maanantai 17. syyskuuta 2012

Offshore Ranking 2012

Avomeriveneiden ranking-sarjassa on yhdeksän kilpailua, joista neljä parasta tulosta lasketaan. Lisäksi voi saada pari pistettä aktiivisuudesta. Blue Cafén bändi otti nyt kolmannen perättäisen ranking voiton suht. tasaisella sarjalla.  Täydelliset tulokset löytyväät täältä:

Ranking listoilla kaikkiaan 92 venettä kolmessa luokassa ja isossa luokassa jatkui pieni mutta tasainen kasvu, nyt 28 venettä listalla.

Blue Cafélla on nyt mietinnän paikka. Vähän on fiilis että tämä on nyt nähty ja jotain uutta pitää keksiä... Ehdotuksia ja/tai ideoita otetaan vastaan.

15 kommenttia:

Janne W kirjoitti...

Saimaalla ette ole voittaneet yhtään kisaa... ;-)

Petri kirjoitti...

Eikös tuo nyt ole vähän harhaanjohtavaa toi ranking-osallistujien määrän "kasvu" kun se on osittain vain sitä että BOW:iin osallistui muutama ulkopuolinen vene MM-tuneuppia varten ja rankingissa on 4 venettä joitten ainoa suoritus oli DNF Suursaaressa. Eli tosiasiassa osallistujamäärä rankingissa pysyi about samana, parempi sekin toki kuin lasku. Toisaalta jos tuloksiin lasketaan 4 tulosta, eikö rehellisimmän osanottomäärän saa siitä että lasketaan 4 tulosta saaneitten määrä. 2012 tämä on 5, 2011 4. Kasvua toki tuokin, mutta kyllä tuossa vähäsen vielä maksetaan isojen veneitten kilpailun jakaantumista ORCi1:n ja IRC:n välille.

Mun ehdotukseni jatkolle sä kyllä jo tiedätkin :)

Kimmo L kirjoitti...

Älä Janne W rupea yllyttämään...

. kirjoitti...

Same same, but different.

Näin luki -paidassa Aasiassa, pätee täkäläiseen Avomeriskeneen. Lisää veneitä tarvitaan, samoin lisää ratakisoja kun ne pidemmänpäälle kiinostaa enemmän kuin saarten kiertely.

Ratakisoihin osallistumista ORCi:n puolella voisi auttaa vaikka sekin, että Pääkaupunkiseudulla olisi 2 ratakisaa vaikka osana WestHouse cupia, yksi keväällä ja yksi talvella.

Aina voi jatkossa ostaa sopivan X-veneen. 3 luokassa on lähes x-332 OD meininki, X-35 henkii Suomessa ja X-41:een kannattaa Suomessa ltilata vakiovarusteeksi peilit, että näkee missä kilpailijat tulee. Näillä kaikilla juuri ja juuri 2 hlö pystyy kitumaan lyhyehkön saaristoloman, jos lomakäyttö on kriteeri ja miksi ei olisi. Maailman ainoa kolmen A:n saaristo.

Petri kirjoitti...

Rata-WHC on ajatus jota olen hautonut pariinkin otteeseen mutta olen miettinyt että iltakisan vieminen siihen suuntaan ei välttämättä ole paras vaihtoehto jos tahtoo pitää kisat helposti lähestyttävinä, win some, lose some. Mutta sikäli siis samalla vaivalla kuin järkkää vastatuulilähdön, järkkää yhden/kahden startin ratakisan. Palkintojenjako on tyypillisesti ollut myös vitt..palautteenantopaikka joten siellä asiaa voidaan käydä läpi tarkemminkin.

Janne W kirjoitti...

Sitten kun olet vieraillut Saimaalla, vaihda 36.7:aan. Aika makeeta OD:ta on luvassa jatkossakin...

Kimmo L kirjoitti...

Petrille: ORC1 ranking-veneet:

v. 2009 23kpl
v. 2010 24kpl
v. 2011 25kpl
v. 2012 28kpl

Tämä siis siltä ajalta kun olemme itse olleet mukana. En tiedä miten tuota voi epärehelliseksi sanoa jos kommentoi että "pientä kasvua"?

Petri kirjoitti...

