sunnuntai 30. joulukuuta 2012

Finn Flyer ja tulevaisuus

Kuten lehdistä jo jokin aika sitten voitiin lukea, FF:iä tekevä Finn Yachts on asetettu konkurssiin. Toiminta kuitenkin jatkuu Båthuset- nimen alla. Käsittääkseni tilauskirja on nyt hyvä ja kannattavuus OK, mutta vanhat asiat painoivat liikaa ja tähän tarvittiin ratkaisu.

4 kommenttia:

Petri kirjoitti...

Hmm, tehtiinkö tuossa vai sitten perinteinen "velat konkurssipesälle ja toiminta uudelle nimelle"-kikkavitonen josta varmasti kaikki velkojat ja alihankkijat tykkäävät.

Vanhoilla asioilla tarkoittanet sitä ettei pulju kyennyt toteuttamaan about mitään sovituista projekteistaan aikataulun puitteissa ja nyt sitten kun nämä on siivottu taseesta pois niin toiminta on lujalla pohjalla...luottamusta herättävää toimintaa kyllä.

Anonyymi kirjoitti...

Eiköhän kyseessä ole toimialan koko toimialan kilpailukyvyn puutteesta. Nykyisellä kustannustasolla ei pystytä ylläpitämään riittävää volyymiä, jolla esim. investoinnit muotteihin saataisiin katettua. Nyt on siis muotti-investoinnit jätetty konkurssipesään ja päästään aloittamaan ns. puhtaalta pöydältä. Tämäkin konkka oli pitkään ilmassa, ikävä kyllä ei pohjoismaisilla ns. laatuveneillä ole tulevaisuutta. X-Yachts:kin teettää käsityön Itä-Euroopassa halvan työvoiman maissa. Ikävä tilanne venehifisteille, mutta Hanset, Bavariat, Firstit jyräävät....

Kimmo L kirjoitti...

Niin, oliko se viime Segling lehti vai mikä missä pohdittiin että miksi veneet ovat nykyään niin painavia? Ja pääsyynä oli se että keveys maksaa. Tietysti veneissä on varusteitakin yhä enemmän (maasähkö, lämminvesi,akkupatteristo, jne.)

Mutta perusfaktaksi jää että jos haluaa laadukkaista materiaaleista teknisesti vaativasti tehdyn kevyen veneen niin se maksaa. Ja noita "venehifistejä" ei vaan ole kovin paljoa. Isot veneet ovat sitten erikseen (Baltic Yachts...)

Anonyymi kirjoitti...

Hanset ja Bavariat (pl. Match) on suunnattu "hivenen" eri asiakaskunnalle kuin Firstit.