EPS:n satamassa ovat sellaisia, että ilmeisesti sen kummempia limoja ja näkkejä ei ole ollut vaikkei veneille ole tehty mitään, eli ehkä teillä on vain tuuri.

Siinä on vain ristiriita, että toisaalta tuunataan kaidevaijerien korkeuksia suorituskyvyn parantamiseksi yms. mutta sitten taas jätetään tuollaisia ihan rookie-juttuja tekemättä.

Älyllistä epärehellisyyttä sen sijaan on toimia kuten minä, olla välittämättä pikkujutuista kuten pohjan sileydestä tai köliprofiilista kun ei kuitenkaan pärjättäisi :)

Mutta nämä ovat tosiaan vain omia näkemyksiäni.

Juha Riikonen kirjoitti...

No ehkä se menee niin kuin meidän venekunnassa. Tosin millään muotoa meitä ei voi BC.N rinnastaa mutta jos mä arvailen vähän:

Eihän tonne nyt enää kukaan täysipäinen mene uimalla sitä pesemään. Hanki sitten sukeltaja jostain tai edes nosturiauto. Selvittele kalenteria, että mikä ilta. No se nosturi saadaan rahalla rantaan, mutta sitten pitäisin saada bändi pesemään sitä. Oma kohtaisesti ainakin omassa projektissa se bändi joka tulee rantaan pohjaa pesemään on kippari ja kipparin kansiharja. Ehkä satamassa on jo vesi poikki - joten asia hankaloituu entisestään.

Kisa on kuitenkin lys-kisa. Ei ehkä ihan siellä prioriteeteissä kaikkein tärkein. Monikohan BC.N kokoisista veneistä on pohjansa pessyt? Tai edes koko fleetistä?

t.jp
Miss Piggy

Kimmo L kirjoitti...

No, BC:n tilanne ei ehkä ole aivan näin synkkä. Vene nostettiin ja pohja pestiin ja osittain hiottiin BOW:lle. Oli vain pintalimaa ja likaa, yhtään levää tai näkkiä ei ollut. Elo/syyskuun vaihteessa sukeltelin ja totesin että ei ollut edes limaa vielä missään. Karvalakkiin pestiin pitkillä harjoilla laiturilta molemmilta puolilta pohjaa niin syvälle kuin ulottui. Viikon päästä kun vene nousee niin näkee miten tuo harjaaminen onnistui.

Vene on aikaisemmin sukellettu laitteilla pari kertaa kesässä. Mutta ei ole kovin tehokas tapa; kyllä pitää nostaa ja pestä kunnolla. Kun bändistä on vähintään puolet paikalla niin homma hoituu tunnissa ja maksaa satasen ja ehkä rapiat.

Karvalakki nyt on tuollainen tilaisuus johon emme laiskuuttamme viitsineet enempää satsata. Mutta X-racing team veneiden pohjassa ei ole myrkkyväriä (Durapoxy, hiottu 1200:seen ja kiillotettu perään) ja vahva epäilys on että pesivät pohjat ennen kisaa. Perskuta.

Petri kirjoitti...

Näinhän se menee, alle 30 jalkaisen pohjan pesee vielä yksinkin puolessa tunnissa jotenkuten, äärimalli on sitten hankkia se keskinostopiste ja kiskoa venettä ylös vähän milloin sattuu mallia Charlotta. Isompi vene vaatii jo vähän säätöä, mutta se ei silti poista sitä ongelmaa että jotain tarttee tehdä jos tahtoo saada täyden hyödyn niistä tunneista joita on talvikaudella laittanut pohjan tuunaamiseen.

Eikös noi X-sailin veneet ole kuitenkin olleet poissa vedestäkin pitkiä aikoja, lienevätkö olleet pitkäänkään ns. leväkaudella vedessä (tosin tänä vuonna vedet olivat aika lämpimiä pitkään ja aurinkoakin riitti). Haraldillahan oli kokeilua tuosta myrkyttömästä moodista ja jo pari viikkoa kevätvesissä toi levää köliin.

Se, että kyseessä on yksittäinen LYS-kisa ei nyt ole varmaan epäselvää kenellekään, pikemminkin päinvastoin, kuittailun määrä on kääntäen verrannollinen kisan vakavuuteen.

Kimmo L kirjoitti...

BC:n pohja menee muuten kokonaan uusiksi ensi kesäksi. Parin viikon päästä heti noston jälkeen hiotaan kaikki pois ja sitten alkaa duuni. Kilpakumppanit; vaviskaa!

Anonyymi kirjoitti...

