tiistai 10. kesäkuuta 2014

Suursaari Race 2014

Ja sitten vuorossa kevään viimeinen ranking-kisa; tuo pyhiinvaellusmatkan luonteen omaava Suursaaren kierto. Vakiobändistä masto poissa; mutta korvattu ensikertalaisella Juusolla, joka hoitikin homman kunniakkaasti. Ja tulossa oli erityisen vaihteleva kisa.

ORC ykkösluokassa mukavasti veneitä (12) ja etukäteen katsottiin kovimpina vastuksina Reval Cafe (Virolainen Salona 38 special); viime vuoden voittaja. Ja toinen kova luu, Sugar2 (NM 38 Virosta) joka muistetaan kovasta suorituksesta Helsingin MM-kisoista parin vuoden takaa. Ja tietysti Nissan, Sinergia 40.

Mutta eikun menoksi. Saamme nappistartin leelipulta, mutta erittäin kevyessä, ajoittain nolla tuulessa emme millään saa itseämme synkattua tuulen shifteihin ja puffeihin. Lopputuloksena tulemme Kasuunille ihan viimeisten joukossa. No, tästä on hyvä parantaa... Kohden Kotkaa ja  kevyttä spinnuttelua jossa kovia reikiä, shiftejä, purjeenvaihtoja, onnistumisia ja epäonnistumisia taktiikassa. Aamulla kun pitäisi olla Kotkan portilla, olemme kaikki sieltä tosi kaukana. Lopulta aamupäivän mittaan tuuli alkaa tasaantumaan ja päästään menoksi. Olemme pohjoisempana kuin pääkilpailijamme ja saamme sen verran enemmän tuulen painetta että pääsemme väääntämään sijoitusta paremmaksi.Tulemme portille klo 13.27 ja olemme tasoituksissa kolmantena, 18 minuuttia kärjestä. Takana, mutta edellä tasoituksissa Reval Cafe ja Sugar2 (tietysti).

Suursaaren kierto menee tutun kaavan mukaan, hieno slööri pohjoiskärkeen, spinnu alas ja kovien sutarien kanssa (TWS parhaimmillaan 24 knts!) itärantaa nuollen. Kärjen ympäri ja tuuli rauhoittuu heti takaisin noin 14 knotsiin. Niin tyypillistä. Uudestaan Kotkan portti, kääntyminen kryssille,  ja nyt ollaan kärjestä nafti 15 minuuttia. Emme halua joutua vasemman puolen laitaveneeksi joten ensin reilut puoli tuntia pabiksen halssilla. Takana iholla Nissan joka pian vetää väkisin ohi yläpuolelta. Mikä kryssivene. Ero heihin saa maalissa olla noin tunti; saas nähdä miten käy.

Odotettavissa tuulen kääntyminen lounaaseen/etelään ennenkuin kevenee uudestaan. Käytännössä koko klunga alkaa hilaamaan itseään stybiksellä kohden Viron rannikkoa; me päällä ja takana. Eli hyvä ja konservatiivinen paikka. Pitkää ja puuduttavaa kryssiä, mutta sitten alkaa tuuli selvästi hermoilemaan. Reiluja, lähes parinkymmenen asteen shiftejä jotka kaikki otetaan kiltisti eikä vedetä kaisaa kulmaan. Sitten tuuli kääntyy vasemmalle kunnolla ja olemme hyvässä positiossa, käytännössä kilpakumppaniemme välissä ja erityisesti Reval Cafen alla ja edessä. Molemmat pidämme AIS:in päällä ja niinpä näemme että kun saamme coden keulaan niin saamme reilun puolen solmun vauhtiedun. Tätä kestää "tarpeeksi" kauan. Kun saamme eteen vaihdettua spinnun niin leestä, hieman edestä löytyy Nissan. Meidän kannalta hyvällä paikalla...

Tallinnan Matalaa lähestyttäessä edessä alkaa näkymään salamoita huolestuttavasti. Kierrämme joskus viiden aikaan aamulla ja pääsemme jiipin kautta slööraamaan ukkosta karkuun. Kassulle tultaessa vettä sataa kuin .... ja tuuli on 20-22 knotsia. Menee spinnulla urheilullisesti. Melkille tullessa sade loppuu ja tuuli moinaa. Kun tulemme Haukilahden selälle niin sieltä löytyy (ah, niin perinteinen) veneiden parkkipaikka kuviokellunnassa. Ja samaan pläkään tietysti mekin. Jos Nissan ehti maaliin niin olemme lirissä. Tuuli sen verran herää että pääsemme liruttamaan maaliin. Ja Nissan edellä vain 6 minuuttia ennen.

Voitto kotiin. Nyt kyllä tuntui erityisen hyvältä; bändi teki aivan loistavaa työtä ja alun harmistuksen jälkeen homma pelitti. Tämä oli työvoitto.

Täydelliset tulokset, Youtube videoita etc. löytyy täältä:

Ei kommentteja: