lauantai 5. marraskuuta 2011

..And off they go...

Päivitys 2:
Sanya satamassa; rungossa vaurioita....
--------------------------------------------------------
Päivitys:
Abu Dhabi katkaissut mastonsa vain 6 tunnin purjehduksen jälkeen. Menossa Alicanteen ja meinaavat pikakorjata veneen...
---------------------------------------------------------
Ja taas on VOR potkaistu käyntiin. Medianäkyvyys taas paremmalla tasolla, ja nuo pienet pyrähdykset sataman ulkopuolella ennen ulosmenoa olivat totutun hienoa katsottavaa. Camper merelle johdossa ("we just wanted to keep things simple..."); heti perässä jonkinmoinen ennakkosuosikki Puma. No, yli 6.000  mailia seuraavaan satamaan ja kehitystä voi seurata täältä:

11 kommenttia:

Petri kirjoitti...

Eikä siinä vielä mitään, Sanyokin on hajalla, sehän tosin on viime kisan vene, joten se on jo valmiiksi paukutettu rikki. Kumma juttu toi 20 m/s vastatuuli ja 10 m aallot kun se veneitä rikkoo...

Jonkinlainen kompromissi tohon suunnitteluun pitäisi kyllä saada noitten osien hajoamisen suhteen, en tiedä miten hyvin boxisääntö määrittelee rakenteitten lujuudet.
Ehkä osasyy heikkoon osanottoon juuri on se, että projektin hinta tulee nopeasti aika suureksi kun satojen tuhansien eurojen mastoja saa roudailla ympäri maailmaa yms.

Kai Kimmokin pelaa VOR-peliä ja näyttää kykynsä "OD-veneellä" muita purjehtijoita vastaan vai pitääkö sinne Espoon ranta-alueille päin lähettää paketti hamekangasta ;)

Kimmo L kirjoitti...

Noita kalikoita ei vaan ole tehty kryssimään kovassa tuulessa. Tosin marraskuinen Välimeri Gibraltarin lähellä missä normaali virta on 3 solmua vastaan ja vuoroveden sopivasti ollessa tuollaiset 5 solmua tekee varmasti olosuhteet rajuiksi.

Sinänsä VOR-veneiden rakennemääräykset on tosi yksityiskohtaisia, ja koko ajan on opittu lisää (mm. titanium-kölipumput taidettiin kieltää kun muutama hajosi viimeksi jne.). Tuo Abu Dhabin masto on muista veneistä poiketen Future Fibresin rynnistys tälle markkinalle. Ei hyvältä mainokselta näytä.

Ja VOR-gamessa ollaan tietysti mukana. Tuli vaan heti alussa karautettua jonkin saaren rantaan jossa oltiin pari-kolme tuntia ennenkuin ehdin hätiin. Sija 35.000 on nyt sentään parantunut 25.000 tienoille. Mutta rahaa ei ole noitten lisäpurjeiden yms. ostamiseen ja Expeditionia en viitsi käyttää. Eli luomuna mennään hölkkäsarjassa. Feneet on varmaan jo salmen läpi....

Janne W kirjoitti...

Laita vaan se kangaspakka menemään. Sitä ollaan olevinaan niin proota, mutta ajellaan sitten VORria retkidacroneilla. Voi, voi....

Kimmo L kirjoitti...

No voi ...tana teidän kanssa. Kävin juuri (pakotettuna)ostamassa kympillä krediittiä. Nyt on sitten kaikki purjeet käytössä, auto angle, auto sail jne. Sijoitus juuri nyt 22.400 että toivottavasti ei olen liian myöhäistä. Perskuta.

Petri kirjoitti...

Peer pressure :)

Viime kisa meni itseltä luomuna, mutta v-käyrän kulmakerroin oli paikoin sellainen että tällä kertaa päätin alusta asti panostaa varusteisiin. Sitten kannattaa muuten huomioida tuo crew energy-factori kun alat (sokeasti) noudattamaan Expeditionin neuvoja, siinä saa nääs polttaa lisää rahaa Snickerseihin että prot jaksavat kiskoa köysistä jos kurssivaihdoksia aikoo tehdä 10 min välein.

Nyt oma sijoitus ~850, meidän veneen toinen edustaja jossain 2000 tienoilla, mutta itse kisahan alkaa vasta nyt. Mulle tällaisena ratapervertikkona on aina ihan käsittämättömän vaikea muuttaa VMG-moodi VMC-moodiin ja alkaa katsomaan ison skaalan strategiaa ja uskaltaa ajaa päiviä "huonoon suuntaan" siellä odottavan palkinnon perässä. Google Earth tosin on isoympyrä-kurssien laskuun kätevä apuri, siihen päälle omatekemä VMC-excel niin...

Ja se sitten on taas jo henkistä luovuttamista jos alkaa selittelemään jotain elämällä yms.
Sitä varten Noksuilla peliä voi pelata normisti selaimella, muille löytyy Appsit.

Kimmo L kirjoitti...

Toi pitää tuon VMG:n ajoittainen "hylkääminen" nähdä vähän samoin kuin radalla joskus kun edessä oleva sifti on niin raju että sinne kannattaa footata vauhdilla päästäkseen siihen ennen ympärillä olevia !?

Anonyymi kirjoitti...

Kisan startti video.
http://www.youtube.com/watch?v=CDwpTQ8VCiU&feature=player_embedded#!

kohdassa 47s. Camper veneen keulapurjeen purjeen alareuna lepattaa, koska purjeen takakulma on n. metrin alareunasta ylöspäin. Mikäköhän tässä on ideana ?

JP

Anonyymi kirjoitti...

Lähetyksen kommentaattori ainakin selitti Camperin systeemiä että siinä on (ainoana?) lennosta säädettävä rake, purjeessa valmiina kaksi skuuttipistettä. saattoi olla huono arvauskin...?

tommi

Kimmo L kirjoitti...

Niinhän tuo kommentaattori sanoi; ja Camperissa on tuollainen ajon aikana säädettävä rake. Toisaalta näkyi siellä toinenkin purje jossa oli kaksi skuuttikulmaa. Kun noissa on purjeiden määrä rajoitettu rajusti (esim. vain kaksi masthead spinnua/codea) niin enemmän tuntuisi siltä että tuolla haetaan lisää säädettävyyttä ja purjeen käyttöalueen laajentamista.

Petri kirjoitti...

Gastin suusta kuultuna:
"pitäisköhän valvoa myöhään vai laittaa herätyskello soimaan kolmen-neljän maissa jotta voi jiipata sopivassa kohtaa".

Tällä asenteella siis meidän 4KNSB-Dacron-porukan talviharjoittelu etenee, en uskalla edes miettiä millaista BC:n tapaisen timantinkovan raaseritiimin, kipparista puhumattakaan, touhu on, expedition kulkee varmaan mukana huussiinkin ;)

Kimmo L kirjoitti...

Tosta ...tanan Expeditionista kunnolla mihinkään ole. Marokon rannikko tuli vastaan. Ei muuta kuin luottokortti esille; autosail päälle, vähän waypointteja ja gasteille tarpeeksi candy bareja että jaksaa rehkiä. Ja eikun ite nukkumaan. Heräillään sitten aamiaiselle ja haukutaan gastit jos ei olla johdossa. Näin se menee huippubändeissä.