Oma kokemukseni on että jos on maalannut hyvin yhden ohuen kerroksen kovaa myrkkyä, riittää kerran pesu keskellä kesää lämpimän veden aikaan. Kerran oli koko kesän huhtikuun lopusta marraskuuhun eikä pohjassa ollut kuin ohut lima. Tuntuu että asiaan vaikuttaa paljon lämpimän sääjakson pituus kesälla,veneen käytön määrä ja missä venettään pitää laiturissa.Parempi olisi keksiä muita selityksiä jos kisa menee pieleen.

Anonyymi kirjoitti...

Kuten edellä on kirjoitettu ei X Sail Racingin veneissä ollut myrkkyä käytössä kaudella 2011. Veneet laskettiin veteen wapuksi, mistä alkoi harjoittelukausi. Veneet olivat liikkeessä vähintään kolme kertaa viikossa.

Ensimmäinen nosto ja pesu tehtiin 9.6 kuuden viikon vedessäolon jälkeen matkalla Ruotsiin kisoihin. Tuolloin pohja oli hyvin likainen, mutta näkkiä ei ollut.

Toinen pesu tehtiin lomien jälkeen 27.7 juuri ennen Hangon X-Cupia. Likaisuuden lisäksi oli harvakseltaan näkkiä, mutta tämä kaikki lähti vahauksen yhteydessä.

Kolmas nosto tehtiin vain viikko seuraavasta. Tähän ei liittynyt niinkään pesua vaan kölin paikkausta ja kylkien vahausta. Oltiin lähdössä Tanskaan.

MM kisojen rahtausten jälkeen veneet meni veteen 25.8 ja nostettiin pestäväksi 11.10 juuri ennen Karvalakkia. Kuten Hangossa oli pohjat likaisia ja vähäisiä näkkejä havaittavissa. Lisäksi pientä leväpartaa. Syksyllä veneillä ei harjoiteltu kuin satunnaisesti.

Pesuihin on käytetty vain painepesuria, harjaa, normaaleja pesuaineita, karhunkieltä ja vahausta. Primerypinta on aina saatu täysin virheettömäksi ja aikaa on kulunut maksimissaan 1h per vene. Nostojen aikataulu on aina ollut juuri ennen kisoja, ja aina syyt kisatuloksiin on löytynyt peilistä.

Hyvää alkavaa telakointikautta kaikille. Hiokaa hyvin ja runsaalla vedellä varsinkin keskeltä pohjan tasaisesta kohdasta. Nastaa hommaa:)

Teemu/ X Sail Racing
http://www.facebook.com/index.php?lh=23f93173f1daf0dad5888a25e9e8809b&#!/xsailracingteam

Kimmo L kirjoitti...

Mä arvasin tuon; perskuta. Teemu ja Samuli PESIVÄT pohjansa ennen Karvalakkia. Nyt vaan pitää vielä keksiä mitä nuo pienemmät veneet tekivät kun pääsivät myös edelle. No, talvi on aikaa...

Anonyymi kirjoitti...

En tiedä onko Charlotta "pienempi", mutta me pestiin ja hiottiin pohjaa perjantaina 16 ja 17 välisenä aikana. Haluttiin jättää mahdollisimman lähelle starttia, ilman että aamulla joutuu sen tekemään.

-harald

Kimmo L kirjoitti...

Alkaa tuo Harald menettämään kovinta terävyyttään. Perjantainahan valoa riitti vielä noin klo 18.30 asti ;)

Anonyymi kirjoitti...

Miten se nyt menikään. Puheet on puheita, vain tulokset ovat todellisia :)

- harald

Petri kirjoitti...

Toisaalta, Harald ei kyllä maininnut laskivatko veneen alas pesun jälkeen :)

Ja taas noin oikeasti todettuna, siinä on kyllä iso ero työstötarkkuuden kannalta tekeekö tuota klo 17 vai 18.30, kyllä se hämärä alkaa siinä määrin haittaamaan puuhaa jo kuuden jälkeen että työn laatu kärsii ilman lisävaloja.

Anonyymi kirjoitti...

No huhhuh, nyt siis about kaikki kertoo pesseensä pohjansa ennen karvalakkia.Varsinainen Koivusaaren Med Cup...

Anonyymi kirjoitti...

Et pessyt vai?

-harald

Anonyymi kirjoitti...

Aina on pesty ylösnoston yhteydessä kuten varmaan 90% porukasta. En ole vaivannut päätäni moisella jos pohjassa on ollut joku toimiva kova myrkky enkä ole ottanut kisaamista niin vakavasti ja se on tuntunut hauskemmalta.Hyvä porukka jolla on hauskaa on tärkeintä.Silloin ei kukaan kysele jälkeenpäin, olisiko skuutia pitänyt kiristää kaksi senttiä tai oliko hekki koko ajan hyvä. Rento ote ratkaisee.