Niin, pitäisikö sitä tulkita niin että teidän tulonne kisaradoille karkoitti kilpailijat ykkösestä jos katsoo vuoden 2008 osallistujamäärää ;)
Eli kyllä tuossa nyt tietenkin on kyse muistakin asioista, ensi vuosi on ehkä sitten todellinen vedenjakaja sen osalta jatkuuko ykkösluokan hajaannus vai ei.

Ja tosiaan, en tuijottaisi nyt pelkästään osallistujalukuja jos ja kun joukossa on paljon ns. one-hit-wondereita ja toisaalta BOW:n nykyinen formaatti on myös omiaan houkuttelemaan veneitä radoille mikä tekee vertailusta vähän hankalampaa. Mutta nämä analyysit ovat toki enemmän AMP:n asioita.

Anonyymi kirjoitti...

Tosiasiassa ison ORC luokan venemäärät rankingkilpailuissa ovat pudonneet puoleen 2000 luvun puolivälistä.Jos listalle pääsee osallistumalla yhteen osakilpailuun,vääristyy kuva. Mukaan pitäisi laskea ne, jotka ovat osallistuneet vähintään neljään kisaan. Osa aiemmin kisanneista on lopettanut ja loput isot veneet purjehtivat IRC luokassa. Ruotsissa suuntaus on sama paitsi siellä näyttäisi ennen ORCssa kisanneet valitsevan SRSn.Myös eestiläisten veneet ovat hyytyneet lahden toiselle puolelle.
Jos kaipaa suurempia venemääriä ja pystyy ottamaan rennosti saaristokilpailuja, kannattaa siirtyä LYSiin. Jos taas ratakisoja hyvällä tasoitussäännöllä,ORC pienessä fleetissä.

Kimmo L kirjoitti...

Mitäköhän tilastoja anonyymi on tutkaillut? Esim. vuonna 2005 ORCi ykkös listalla oli 32 venettä joista pikaisesti laskien 14 venettä purjehti vain yhden kisan. Tosiasia kuitenkin on että ORC/LYS/IRC venemäärät ovat kokonaisuutena pudonneet.

Ruotsissa (ja muualla Itämerellä) IRC kuoli pois ja ORCi- veneetkin ajavat enimmäkseen SRS:ää. Vaikea kyllä nähdä että FINLYS olsi meillä se oikea ratkaisu.

Joakim kirjoitti...

Lisäksi tuossa 2005 ORC1 osallistujalistan veneistä n. 13 kisaa tai kisaisi ORC2-luokassa 2012, koska 1-luokan luokkaraja oli tuolloin 635 viime vuosien 615:n sijaan. Luokkarajalla 635 n. puolet 2012 ORC2-luokasta siirtyisi 1-luokkaan. Kyllä noiden alle 615-veneiden aktiivisuus ORC-kisoissa on siis kasvanut merkittävästi.

Kaipa sen 1-luokan rajan pitääkin siirtyä, kun veneet kasvavat ja muutenkin nopeutuvat. Valitettavasti yli 40-jalkaiset kisaavat varsin säästeliäästi säännöstä riippumatta Suomessa. Erityisesti LYSissä niitä ei näy.

Anonyymi kirjoitti...

Tavoitteet kannattaa nostaa seuraavalle tasolle eli menestymiseen EM- ja MM-kisoissa. Siinä olisi teilläkin haastetta. Tai sitten kannattaa siirtyä kilpailemaan yksityyppiluokkaan ja erottaa mökkipurjehdus ja kisailu.

-Mikko

Anonyymi kirjoitti...

Mikon kanssa samaa mieltä. Ulkomaan kisat tai od (suomessa ehkä x-35) Isoja kölivenekapinoita joissa olisi enemmän ja/tai kovempia veneitä ei ole tulossa lähitulevaisuudessa. Sääli sinänsä.

Jori

Anonyymi kirjoitti...

Jos X-35 ja OD kiinnostaa niin voidaan järkätä vielä syksyllä haastematsi Teidän jengille. Ja MM kisat 2013 Malmössä, eli ihan vieressä.

Teemu/ AUDI X Sail Racing

Anonyymi kirjoitti...

Voi teitä pikkuPOIKIA.