sunnuntai 4. maaliskuuta 2012

More pain to gain...

 Puolivalmista ei koskaan pitäisi näyttää, mutta tässä alkaa psyykkailuun tulla kiire. Loppuhiontaa vaille, mutta jo tuosta varmaan näkee että tosimiehet ei jatkossa kumia käytä.
Uutta pintaa odotellessa.

8 kommenttia:

Janne W kirjoitti...

Lisäsittekö jotain vai revittekö vain kumin hitoille?

Joakim kirjoitti...

Eiköhän Kimmo matki minua (12.2.): http://www.drumso.org/finnfun/index.php?section=99

Aukon on oltava aika iso, jotta vetolaitteen saa pois. Pitää laittaa jotain tilalle ja tuo jotain on saatava tarvittaessa pois.

Ainakin messujen FinnFlyerissä tosin oli kumi kiinnitetty poikkeavalla tavalla jotenkin upotettuna.

-jr kirjoitti...

Mitä matskua toi peitelevy on?

Joakim kirjoitti...

Mulla levy on polyeteeniä (PE-LD eli low density) ja alunperin kauniin turkoosinsininen leikkuulauta Prismasta (5,90 €).

PE on siitä huono, ettei sitä voi liimata, joten saa nähdä pysyykö paikallaan ja primerit päällä. Tuohon tosin löytyi West Systemsiltä vinkki: liekittämällä pinnan ennen liimausta tarttuvuus epoksiin muuttuu erinomaiseksi.

Tuo on aika joustavaa ja helposti vuoltavaa, joten sopivan palan tekeminen on helppoa. Mulla tuo pala on kokonaan upotettu ei siis lainkaan pohjan päällä.

Välillä oli harkinnassa ohut lasikuitulevy, jonka saisi vaikkapa piirilevyn jämäpalasta. Siitä olisi kuitenkin tullut parin millin kynnys pohjaan ja sopivaa levyä ei löytynyt.

Kimmo L kirjoitti...

Tuo ratkaisu on ollut jo vuosia ainakin x-veneissä ja esim. Grand Soleilissa. Kumia ei tosiaan ole, mutta kuten Jokke mainitsi, reikä on sen verran iso joten pitää peittää. Meillä se on parin millin lasikuitulevyä. Levy noin kumin kokoinen, halkaistu keskeltä. Saildriven ympärille on jätettävä noin 5:n millin rakko. Laikalla sen verran kaivettava monttua että lopputulos tulee ihan pohjan tasoon. Liimaa sen verran kohtuullisesti että lähtee irtikin.

sara kirjoitti...

Eli ratkaisu on kaiketi sama, mikä on tosiraasereissa, kuten mm. 36.7:ssa, vakiona.

Anonyymi kirjoitti...

Vetolaitteen kumin poisjättö on ollut kisaveneissä muualla jo lähes 20 vuotta. Mitään peitelevyä niihin ei tarvita joka voi tärinästä irrota vaan yleensä 6-8 millin aukko on jätetty sellaisekseen. Oman mielenrauhan vuoksi sen voi toki tukkia.

Kimmo L kirjoitti...

Kyllä se valitettavasti peitelevyt tarvitsee. Asennusta varten runkoon pitää tehdä suorakaiteen muotoinen reikä. Etu-ja takaosaan jää pahimmillaan tuollainen 5 sentin rako. Voi olla vähän pienempi jos saildrive asennetaan ja otetaan pois yläkautta mutta silloin on aina kone irroitettava. Tuo irroitushan on aina 7 vuoden välein tehtävä operaatio. Peitelevyihin pitää jättää pieni rako (5 milliä riittää) jotta tärisevä saildrive ei osu levyihin. Hifistelynä: Key Westissä yksi vene oli vielä peittänyt raon silikonilla ja vain pieni reikä takana josta vesi pääsee sisään ja ulos...

Ainakin X-veneissä nuo peitelevyt on aika jykevää tekoa ja tämä ehkä hämännyt anonyymiä. Tai sitten kyseessä joku muu kuin Volvo tai Yannmar?