maanantai 18. kesäkuuta 2012

Helly Hansen ORC Fleet Race

Ja vuorossa kevätkauden viimeinen koitos. EPS saatu järjestämään ratakisa, joka tuli rankingiin poisjääneen Hanko-Sandhamn kisan tilalle. Säätiedot antoivat kovin vaihtelevaa, vain siitä että vettä sataa olivat kaikki ennustajat yhtä mieltä...

Ja tuo lupaus kyllä piti. Eka startti light fokan ylärajoilla eli TWS 12 knotsia. Pyritään lähtemään keskeltä vapaissa, mutta kiihdytys epäonnistuu pahasti kun ei saada purjeita sisään. Ekan kryssin jälkeen ollaan kaukana kärjestä mutta ei luovuteta. Päästään kiinni kärkeen ja lopussa kovaa tsemppiä X-35:sten kanssa mutta lopussa sekä hyvin ajanut Normet (X-41) sekä molemmat X-35:set edellä.

Toiseen lähtöön tuuli kääntyy kesken proseduurin lisää vasemmalle ja alalippu, johon olemme kyllä matkalla, tulee ohitettua vain piinaamalla. Me myöhässä mutta alimpana veneenä selvästi muiden edellä. Ylälipulle tullaan johdossa. Lenssillä Xini (X-41) painaa väkisin edelle, lopussa vielä Audi E-tronkin (X-35) edellä muutaman sekunnin. Tuloksissa kakkonen E-tronin takana.

Kolmatta lähtöä saadaankin sitten odotella. Tuuli kääntyy ennusteen mukaisesti länteen; tuulee suht.tasaisesti  tuollaiset 14 solmua ja kunnon kolmatta lähtöä odotellaan. Startti OK, keskeltä kaikkien leestä ja vapaissa. Pabikselle kääntyessämme näyttää hetken tosi hyvältä mutta sitten vasen laita hyytyy. E-tronin takapuolessa ylämerkille, levittäjältä saamme jiipattua heidän sisäpuolelleen ja pääsemme ohi. Vene kulkee muutenkin uusilla spinnuilla hyvin ja saamme kuitattua myös Normetin (X-41). Tuuli kiertyy odotusten vastaisesti takaisin vasemmalle ja rajusti. Kierrämme vikalle lenssille heti Xinin perässä (slöörattuamme edellisen kryssin) ja voitto tästä lähdöstä olisi tulossa. Mutta lautakunta viheltää pelin poikki kun kryssit olivat auenneet slööriksi.

Ja eikun kotiin kuivattelemaan kamoja. Lopputuloksissa olemme kakkonen Audi E-tronin voittaessa. Ihan OK. Täydelliset tulokset löytyvät täältä:    

9 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Jälleen herää kysymys,miksi lautakunnalla ei ole ylimääräistä poijua jolla rata voitaisiin oikaista uuden tuulensuunnan mukaan ja/tai lyhentää maaliin.
Kilpailun keskeyttäminen vain tuulen suunnan muuttumisen takia on helppo ratkaisu mutta todella kornia.

Kimmo L kirjoitti...

Kysymys on sinänsä ihan oikein. Tuohon kyllä tuli runsas viikko sitten mulle lisätietoa jota en ollut ajatellut. Tasoitusta laskettaessa pitää radan pituus tietää tarkasti ja kun sitä muutetaan niin se muuttuu vielä luokille eri tavalla (esim. Ykkönen pari rundia vanhaa, yksi uudelle merkille; kolmonen yksi vanhaa ja yksi uudelle). Kaikki on laskettavissa, mutta tässä lisääntyy virheiden mahdollisuus. OD-luokissahan mitään tuollaista (kuten ei myöskään maaliintuloaikojen kirjaamista) hankaluutta ei ole.

Petri kirjoitti...

Kaikki on laskettavissa ja HSK jo siinä näytti mallia kun niillä oli poijujen GPS-koordinaatit tallessa maalipöytäkirjassa.
On aika triviaali temppu laskea koordinaateista etäisyydet.

Sinänsä EPS:lle positiivisena mainetekona on sanottava että levittäjille ei sentään joutunut vendailemaan, muuten tosiaan meno oli mitä oli.

Jos ja kun ongelmat johtuvat siitä että radat ovat pitkiä ja aikaero ykkösen lähdön ja kolmosen ylämerkin välillä on suuri, niin miksi ihmeessä sitten väkisin (koska avomeripurjehdus&isot veneet, oletan vastaukseksi) junnataan pitkiä ratoja muutama kpl.

Lyhyemmät radat ja 5-8 starttia niin siinä pieni kääntyminen ei ehdi haitata niin paljon jos purjehdusaika on 30 min ja vaikka rata kääntyisi, lähdön keskeytys ei ole sinänsä ongelma kun kyse on vain yhdestä startista muitten joukossa. Nyt kynnys paukuttaa lähtö kesken ja hylätä startteja tuloslaskennassa on valtaisan korkea mistä osoituksena HSK:n fiasko-tuloslaskenta.

Anonyymi kirjoitti...

