perjantai 14. kesäkuuta 2013

BOW 2013, Day 1....

Ja vuorossa BOW; isossa luokassa erittäin hyvin veneitä ja kaikkiaankin "normimäärä" eli noin 30. Raikasta keliä luvattu kahteen ekaan päivään, ja me päätämme vaihtaa taakse vanhemman ison, joka sinänsä vielä ihan kunnossa, hieman plaanimpi ja ennenkaikkea molemmin puolin taffetta.

Ensin vuorossa ratakisa. Saamme hyvän lähdön läheltä poijupuolta ja kun kryssi menee kahdella siftillä oikein niin ylämerkille tullaan X-41:sten väliin kakkosena. Ihan OK. Lenssikin menee kunnolla mutta sitten tuuli hiljenee ja meiltä loppuu vauhti. Vene tuntuu ruorissakin ihan oudolta ja trimmejäkään ei vaan saada kohdalleen.

Sitten "pitkä" avomeri. Tuuli 10 knotsin tienoilla ja lyhyellä lähtölinjalla syntyy hässäkkää. Pabiksella sisään tullessa ei löydy vendapaikkaa ja kippari tekee taas sen minkä oli jo vannonut olla tekemättä; eli jiippaa stybikselle 1 1/2 minuutin kohdalla. Lopputuloksena ollaan kolmannessa rivissä. Eikä kakkosrivissä ole edes ketään... Normet teettää tyylikkään hässäkän tuomarialuksen päähän, joutuen lopulta itsekin volttaamaan. Itse otamme urakalla periä pabiksella. Kryssin puolivälissä käy lisäksi selväksi että poijupäästä stybiksellä vasemmalle lähteneet ovat kunnolla karussa ja me lähes täydelliesti peräpään vartijana.

Strekki Ulkomatalalle, puolessavälissä nostamme Coden ylös ja sijoitus paranee. Ja erityisesti kärki ei enää karkaa juurikaan kauemmaksi. Lenssi Sitinille menee keventyvässä tuulessa kunnolla ja pääsemme pikkuhiljaa kisaan mukaan. Kääntyessämme uudestaan strekille kohti Kasuunia tuuli alkaa nousemaan. Kun mittarissa on säännöllisesti 16 solmua niin keulan Light pannaan vaihtoon. Ja lopulta päätös on mennä suoraan kovan kelin fokkaan. Ja sieltä se luvattu hiivari sitten tulee. Vene kulkee hyvin, erityisesti kun Kasuunin jälkeen saamme täyttä kryssiä.

Ja vuorossa pitkä, lähes täysi lenssi Isosaaren itäpuolelle. Päätämme nostaa Heavy spinnun, joka osoittautuu oikeaksi valinnaksi. Tuuli käy ajoittain lähes 30 knotsissa ja saamme kunnon surffeja aikaiseksi. Sitinin jälkeen tulee vähän lisää kulmaa ja spinnu on siinä rajoilla. Yksi kunnon broach ja päätämme laskea spinnun. Saamme kyllä fokan ylös mutta sitten lähtee uudestaan. Ja sitten tehdään se mitä ei koskaan, ei koskaan saa tehdä. Eli spinnun luu auki. Spinnu aukeaa täyteen veneen leessä noin kymmenen metrin päässä ja vene kaatuu rajulla heilautuksella ihan kyljelleen. Ja siinä ollaan. Tuo luun gaijan päästäminen ja spinnun aukeaminen tietysti tuo kovan paineen spinnupuomiin joka katkeaa kuin tulitikku. Leen skuutissa on solmut joten auki saadaan vasta puukolla, ja päästään pikkuhiljaa keräämään spinnua. Keula joutuu vielä uhraamaan leen skuutti-ja kaijaköydet Ahdille jotta saadaan spinnu sisään. Mitä tuosta, onneksi on Regatta Service...

Keskiklunga saa tämän pienen harjoitteen yhteydessä meidät kiinni, joten kisa on siinä. Isosaaren jälkeen vielä kryssi/strekki maaliin ja rapsakka keli jatkuu. Saamme veneen kulkemaan hyvin, mutta tuo parantaa positiotamme vain vähän.

Täydelliset tulokset tulevat aikanaan tänne: Spinnupuomi on yön ajan sairaalan teholla, ja Regatta Service hoitaa nuo spinnuköydet. Paremmalla vedolla huomenna...


Ei kommentteja: