maanantai 11. kesäkuuta 2012

VSSR 2012

Vuorossa "se ainoa todellinen avomerikilpailu Suomessa". Valmistautuminen sujuu hienosti; veneen työlistat on saatu kohta kohdalta yliviivattua. Rakea vähän lisättiin ja riki päätettiin (onneksi) laittaa keskikovan kelin kireydelle. Ei muuta kuin Haukilahteen...

Startissa poijupää on selvästi parempi; edellä ja parempi kulma spinnulle. Kun olemme kuitenkin lähdön pienimpiä veneitä niin varasuunnitelmana on startti alaklungan päältä jos siihen tulee iso hässäkkä. No niin siihen tuli; mutta tuli keskellekin. Venäläinen Pifagor (Mobile 63) nostatteli leessä ja ei saatu nappilähtöä. Yläpuolella harrastettiin jostain kumman syystä tuota kuuhun ajamista emmekä enää päässeet tarpeeksi leehen vapaisiin. Keskeltä köröttelyä poijulle. Poijun jälkeen strekki kasuunille.

Kasuunilta spinnua; mutta kumpi laita? Vastausta ei löydy ja kun stybis vie lähemmäs niin siitä. Osa porukasta tosin nostatteli reilusti VMC:n yli ja me painelimme keskeltä. Tuuli kääntyy hiljalleen ja pääsemme alemmas. Pabikselle jiippaavat häviävät selvästi joten pysymme stybiksellä. Kotkan portille tullessa olemme tienanneet reilusti ulkona olijoihin, mutta paras reitti olisi ilmeisesti kuitenkin ollut mennä Kassulta heti sisään ja ajaa sieltä banaani vähän rannempana.

Olemme kuitenkin  Kotkan portilla klo 09.45 eli reilusti luokkamme ekana veneenä, ja ympärillä mm. molemmat Swan 45:set. Juuri kun pitäisi VHF ilmoitus antaa niin alkaa puolen tunnin "Securité". Ja perään valtava ilmoitushässäkkä emmekä pääse läpi. Ja kun tulemme Suursaaren viereen niin kuuluvuus hävisi. Lopulta ilmoituksen saamme läpi vasta toisella puolella Suursaarta. Kelpasi kuitenkin Jurylle.

Suursaaren itäpuoli kryssiä rannan tuntumassa, eteläkärjessä kuviokelluntaa ihan tyynessä parikymmentä minuuttia ja siitä yksi kerrallaan liikkeelle. Spinnulla vene kulkee hyvin; tosin tässä Magnum (IMX-40) sekä Premium (X-41) pääsevät livahtamaan ohi. Toisaalta taas saamme kuitattua ohi päässeen Flikk:in (Archambault 40). Kotkan portilta sitten power reach spinnulla, ja 8.5-9 solmua lasissa. Tätä ei kuitenkaan kestänyt kauaa, vaan tuuli tulee silmille ja ei muuta kuin genoa keulaan. Vieressä on Wafi (Swan 46) joka saadaan tässä uudelleen taaksemme. Sekavaa kryssiä, jossa kovia shiftejä ja kohta perään tuuli kuolee lähes kokonaan.

Pilvien mukana piti sitten tulla länsilounaasta se reilut 20 knotsia; vaan eipä tullut. Tai tuli aluksi mutta pian oltiin lähes tasaisessa 30 solmussa. Edessämme olleet Swanit ja Magnum karkaavat tosi nopeasti ennenkuin saamme kunnon tuulen. Kovan kelin fokka keulaan ja rynkytys alkakoon. Sutarit ovat kuitenkin reilut 35 solmua ja gastit väittävät nähneensä tuulimittarin käyneen yli 40 solmussakin. Ison reiviköyttä ei oltu rikattu (kun ei sitä kuitenkaan tarvita) ja lopulta on pakko ottaa iso alas ja virittää reivi. Tässä menee rutosti aikaa mutta sen jälkeen vene saadaan paremmin balanssiin eikä isoa tarvitse liputtaa niin voimallisesti. Vettä sataa, on kylmä ja vene ryskyy niin että amalgaamit meinaa tippua suusta. Että tavallinen päivä toimistolla... Ja taas tuli katsottua bändin perään liian myöhään. He kun ovat niin sisukkaita että hengaavat ihan täysiä kunnes kippari komentaa jalat sisäpuolelle ja selät menosuuntaan. Mutta kaverit ovat jo ihan märkiä ja pian alkaa yksi jos toinenkin voimaan pahoin. Tuo kryssi kasuunille on kyllä julmetun pitkä tuollaisessa tuulessa ja uudessa, lyhyessä aallokossa.

Kassulla lopulta 01:45 Pifagorin seuratessa perässä. Tuuli edelleen 20 knotsia ja päätetään ajaa vain täydellä isolla  ja fokalla maaliin. Taivas on sen verran kirkas että ei tarvitse pilkkopimeässä tulla sisään. Pifagor saadaan pidettyä takana ja maalissa lopulta klo 03:37. Aika riittää reiluun voittoon; hieno palkinto tuosta rynkytyksen kestämisestä. Kakkosena Nornan (FinnFlyer 34) ja kolmosena Aquamarine (Arcona 400). Täydelliset tulokset läytyvät täältä: Ja A.Tassbergin kuvia taas  löytyy täältä: Ja alla vielä track; myös erikseen itse Suursaaren kierto. Kryssin loppu puuttuu...



3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Terve ja onnittelut voitosta!

Saattapi olla tyhmä kysymys, mutta mitä tarkoitat tolla kuuhun ajamisella? Oltiin nimittäin siinä teidän yläpuolella:)

Kim/Ipanema

Kimmo L kirjoitti...

No, tehän ajoitte myös vain sinne minne oli pakko ajaa.Tuo ajattaja oli, mielestäni täysin turhaan, se eräs IRC:n 40 jalkainen vene joka olisi hyvin pysynyt edellä ilman nostattelujakin.

Nämä tasoituskisat kun on tässäkin mielessä kovin erilaisia OD-kisoista. Kenenkään takanapitäminen ei ole oleellista, vaan tärkeintä on mennä eteenpäin maksimivauhtia...

Anonyymi kirjoitti...

Jees, samaa mieltä. Sama kaava toistuu myös kisan aikana avomerellä kun eri luokassa oleva hitaampi vene nostattaa nopeampaa venettä. Molempien intressi pitäisi olla että isompi menee mahd nopeasti ohi.