tiistai 17. huhtikuuta 2012

Naruhifistelyä...

Kun ulkona sataa räntää, niin siirtykäämme sisätiloihin ja psyykkaamiseen. BC:n bändi ajaa ensi kesänä toppispinnuilla (tosin Heavy edelleen osarikinen). Spinnufallit tulivat jo ennestään topista ulos, mutta kun meillä on kuoritut fallit niin piti teettää uusi toppifalli. Regatta Servicen Turo toi sen eilen ja hieno on.

Köysi on Gottifredi Maffiolin SK75 huippukamaa, kuorittu 14 metrin matkalta ja tuo on lypsetty köyden alkuun. Eli nostossa ekat metrit on pelkkää kuorta. Kevyttä ja kustannustehokasta. Vanhassa kuori loppui siten että nostossa mastomies joutui viimeiset pari metriä kiskomaan pelkkää ydintä ja se on hemmetin liukas. Nyt kuorittuna on vain maston sisään jäävä osa. Kaiken viimeistelee Tylaskan T8-lukko.

Ja vielä, meillä pabiksen falli (joka on tuo toppifalli) on laitettu maston sisällä ristiin, eli tulee alhaalla ulos stybiksen puolelta. Näin ratakisoissa normaalinostossa mastomies ja pianisti voi olla tuulen puolella ja nosto on huomattavasti helpompaa ja erityisesti mastomiehelle tehokkaampaa. Sitäpaitsi läski laidalla on Fast. Suosittelen.

11 kommenttia:

Petri kirjoitti...

Tuossa fallisetistä on kyllä se haittapuoli että sitten kun keli on horroria ja pitää ajaa hevispinnulla niin nosto tapahtuukin leestä mikä on taas aivan per...
Eli kun keli on kaikista pahin, olosuhteet nostolle ovat vähiten ideaaliset ja nosto vaatii eniten voimaa ja nopeutta ettei kaikki mene päin prinkkalaa, nosto-olosuhteet ovat mahdollisimman hankalat :)

Elämä on niin paljon helpompaa kun on vain yksi spinnufalli. Tietenkin pienellä askartelulla tuon paaran fallinkin varmaan saisi sellaiseksi että sitä voi nostaa styyralta mutta onko vaivan arvoista?

Kimmo L kirjoitti...

Siis tosimiehethän (ja yksi meidän tosinainen) vetää radalla aina toppispinnulla...

Niin, maailma ei ole täydellinen, mutta kun kolmeen vuoteen ei ole kuin kerran (keskiviikkokisassa) vedetty lenssiä heavyspinnulla, niin ei tuo tilanne kovin usein tule eteen.

Petri kirjoitti...

No eihän niitä nostokertoja tule jos mamistelee ne kovatuuliset kisat :)Toiset veneet kyllä purjehtivat WHC:t kelistä välittämättä!

No, toki yksi BC:n tiimistä uskalsi silloin vesille, mitä se sitten kertookaan teistä muista ;)

Kimmo L kirjoitti...

No se oli vaan semmonen yksi kerta kun bändi päätti että parempi ottaa pari GT:tä rannassa ennemminkuin mennä ulos ja mahdollisesti venäyttää selkä tai jotain. Mutta tietysti meidän alfanaaras päätti mennä auttamaan joidenkin pojujen veneeseen kun ne kuulemma on vähän kokemattomia. Että sillai...

Joakim kirjoitti...

Mitä hyötyä on siitä, että spinnufalli on huippukamaa? Spinnufallin (ja -skuutin) venymästähän on lähinnä iloa eikä mitään haittaa ja kovinkaan kummoista murtolujuuttakaan ei vaadita.

Kimmo L kirjoitti...

Muistutuksena; tällä nostetaan myös code...