Kyllä HH:n tuloslaskentakin oli FIASKO! Käytettiin Harmaja, joka on 8 mpk etäisyydellä ja missä tuuli oli koko ajan vakaasti idässä, tuulilähteenä! No, on muutamalla veneellä vielä väärä maalintuloaikakin.
Tomppa/FinnFUN

Kimmo L kirjoitti...

Niin, siis vaihtoehto Harmajalle olisi kait lähinnä ollut Helsingin Kasuuni tai Mäkiluoto, joista virallisia tuulitietoja olis ollut saatavilla. Kumpaa Tomppa olisi käyttänyt?

Kun avoimmuutta on vaadittu niin tuo tuulitietojen käyttö pitää panna purjehdusohjeisiin, eikä ole siten järjestäjien päätettävissä paikan päällä.

Tuollaisen turhan urputtamisen sijaan pitää oikeasti keksiä/ehdottaa miten hommia parannetaan. Yksi kunnon ehdotus oli että vaikka AMP hoitaisi/rakentaisi kymmenen metrin korkuisen teleskoopin ja päähän tuulimittarin. Tällä kilpailulautakunta voisi mitata tuulta itse lähtöalueella. Nythän he ovat niin alhaalla että mitään luotettavaa tuulitietoa he eivät saa. Kisaajien mittarit taas ovat jossain 20 metrin korkeudessa, eli sama ongelma.

Petri kirjoitti...

Niin, tosin herää yhä kysymys miten se avoin Harmajan tuulitiedon käyttö sitten menikään esim. WTB:ssä kun Harmajan tuulidata ei vastannut sitä mitä maalipöytäkirjoihin oli merkattu, pitäisikö tässä nyt alkaa vääntämään hyvityspyyntöä että asia selviäisi, se siitä "avoimuudesta".

Ja entä sitten HH:ssa, jos Harmajan tuuli ei kuvaa kisa-alueen tuulta niin eikö sellaisen tuulidatan käyttö ole täysin perusteetonta? Eikö tällöin pitäisi yksinkertaisesti joko hylätä kaikki kilpailut luotettavan laskentadatan puuttuessa tai sitten tosiaan kehittää joku muu pohja tuulidatalle jos ei purjehdita käytännössä E/I-rata-alueilla (no, kaitpa D:kin aika paljolti Harmajan säätä myötäilee pl. pohjoiset tuulet).
Eikä sen tuulimittarin nyt välttämättä tarvitse olla miljoonien metrien korkeudessa, joku 3 metrin tanko antanee kuitenkin paremman arvion tuulelle kuin jossain kaukana oleva "virallinen" tuulipiste. On jopa aika pienellä vaivalla toteutettavissa niin että tuollainen asema loggaa dataansa ja lähettää sitä jatkuvasti gsm:n yli jonnekin sivustolle josta kuka tahansa voi sitten katsoa mitä siellä onkaan tuullut ja laskentaohjeissa ilmoitetaan että käytetään tuulen keskiarvoa luokkien lähtöjen ja maaliintulojen välisenä aikana.

Ratojen suoruudet yms. sitten ovat oma juttunsa, mä vaan alan hiljalleen jo vaipua pieneen apaattiseen masennukseen noitten osalta, vertaa nyt Kimmo vaikka KWRW:n ratajärjestelyitä ja näitä kevään kahta suomalaista ratakisaa.

-jr kirjoitti...

No jos tuloslaskennan parametreja halutaan karsia, niin miten olisi PLS? Tai triple number, kun semmoinenkin mittakirjasta löytyy. Tuskin ne tuloksen sen enempää heittäisi kuin nytkään.

Jori Lahtonen kirjoitti...

Ehdottomasti tulisi kaikissa kisoissa käyttää noita PLS ja triple number tapoja. En millään pysty käsittämään, että itsepintaisesti roikutaan näissä nykyisissä toimimattomissa käytännöissä.

Nuo luvut "vääristävät" vähemmän tulöksia kuin nykyinen ikuinen arpominen. Ei tarvita enempää härpäkkeitä vaan rehtiä purjehdusta, ratakilpailuun kuuluu taktisena elementtinä lenssi, siihen jiipit. Ratojen kuntoon tulee ensin kiinittää päähuomio, ei härpäkkeiden hankintaan ja valvomiseen.

Jos AMP:lle pitää jotain hankkia niin hankitaan siirrettävä vihreä yläpoiju ja siirrettävä keltainen ajapoiju. Ilmeistä on ettei seuroilla ole tälläisia varusteita ainakaan aktiivisessa käytössä. Jos rahaa on paljon ostetaan näiden siirtelyyn varustettu ribi, jos vielä jää rahaa maksetaan niille kavereille jotka siirtää noita pampuloita ja töräyttelee torvilla siirtyneiden merkkien kohdalla.

Idea on vanha ja sen esittäjä jo jättänyt baanat eli eikö tuota voitaisi kokeilla edes muutaman vuoden ajan, ennenkuin uusi uljar OIRRCCi sääntö valmistuu.

-jr kirjoitti...

Jori, sulla on näkemystä!! Me äänestämme sinut Avareiden hallitukseen. Ainakin 5 ääntä olis tulossa!!!