lauantai 15. syyskuuta 2012

Aktia Pentala Race 2012

Vuorossa toiseksi viimeinen ranking-kisa. Vaikka on saaristokilpailu niin on kryssilähtö; hienoa. Luvassa keskikovaa tuulta ja kisa vedettiin läpi 18-26 solmun tuulessa ja aivan fantastisen hienossa, aurinkoisessa ja lämpimässä syyssäässä.

Isossa luokassa lopulta vain kolme radalle lähtijää. Kokeilemme Heavy ykkösellä mutta kun alkaa tulemaan yli 20 solmun sutareita niin eteen pannaan lopulta Heavy Weather Jib (34m2 vs 29m2) Olemme startissa vapaissa, vauhdissa  ja siinä kohtaa kuin haluamme. Nornan tippuu nopeasti perään, Magic ei saa kalikkaa kunnolla liikkeelle. Lyhyen kryssin jälkeen pitkähkö lenssi ja vedämme AP-spinnun ylös. Vene kulkee muuten nätisti mutta kun on täysi lenssi, tuulta noin 20 solmua+ niin ollaan hieman epätasapainossa ja vene pyrkii kaatumaan luuhun.  Takana Nornan ei nosta spinnua ollenkaan ja Magic pitkän viivyttelyn jälkeen.

Kryssille käännyttäessä rakoa on jo reilusti ja meillä tehtävänä vain yrittää purjehtia oma purjehdus mahdollisimman tehoilla. Pitkä kryssi jossa sen verran nopeita siftejä että niihin vaikea ottaa. Tuuli myös yllättävän vaihteleva nopeudeltaan; kaikkea 18 ja 26 solmun välillä. Päätämme vetää seuraavan spinnulegin heavy osarikispinnulla tasapainon takia. Sitä valmistellessamme ylägaija pääsee irti ja pää lentää kaukana veneestä. Kippari ei asiaa noteeraa, mutta yksi bändin jäsen kyllä; ruorin takaa kuuluu kuulemma: "Voi v...tu". Bändi sentään toteaa että tämä täysin uniikki ja ainutlaatuinen tapahtuma; kauden eka kirosana ratin takaa....

Asiaan; otamme toppifallin ylägaijaksi ja lenssillä keula käy maston topissa hakemassa ylägaijan takaisin. No harm done. Toinen kierros edellisen toisinto, ja ainoana moitteen aiheena se, että nuo sivutuulipätkät on sen verran tiukkoja että ei päästä kunnolla surffiplaaniin vaan jäädään tuonne 10-11 solmun kantturoille. Ja veneessä vieraileva rokkistara Petri pääsee kuittaamaan kalikkaa betoniveneeen ja Bavarian tyyppiseksi uppotukiksi. Perskuta kun meidän mielestä meni perheveneeksi kovaa.  Voitto kotiin; ja   Tulokset löytyvät täältä...

10 kommenttia:

-jr kirjoitti...

Aika laiha osaanotto kaikissa luokissa?

Petri kirjoitti...

Missäköhän kakkosluokka oli, Ramdatalla taisi olla gastiongelmia joten jättivätkö sitten yksissä tuumin kaikki kisan väliin osanoton pienuuden takia?

Kyllä on vaan todettava että kaksi kertaa elämässäni meno on ollut yhtä leppoisaa >10m/s kelissä, tänään BC:ssä ja kerran kollegan Bavaria Cruiser30:n kyydissä. Okei, hieman liioittelua tuossa, koska Bavarian kanssa kuitenkin broachattiin pari kertaa pahasti ja vauhtiakin taisi olla samat 10-11 solmua.

Itse BC-läppähän on sikäli inside-matskua FE-piireissä
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?p=21538#21538

Kimmo L kirjoitti...

Taitaa olla MM-krapulaa osanottajien kanssa...

Ja Petrin pitää nyt oikeasti näyttää se Bavaria 30 joka pääsee samoihin vauhteihin (vaikka välillä broachaten) BC:n kanssa. Siitä saisi ihan oikean ORC-tykin jos kerran näihin performance -lukuihin pääsee vieläpä 6 jalkaa lyhyempänä ;)

Hepo kirjoitti...

Kyllä sapettaa tuo osaanottajien vähyys. Kelihän oli aivan huikea ja rata vastatuulilähtöineen mitä parhain. Sopivasti manööverejä, kunnon kryssipätkä jne.
Mahtoi Leifiä Xiliassa jurppia tulla Hangosta asti vain toteamaan, ettei ole ketään kavereita kakkoluokassa. Ihan ymmärrettävää, etteivät lähteneet radalle ollenkaan (eikos heidän "tuloksensa" olisi muuten pitänyt olla DNS eikä DNC).
Osasyyllinen osaanoton vähyyteen on varmasti nykyisessä ranking-systeemissä, jossa vain 4 kisaa yhdeksästä lasketaan. Mielestäni se mieluummin rohkaisee jäämään pois, kuin osallistmaan kisoihin. Satunaiselle osaanottajalle kun tuolla rankingilla ei ole mitään merkitystä.
Nauti n' Nolla on muuten ainoa vene, joka on rämpinyt koko ORCi-rankingin läpi (eli olemme siiis tottakai huomisessa Syysseilauksessakin mukana).
Odotamme näkevämme siellä myös "kauniin kevyen kelin" purjehtijoita…
Hepo

Petri kirjoitti...

Kimmo, voi olla että Bavarian ihmeen vauhdissa oli jotain pientä lapin-lisää/muistiharhoja ;)

Poisheittojen määrä lienee aika looginen syy osanottoon, toisaalta kai poisheittojen määrälle vastaavasti löytyy hyviäkin argumentteja ihan jo siitä ettei suomenlaajuinen ranking joka kuitenkin sijoittuu pk-seudulle olisi vain osallistumiskilpailu.
Vähän samanlaista osallistumisoptiointia on tapahtunut yksityyppiluokissakin jos joku ranking-kilpailu laitetaan jonnekin kaukaisempaan sijaintiin pk-seudulta päin katsoen.

Tietenkin osallistumisintoa voisi nostaa vaikkapa muuttamalla Syysseilaus täysin ratakisaksi (EMK:lla olisi valmius järkätä kisa ratakisana) ja tiputtaa joko tämä Pentala race/Henri Lloydi pois rankingista jolloin joko vapautuu yksi viikonloppu vapaa-aikarajoitteisille tai ainakin tulee yksi vapaapäivä lisää, kumpi nyt on parempi ratkaisu kokonaisvaltaisesti.

Hepo kirjoitti...

Ehdotin pari vuotta sitten pistelaskujärjestelmää, jossa ranking-tuloksiin vaadittaisiin vähintään yksi ratakisa, yksi saaristokisa ja yksi avomerikisa. Tällä ehkäistäisiin tuota valikoivaa optimointia kisojen suhteen. Lisäksi BOWille saattaisi tulla joku paatti lisää, siellähän nuo kaikki toteutuvat.
Ehdotukseni sai aikanaan hyväksyvää murinaa, mutta mitäänhän ei asialle ole tapahtunut.
Siihen, että kovin kauheasti pelkkiä osallistujia ilman varsinaista kilpailuaikomusta olisi/tulisi, en oikein jaksa uskoa. Näin siis kaikki kisat kisanneena, en vaan osallistuneena.
Hepo

Kimmo L kirjoitti...

Tehdään tässä ja nyt BC:n bändin yhdessä miettimä kanta tiettäväksi: saaristokisat on "turhia". Näillä veneillä joko kunnon avomerikisoja (VSSRS, HTR, FGR) tai ratakisoja. Nämä saaristokisat ovat bändille liian pitkäveteisiä eikä heidän osaamisensa pääse framille vaan liikaa testataan veneen kykyä. Ja toisaalta kunnon avomerikisat testaavat bändiä eri tavalla.

Mutta saa kommentoida vastaakin...

Hepo kirjoitti...

Saaristokisejen turhuudesta rohkenen kyllä olla kovasti eri mieltä. Jos rata on oikein (ja tarpeeksi väljästi) laadittu, antaa se taktikolle/navigaattorille kummallisen paljon puuhaa. Ympäristön lukeminen korostuu = missä tuulee ja missä ei. Kannattaako joku saari kiertää miltä puolelta, uskaltaako ajaa kuinka läheltä rantaa jne. Siis peruspurjehdusta suomalaisilla vesillä, meillä kun noita saaria sattuu olemaan. Miksi ei voisi kisata siitä, kuka osaa tuon homman parhaiten?
Joku HTR:hän voi olla mahdottoman tylsä kisana (esim. viime vuosi -"kellä on pisin vesinja" -kisa. Mitä muuta tuossa sivutuulikisassa mitattiin? Tapahtumana tuo on mainio.
Ymmärrän kyllä, että BC:n porukalla voi olla tylsää saaristokisoissa. Ylhäisessä yksinäisyydessä maileja muiden edellä on varmasti sitä. Siksi emme ole tuollaissen koskaan sortuneetkaan… ;-)

Joakim kirjoitti...

Gastipula on pääsyy siihen, ettei veneitä ollut tänään montaa. Meitä olisi lopulta ollut veneessä vain kaksi, joten ei oikein innostanut lähteä, kun olin jo kuullut Relaxin jäävän pois miehistön sairastelun takia ja ennuste oli 10+ m/s. Useampi vene jäi jo ilmoittautumisvaiheessa pois samasta syystä.

Kimmo L kirjoitti...

Hepolle vaan sen verran että taktikolle varmasti on näin; saaristokisa on erityisen haastava ja mielenkiintoinen. Mutta meillä on koko muu bändi jolla ei ole pitkiin aikoihin muuta tekemistä kuin hengata nivukset puuduksiin pitkiä pätkiä. Ja ainakin meidän bändin ehdoton favoriitti on rata...