Ja spinnun suhteen tuota pientä "antoa" joka helpottaa lennättämistä niin siinä kyllä helppous ja vauhti kiistelevät tasapainosta. Meillä vanha AP spinnu oli AIRX 600:sta joka on niin hemmetin hartsattua että pieni fallin anto oli varmaan vaan hyväksi. Uusi on Northin omaa joka on vähän vähemmän hartsattua ja kankaassa on itsessään hieman enemmän joustoa. Enää ei tarvita joustoa (joka on slow) muualla. Pienenä lisäetuna on se, että dyneema on tavallista kevyempi, vaikka ei ohuempiin falleihin mentykään.

Turo/ Regatta Service kirjoitti...

Pari virkistävää kommenttia:

Silloin kun keli on "horroria" voi merkin kiertää ja toimia heti sen jälkeen, kovassa kelissä vauhtia ei putoa lenssin alkumetreillä kuten tapahtuu kevyilä ja keskikeleillä...
Itseasiassa on jopa tehokkaampaa roikkua laidalla koko porukalla viimeiseen asti, riittää kun spinnu on hyvissä ajoin viritetty valmiiksi.
Pre-hoist tai pre-trim ei kovassa kelissä ole tarpeellista tai edes järkevää.

Spinnuskuutin tai fallin joustosta ei ole mitään hyötyä kilpailullisessa mielessä. On tietenkin valinta kysymys mihin omat rajansa satsauksissa ja kilpailullisissa tavoitteissa vetää...
Joka kerta kun skuutti antaa periksi puuskassa menettää vene kiihdyttävää voimaa! Samoin joka kerta kun vene on lähtemässä surfiin on paine purjeissa kovimmillaan, eli skuutit ja falli venyvät ja surfiin lähtö "myöhästyy".

Murtolujuudet on mietittävä kerta kerralta joka kohteeseen ja käyttötarkoitukseen. Perusajatuksena itse pidän myös köysivalmistajien ohjetta mitoittaa köydet n25% todellisista keskikuormista. Jos on valmis uusimaan köysiään usein voi köydet mitoittaa huomattavasti pienemmiksi, silloin pitää kuitenkin muistaa että myös venymät kasvavat.

Joakim kirjoitti...

Luulisin, että jousto auttaa myös kilpailumielessä siinä, että spinnu säilyy paremmin ehjänä ja ajettaessa tiukkaa slööriä jousto voi estää broachin. Puuskassahan suhteellinen tuuli kääntyy taakse, jolloin skuuttausta olisi syytä muutenkin löystää.

Ei kai spinnuallissa ole kuormaa kuin enintään 500 kg, joten 10 mm polyesterin ~2500 kg murtolujuus riittää 25% sääntöön. 10 mm dyneema kuorittuna on tietysti kevyempi, mutta onko oikeasti muuta hyötyä (ellei ole laminaatti codea)?

Kimmo L kirjoitti...

Tuolla jouston ehjänä pysymisen logiikalla kaikki mahdollinen köysistö kannattaisi olla joustavaa...

Ei mikään logiikka paranna suorituskykyä jos spinnun fallin jousto auttaa. Spinnun skuutin joistosta voidaan sitten spekuloida, mutta siinä keveys ajaa kaien tuon edelle.

Joakim kirjoitti...

Muissa falleissa (ja useimmissa muissa köysissä) jousto on myrkkyä purjeen muodolle. Juuri silloin kun purjeen pitäisi olla litteimmillään puuskassa joustava falli lisää pussikkuutta. Spinnufallilla ei ole ko. ominaisuutta eli sen jousto ei vaikuta käytännössä lainkaan spinnun muotoon. Muut purjeet myös kestävät lähes rajatta tuulta (kunhan ei lepata), mutta spinnnu ei.

Eiköhän tiukalla slöörillä joustava spinnufalli avaa takaliikkiä ja vähennä peräsinpainetta?

Kimmo L kirjoitti...

Sehän on fakta että kun puuska iskee niin jousto missä tahansa kohtaa venettä "imee" voimaa. Eli tässä tapauksessa spinnufallin jousto varmasti säästää purjetta ja venettä, mutta on hidasta. Jokainen voi sitten laittaa kompromissin siihen kohtaan kuin haluaa.